Európska komisia najnovšie predstavila dovozné clá, ktoré budú uvalené na čínske značky, ktoré nebudú spolupracovať na férovej súťaži. Tie predstavila práve preto, lebo si myslí, že Číňania podnikajú neférovo a oproti európskym výrobcom majú neoprávnené výhody.
Zároveň ak by sa uvalili clá na dovoz čínskych áut, roztočilo by sa koleso nových obchodných vojen, pretože Číňania už stihli zareagovať: ak Európa uvalí clá na autá, Čína uvalí clá na dovoz bravčoviny. Kľúčová otázka v spore obchodných vojen je, či dokážu clá odradiť čínskych výrobcov, aby vytláčali svojich európskych konkurentov z trhu. Najpravdepodobnejšou odpoveďou je, že čínsky prienik na starý kontinent nezastavia, iba spomalia, ak vôbec.
Čítajte viac Benzínové autá možno nezakážu. Chystá sa v EÚ veľký obrat?Agentúra Bloomberg priniesla prepočty, koľko stojí výroba elektromobilu v Číne a za koľko ho predávajú na domácom a európskom trhu. Ukazuje sa, že na starom kontinente vedia Číňania predať vozidlo s obrovským ziskom. Analýza spoločnosti Rhodium Group, ktorý agentúra, cituje, ukazuje, že celosvetová jednotka (koncom minulého roka predbehol amerického výrobcu Tesla v počte predaných áut) v predaji elektromobilov BYD vie vyrobiť športovo-úžitkové (SUV) auto typu Seal U za skoro 20 500 eur. Ak ho predá v Číne, zarobí na ňom vyše 1 300 eur.
Úplne opačná situácia je v Európe, na nemeckom trhu. Rovnaké auto s rovnakými nákladmi tu dokáže predať za skoro 41-tisíc eur. Ak sa odrátajú clá, preprava cez oceán, distribučné poplatky a dane, BYD zarobí bezmála 13-tisíc eur. A to je obrovský rozdiel oproti zisku v Číne. Tento ilustračný príklad ukazuje, že Číňania dokážu zvládnuť aj straty, ktoré spôsobia prípadné clá.
Vedia to zrejme aj Číňania. Generálny sekretár Čínskej asociácie osobných áut Cui Dongšu pre Bloomberg vyhlásil, že clá ich nezastavia, práve naopak – iba ich posilnia. „Aj keď dôjde k útlmu vývozu automobilov vyvážaných z Číny, automobilky neodradia dodatočné clá. Iba ich to posilní,“ vyslovil odvážne slová Dongšu.
Dvojnásobné ceny v Európe
Rovnaké zisky vedia Číňania zarobiť v Európe aj na modeloch MG 4 a Dolphin od BYD-u. Model Seagull predáva BYD v Číne napríklad iba za 10-tisíc dolárov, tento sedan chce aj od budúceho roku vyvážať na starý kontinent, kde ho chce predávať za menej ako 20-tisíc eur. „BYD bude pravdepodobne schopný absorbovať väčšinu záťaže z dovozných ciel EÚ, pretože jej autá prinášajú bezkonkurenčnú ziskovosť,“ povedala analytička Bloombergu Joanna Chen.
Pripomeňme, že clá na čínske elektrické vozidlá by mali byť vo výške od 17 do 38 percent, pričom už dnes na vozidlá z Číny platia clá vo výške 10 percent. V súčasnosti predávajú čínske značky ako BYD, SAIC alebo Geely v Európe od 1 do 3 percent svojich celkových predajov. Podiel čínskych čisto elektrických značiek tvoril podľa analytickej firmy Jato Dynamics v minulom roku zhruba 7 percent všetkých predajov na trhu. Len v roku 2023 doviezla Čína do Nemecka 447 200 elektrických áut.
Čítajte viac Akcie hneď spadli, európske automobilky sa boja odvety. Záplavu lacných čínskych elektromobilov majú zastaviť nové cláĎalším dôkazom, že Číňanov dodatočné clá neodradia, svedčí aj reakcia trhov. Len čo oznámili potenciálne clá, akcie BYD-u vyskočili na burze v Honkongu o takmer 9 percent.
Iným spôsobom, ako sa môžu Číňania „brániť“, je otvorenie nových trhov v krajinách na Blízkom východe či v Južnej Amerike. BYD investuje v krajinách ako Mexiko, Brazília, Thajsko alebo Austrália. BYD dokonca už ohlásil plán na vybudovanie svojej prvej európskej fabriky v Maďarsku, čo by vplyv vyšších ciel úplne vymazalo.
Riaditeľ slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský hovorí, že clá sa čínskych automobiliek dotknú, no neodradia ich. „Vzhľadom na relatívne veľkú maržu, ktorú si Číňania na svojich vozidlách v Európe držia, však nepredpokladám, že budú nejako zásadne dvíhať ceny samotných vozidiel. Dokonca pri viacerých z nich si myslím, že výrobcovia dokážu absorbovať celú výšku prípadného cla bez toho, aby sa to vôbec nejako dotklo koncových cenoviek. Treba si uvedomiť, že Číňania dokážu tie isté modely u seba doma predávať aj za polovičnú cenu, takže vyššie ceny ich elektromobilov v Európe majú výrazný priestor na absorbovanie takýchto ciel,“ hovorí.
Prečo dokážu Číňania vyrábať také lacné elektromobily? Je za tým viacero dôvodov. Jedným z nich je aj masívna štátna podpora a rozhodnutie spred niekoľkých rokov, že pôjdu cestou elektrického pohonu. Navyše, majú vo vlastníctve nerastné suroviny a bohatstvo, ktoré treba na výrobu batérií, ktorých cena tvorí zhruba 30 až 40 percent celkovej ceny vozidla.
Predbežne ohlásené clá eurokomisiou ešte nie sú v platnosti, začnú platiť najneskôr od 5. júla, pričom budú dočasné a môžu ich odmietnuť kvalifikovanou väčšinou členské štáty. Reálne sa začnú vyberať až po ďalšom schválení, čo sa očakáva niekedy v novembri. Čína už medzitým oznámila, že zvažuje clá na európske bravčové mäso. Križanský však šermovanie s clami vníma ako napínanie svalov pred vyjednávaniami.
Slovenský automobilový priemysel ročne vyvezie do Číny vozidlá za viac ako 2,3 miliardy eur. Bratislavský Volkswagen napríklad ročne vyvezie do Číny 20 % svojej produkcie. „Akékoľvek prípadné obchodné bariéry na vozidlá by sa našich výrobcov určite negatívne dotkli. Samozrejme, európskej ekonomike celkovo neprospejú akékoľvek čínske clá, nech to už je na akýkoľvek produkt – auto či bravčové mäso,“ dodáva Križanský.
Čítajte viac Vydali správu, aké bezpečné sú slovenské jadrové elektrárne. V Mochovciach nahlásili dozoru osem udalostí„Čínske automobilky sídlia v blízkosti kľúčových nálezísk komodít potrebných na ich výrobu, ako je lítium, kobalt, mangán, tým šetria logistické náklady a navyše nakupujú za nižšie ceny, aj vďaka podpore štátu. Štúdie ukazujú, že kvalita vyrobených áut nie je oveľa nižšia ako u európskych či amerických firiem, čo predstavuje ďalšiu konkurenčnú výhodu,“ komentuje situáciu analytik 365.bank Tomáš Boháček.
Clá však nezasiahnu iba čínske značky. V krajine draka vyrábajú aj nemecké značky ako Mercedes, BMW či Volkswagen. Napríklad pre elektromobil Mini od BMW a Great Wall Motor hrozia najvyššie clá vo výške 38 percent, informuje Reuters.
Čína už do Európy preniká
Európske vlády majú síce obavy zo záplavy lacných čínskych elektrických vozidiel (EV), no zároveň tvrdo súperia o podiel na investíciách do výroby a do pracovných miest, ktoré prinášajú noví konkurenti. Takto znie agentúrna správa Reuters. Hovorí vlastne o tom, že žiadne clá nezastavia globalizovaný obchod. Tobôž nie expanziu takého priemyselného giganta, akým je Čína. Krajina s 1,3 miliardy obyvateľov je zásobárňou lacnej pracovnej sily a čoraz viac už aj high-tech – teda vysoko technicky vyspelých – odvetví. Už spomínaným príkladom sú elektrické vozidlá.
Rôzne vlády po celom európskom kontinente lákajú čínske investície, firmy a podnikateľov rôznymi stimulmi. „Čínski výrobcovia vedia, že ich autá musia byť vnímané ako európske, ak chcú vzbudiť záujem medzi európskymi zákazníkmi,“ vyhlásil Gianluca Di Loreto z poradenskej firmy Bain & Company. Spomeňme pár príkladov, keď čínske automobilky buď investujú, budujú alebo uzatvárajú partnerstvá s Európanmi. Robia tak aj preto, aby sa vyhli clám či aby ušetrili na doprave.
Na Slovensku sú čínske investície prítomné tiež. Do novej baterkárne v Šuranoch zainvestuje čínska firma Gotion spolu s tunajšou firmou na výrobu batérií InoBat. Zamestnajú niekoľko tisíc ľudí. V Košiciach vyrastie tiež nová automobilka na elektrické autá od Volva, ktoré ale vlastní čínska značka Geely.
U našich južných susedov z Maďarska vybuduje BYD prvú európsku továreň na výrobu elektromotorov. Do roku 2025 zváži otvorenie aj druhého závodu. Maďari rokujú aj s automobilkou Great Wall Motor, ktorá tam môže otvoriť svoju prvú fabriku výmenou za vytvorenie nových pracovných miest, daňové úľavy či inú pomoc.
V Poľsku zase začali vyrábať čínsku značku Leapmotor vo fabrike európskej automobilky Stellantis, pod ktorú spadajú značky ako Citroen, Jeep či Peugeot.
Bývalý závod Nissanu v Španielsku – druhého najväčšieho európskeho výrobcu áut po Nemecku – zase obsadí značka Chery, ktorá tam začne vyrábať koncom tohto roka. Chery chce v Európe aj druhý závod, zatiaľ rokuje s rôznymi štátmi. Španielsko hrá aj o investíciu novej továrne na baterky od firiem Stellantis a CATL. A na záver, čínska značka SAIC chce až dva európske závody, informuje Reuters.