Slovensko patrí ku krajinám, ktoré budú najviac zasiahnuté americkými clami na dovoz automobilov vo výške 25 %, ktoré by mali začať platiť od 2. apríla. Rast hrubého domáceho produktu (HDP) znížia clá kumulatívne v nasledujúcich troch rokoch približne o 1,5 %. To prinesie stratu miliárd eur v exportoch a výrazný negatívny dosah aj na trh práce v podobe nárastu nezamestnanosti o niekoľko desatín percenta, uviedol analytik Horňák.
„Automobilový priemysel tvorí na Slovensku približne desať percent HDP a zamestnáva minimálne 300 000 ľudí. Nepochybne Slovensko bude jednou z najviac zasiahnutých krajín v rámci Európskej únie,“ uviedla ministerka Saková.
Slovensko je v prepočte na obyvateľa najväčším výrobcom automobilov na svete, výroba vozidiel a súčiastok je motorom slovenskej ekonomiky so značným vplyvom na hrubý domáci produkt (HDP) krajiny. Svoje továrne majú na Slovensku automobilky Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen, fabriku na výrobu elektrických áut v krajine buduje automobilka Volvo Cars. Do USA podľa dostupných informácií vyvážajú svoju produkciu slovenské závody Volkswagenu a Jaguaru Land Rover.

„V rámci regiónu strednej a východnej Európy je pre Slovensko americký dopyt najvýznamnejší, podľa amerických dát presiahla hodnota slovenských exportov do USA asi 6 % nášho HDP, drvivú väčšinu tvoria automobily. Práve tie sú zasiahnuté uvalenými clami,“ uviedol Horňák. Dodal, že ďalší z negatívnych vplyvov na našu ekonomiku príde cez spomalenie ekonomík našich obchodných partnerov, najmä Nemecka.
Rozpútanie obchodnej vojny podľa analytika uškodí všetkým stranám konfliktu, a preto by malo byť poslednou možnosťou. Preferovanou voľbou je diplomatické riešenie situácie, v ktorom EÚ ponúkne prezidentovi Donaldovi Trumpovi niečo, čo môže na domácej pôde prezentovať ako víťazstvo jeho administratívy.
Prvou možnosťou je odstránenie bariér a ciel voči Spojeným štátom. EÚ má totiž zavedené dovozné clá napríklad na americké automobily vo výške 10 %, zatiaľ čo Spojené štáty mali dosiaľ zavedené clá asi vo výške 2,5 % na všetky automobily a 25 % na dovážané pickupy. V rámci snahy o zvýšenie sebestačnosti v oblasti obrany a energetiky sa môže zaviazať nakupovať viac zo Spojených štátov, napríklad obranných systémov či skvapalneného zemného plynu.
Pokiaľ sa nepodarí obchodný konflikt urovnať diplomatickou cestou, je namieste reakcia v podobe odvetných ciel, ktoré porovnateľne zasiahnu americkú ekonomiku. To je však náročné, keďže exporty z USA do EÚ sú výrazne nižšie než opačným smerom. „V EÚ môže prísť k zasiahnutiu amerických finančných a technologických spoločností, obmedzovaniu prístupu k verejnému obstarávaniu či činností konkrétnych firiem. Únia by však týmto krokom rozohrala naozaj veľkú hru,“ dodal analytik.
Slovenská centrálna banka tento týždeň v novej ekonomickej prognóze upozornila, že obchodná vojna by na päťmiliónovom Slovensku ohrozila do 20 000 pracovných miest a spôsobila, že v budúcom roku by ekonomika krajiny takmer nerástla.
Člen vedenia najsilnejšieho slovenského opozičného hnutia Progresívne Slovensko (PS) a exminister zahraničia Ivan Korčok prirovnal clá k opatreniam z minulosti. Krok Washingtonu je podľa neho pre Slovensko zlou správou.
„Zavedenie ciel na dovoz áut do USA je pokusom politicky zlomiť zákony ekonomiky opatreniami, ktoré patria do minulosti. Je to chyba, ktorú zaplatia spotrebitelia, negatívne sa odrazí v americkej i európskej ekonomike a bude mať globálne dopady,“ uviedol exminister zahraničia a člen predsedníctva PS Korčok. Dodal, že americké clá sú ďalším krokom, ktorým sa Spojené štáty vzďaľujú od Európy.