O ďalších podrobnostiach sa má rozhodnúť v septembri, píšu noviny. Vyrábala by tu elektromobily. Automobilka sa ale rozhoduje medzi viacerými krajinami, zvažuje vstup napríklad do Španielska, Maďarska či Česka. Firma by chcela vyrábať od roku 2027.
Na Slovensku máme dokopy päť automobiliek – bratislavský Volkswagen, žilinskú Kiu, nitriansky Jaguar Land Rover, trnavský Stellantis a košické ešte len chystajúce sa Volvo. Mimochodom, švédsku značku Volvo vlastní čínska automobilka Geely.
Čítajte viac Ruská ropa od Lukoilu stále na Slovensko netečie. Maďari hovoria o ohrození bezpečnosti, Blanár s Ficom útočia na KyjevInformácie o novej automobilke, resp. že čínska spoločnosť SAIC, ktorú kontroluje štát, hľadá vhodnú krajinu na svoju novú automobilku kolovali v kuloároch už dlhšie. Hovorilo sa aj o čínskej jednotke na trhu – BYD – ktorá sa ale nedávno rozhodla zainvestovať v Maďarsku. Tá je najväčšia automobilka na čínskom trhu, pričom jej autá už začínajú prenikať aj do Európy. Navyše v roku 2025 chce údajne otvoriť svoju druhú továreň na starom kontinente.
O príchode SAICu môže rozhodnúť aj výška stimulov od vlády. Ak by sa investícia naozaj zrealizovala, ešte viac by utvrdila postavenie Slovenska ako automobilovej veľmoci. V súčasnosti produkujeme zhruba 1,3 milióna áut za rok. S Volvom to bude ešte viac a s prípadnou výrobou od SAICu by to bolo zase oveľa viac.
Výhodou novej továrne v Európe by bolo, že by sa vyhla novým clám, ktoré iba nedávno ohlásila Európska únia na autá vyrábané v Číne. „Čínske automobilky vedia, že ich autá musia byť vnímané ako európske, ak chcú vzbudiť záujem medzi európskymi zákazníkmi. To znamená vyrábať v Európe,“ povedal prednedávnom pre agentúru Reuters Gianluca Di Loreto z konzultačnej spoločnosti Bain and Company.
V Číne má automobilka k dispozícii lacnejšiu pracovnú silu aj suroviny, no presunom do Európy by ušetrila nemalé peniaze. Di Loreto povedal, že auto, ktoré v Číne dokážu vyrobiť za 15-tisíc eur, sa kvôli doprave a ďalším nákladom vie predražiť o 500 až tri tisíc eur.
Aký je to veľký hráč
Saic Motor so sídlom v Šanghaji je siedmou najväčšou automobilkou na svete so siedmimi miliónmi vyrobenými autami ročne. V Číne je najväčšou automobilkou. Firma nevyrába iba autá, ale vyvíja aj batérie a rôzne nové technológie. V rámci elektrických áut patrí k najväčším výrobcom na svete, na špičke sa preteká s americkou firmou Tesla známeho kontroverzného podnikateľa Elona Muska a už spomínanou značkou BYD.
Práve pre túto firmu začal nedávno pracovať známy slovenský autodizajnér Jozef Kabaň, ktorý predtým robil pre nemecké Volkswagen či BMW. „SAIC Motor je celosvetovo uznávaná a najväčšia automobilová skupina v Číne. Veľmi sa teším na prácu v SAIC design, dúfam, že sa pustím do novej éry automobilového dizajnu v tejto úspešnej krajiny na východe a dosiahnem úspech,“ nechal sa počuť Kabaň podľa webovej stránky autovýrobcu.
Založená bola v 50. rokoch dvadsiateho storočia. Postupne nadviazala partnerstvá s inými automobilkami ako napríklad Volkswagen či General Motors. Po koncern patria rôzne značky ako IM, Maxus, známu britskú značku MG, ale aj Rising, Roewe, Baojun, Wuling, Hongyan či Sunwin.
Jej trhová hodnota je v súčasnosti viac ako 24 miliárd amerických dolárov. Svoje pobočky má po celom svete.
Čínske clá a čínsky príbeh
Práve pre rýchly rozmach čínskych výrobcov po Spojených štátoch amerických, ktoré na čínske značky uvalili 100 percentné clá, sa rozhýbala aj Európska únia. Pre strach z vytlačenie európskych – teda vlastných – značiek uvalila predbežné clá aj na čínskych konkurentov.
Práve na SAIC dopadli clá najtvrdšie a každé vyrobené auto tohto koncernu v Číne by sa malo kvôli clám predražiť až o 48 percent. To je najviac spomedzi ostatných automobiliek z dôvodu, že s orgánmi EÚ nespolupracoval. Je ešte otázne, aké budú clá aj v skutočnosti, keďže rozhovory medzi oboma zasiahnutými stranami pokračujú.
Číňania sa pred rokmi rozhodli, že budú podporovať elektromobilitu a odvtedy do nej investujú obrovské peniaze. Získali kontrolu nad vzácnymi surovinami a celý výrobný reťazec majú takpovediac vo svojich rukách. Po obsadení domáceho trhu teraz čínske automobilové značky mieria do sveta, Európa nie je výnimkou. Sankcie tento postup možno pribrzdia, no určite ho nezastavia.
Aj keď sú dnes čínske značky na slovenských cestách výnimkou, už v najbližších rokoch ich budú vodiči vídať zrejme oveľa častejšie.
Len nedávno na Slovensku ohlásili Číňania ďalšiu veľkú investíciu. Spolu so slovenskou batériovou firmou InoBat čínska firma Gotion postaví veľký závod na výrobu batérií v Šuranoch. Do roku 2027 by mala zamestnať vyše 2500 ľudí.