Len minulý rok pritom spustila veľký šetriaci program, ktorý sa dnes ukazuje ako nedostatočný. Treba ešte ušetriť zopár miliárd navyše. Preto aj vedenie automobilového gigantu hovorí o zatvorení jednej výrobnej fabriky a jednej továrne na komponenty s možným prepúšťaním zamestnancov.
Čítajte viac Králi slovenského biznisu. V týchto odvetviach sa daria tržby premieňať na zisk najviac (+ grafy)Správa zasiahla automobilový svet, pretože ide o desaťročia fungujúcu svetovú a zavedenú značku. Výkonný riaditeľ Oliver Blume povedal, že „ekonomické prostredie sa ešte viac sprísnilo a na európsky trh vstupujú noví konkurenti. V tomto prostredí musíme ako spoločnosť teraz konať rozhodne“, citujú jeho slová britské ekonomické noviny The Financial Times.
Automobilka čelí viacerým problémom naraz: vysoké náklady na prevádzku, prechod na elektromobilitu, slabý predaj elektromobilov, pokles predajov áut na najziskovejšom čínskom trhu a v neposlednom rade dravá a lacná konkurencia prichádzajúca z Číny.
„V súčasnej situácii už nie je možné vylúčiť zatváranie závodov na výrobu vozidiel a komponentov,“ uviedlo predstavenstvo v pondelkovom vyhlásení. Ani súčasný systém znižovania počtu pracovných miest prostredníctvom skoršieho odchodu do dôchodku a ponuky odstupného už podľa vedenia nepostačujú na dosiahnutie plánovaných úspor.
Spoločnosť ruší aj garancie ohľadom udržania pracovných miest. „Reorganizácia založená len na demografickom vývoji nepostačuje na dosiahnutie štrukturálnych zmien potrebných v krátkodobom horizonte na zvýšenie konkurencieschopnosti. V tejto súvislosti sa spoločnosť cíti prinútená zrušiť program garancie pracovných miest, ktorý platí od roku 1994,“ pokračuje vyhlásenie, ktoré priniesla nemecká agentúra DPA.
Firma zamestnáva celosvetovo zhruba 650-tisíc ľudí, pričom 300-tisíc iba v Nemecku. No na domácom trhu predáva iba 13 percent svojich áut. Posledná fabrika, ktorú musela automobilka zatvoriť, bola továreň v americkom Pittsburghu zhruba pred 30 rokmi, pripomína agentúra Bloomberg. V súčasnosti má firma závody na výrobu automobilov vo Wolfsburgu, v Osnabrücku, Hannoveri, Emdene, Zwickau, Drážďanoch a ďalšie továrne na komponenty v Kamenici, Hannoveri, Salzgitteri, Kasseli či v Brunswicku.
Príde ku konfliktu s odborármi?
Zaujímavé je, že problémy otvorene priznáva tak vedenie Volkswagenu, ako aj jeho odborári. No zástupcovia zamestnancov sú proti tomu, aby sa zatvárali fabriky v Nemecku. Šéfka odborov Daniela Cavallo, ktorá pôsobí aj vo vedení fabriky, v pondelok vyslala svojim kolegom správu, že sa chystajú škrty, no budú proti nim bojovať. „Keď tu budem ja, žiadne závody sa nezatvoria,“ citujú jej slová Financial Times.
Čítajte viac Dobrá správa pre motoristov: Na benzínkach tankujeme za najnižšie ceny od Vianoc. Prečo padajú?V dozornej rade pritom odborári tvoria polovicu zastúpenia. Navyše spolková krajina Dolné Sasko, ktorá vlastní 20-percentný podiel v automobilke, sa často stavia na stranu odborov. V Nemecku sa spolupráca fabrík a odborov brala ako trvajúci povojnový konsenzus, no ten je v súčasnosti v ohrození.
Rozhodnutie budú mať na pleciach rodiny Porscheovcov a Piechovcov, ktoré podľa Bloombergu kontrolujú viac ako polovicu hlasovacích práv.
O tom, že má vplyv, svedčí aj to, že spor so šéfkou odborov prispel ku koncu šéfa koncernu Herberta Diessa v roku 2022. Nič to nemení na situácii, že analytici oslovení britskými novinami tvrdia, že aj odborári už menia pomaly tón a uvedomujú si, že nevyhnutné zmeny musia prísť. Analytik Mattias Schmidt hovorí, že „vo Volkswagene sa práve deje veľká kultúrna zmena“. Situáciu tiež komplikuje celkový stav nemeckého priemyslu, ktorý prestáva byť konkurencieschopným, čo priznala aj automobilka.
Komentátor agentúry Bloomberg Chris Bryant situáciu komentoval jasne: „Už dávno bolo jasné, že nemecký gigant sa musí prispôsobiť novým skutočnostiam. Globálna sieť tovární, postavená až pre 14 miliónov vozidiel, vychrlila v minulom roku sotva deväť miliónov vozidiel. Jej elektrické vozidlá bojujú o priazeň zákazníkov v Európe, pričom čínski zákazníci sa namiesto jej značiek priklonili k vlastným.“
Slovenská fabrika naberá ľudí a chystá nové modely
Slovenska sa situácia týka tiež. V Devínskej Novej Vsi má totiž Volkswagen svoju fabriku. Že sa nejako šetrenie alebo iné úsporné opatrenia dotknú aj slovenských zamestnancov, automobilka vylučuje. Jej hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová pre denník Pravda povedala, že aktuálne stále naberajú nových ľudí a chystajú sa na montovanie nových modelov.
„Volkswagen Slovakia ako výrobný podnik je už viac ako tri desaťročia stabilným a spoľahlivým zamestnávateľom tisícov ľudí. Na konci minulého roka sme začali s výrobou nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb a zároveň sa pripravujeme na nábeh nového, plne elektrického SUV Porsche Cayenne. V tejto súvislosti aj naďalej priebežne prijímame nových zamestnancov, najväčší dopyt je po odborníkoch s elektrotechnickým vzdelaním,“ hovorí Makayová.
To, čo sa deje v materskom koncerne, nechce komentovať. „Citlivo vnímame náročnú globálnu situáciu v automobilovom priemysle a aktivity v značke Volkswagen v súvislosti s výkonnostným programom na zlepšenie výsledkov,“ dodala iba stroho.
Slovenská fabrika má dobré finančné výsledky z posledných rokov. Závod je najväčším súkromným zamestnávateľom na Slovensku so zhruba 11-tisíc zamestnancami. Od roku 2019 do roku 2021 mal tržby pod 10 miliardami eur. No vlani ich zvýšil až takmer na 12 miliárd eur. Pravidelne slovenská fabrika vytvára posledné roky zisky. V roku 2019 to bolo takmer 450 miliónov eur, následne sa znížili na úroveň 200 miliónov, aby vlani dosiahli 233 miliónov eur. Do štátneho rozpočtu firma poslala za vlaňajšok 85 miliónov na dani z príjmu.
Číňania sa derú do Európy
Situácia vo Volkswagene odzrkadľuje širšie globálne zmeny v automobilovom priemysle. V podstate všetky značky sa zmierili s tým, že treba investovať do elektromobility. Dlhé roky boli tradičné európske značky vo výhode, keďže boli lídrami v oblasti spaľovacích motorov. No v súčasnosti sa situácia mení. Obrovská čínska ekonomika aj za výdatnej pomoci štátu masívne investuje do čisto elektrických automobilov.
Dnes už má Čína viacero značiek, ktoré sú čisto elektrické, a vie ich vyrobiť neporovnateľne lacnejšie. Číňania majú obsadený trh so surovinami, ako je lítium či kobalt, ktoré sú dôležité pre výrobu batérií (cenu elektromobilu tvorí zo 40 percent práve cena batérie).
Tiež majú veľkú výhodu aj v nákladoch, ktoré platia na zamestnancov v Ázii. Do Európy tak začínajú plávať veľké lode naložené elektromobilmi s cenou o pár tisíc eur nižšou, ako vedia ponúknuť ich konkurenti zo starého kontinentu.
Čítajte viac Kaliňák o šetrení: Potvrdil nové dane, na stole je 30 opatreníPríkladom je čínska značka BYD, ktorá v preklade znamená Build Your Dreams – Vytvorte si vlastné sny. V Číne vie vyrobiť čisto nový elektromobil do 15-tisíc eur. Samozrejme, v Európe ho nepredá za takúto nízku cenu, pretože nemusí, a prihodí si zopár tisíc navyše. No aj tak bude stále lacnejší ako európsky konkurent.
Európska únia kroky Číny pozorne sleduje a práve na ochranu európskych výrobcov plánuje zaviesť na čínske značky clá. Ázijských súperov totiž viní z neférovej štátnej pomoci. Aktuálne by mali platiť clá vo výške od 17,4 do 37,6 percenta. Už teraz navyše platí pre všetky čínske značky dovozné clo vo výške 10 percent. Takto majú čínske autá zdražieť a nemajú byť oveľa lacnejšie ako európske značky, preto by ich ani nemali ľudia toľko kupovať. Na porovnanie, Američania zaviedli 100-percentné clá na čínske elektrické vozidlá, čím prakticky dvojnásobne zvýšia ich cenu pre Američanov.