V európskych automobilkách panuje obava, že na trhu ich vystriedajú lacnejšie elektrické čínske značky. Na túto obavu reaguje aj eurokomisia. Clá sú však postavené na neoprávnenej pomoci, ktorú poskytuje čínskym hráčom ich tamojšia vláda. Pumpuje do nich miliardy eur, čím im na trhu poskytuje neférovú výhodu. Po takmer ročnom vyšetrovaní nelegálnej pomoci je teda výsledok na svete.
Existuje ešte šanca, že sa clá nezavedú, no to by čínska strana musela reagovať na požiadavky eurokomisie a upraviť svoju pomoc výrobcom tak, aby hrali podľa platných obchodných pravidiel. Ak sa tak nestane, clá začnú platiť 4. júla, čiže ani nie o mesiac. Členské štáty budú o rozhodnutí ešte hlasovať.
Čítajte viac Svet bojuje s nedostatkom tekutého zlata. V obchodoch zaň platíme aj o 70 percent viac ako pred rokomJednotlivé clá, ktoré by eurokomisia uplatňovala na troch čínskych výrobcov, by boli: spoločnosť BYD: 17,4 percenta, Geely: 20 percent, SAIC: 38,1 percenta. Automobilky, ktoré by spolupracovali s vyšetrovateľmi, by platili iba 21-percentné clá. Na všetkých ostatných výrobcov z Číny, ktorí nespolupracovali pri vyšetrovaní, by sa uplatnili clá vo výške 38,1 percenta.
Okamžite po oznámení rozhodnutia akcie európskych automobiliek klesli. Akciový index automobiliek STOXX v stredu klesol o 1,4 percenta, pričom akcie Volkswagenu stratili 2,3 percenta a BMW 2,4 percenta zo svojej hodnoty a patria medzi najhoršie v rámci nemeckého indexu. Akcie výrobcu luxusných vozidiel Porsche Holding sa prepadli o viac ako sedem percent. Dôvod? Na trhu panuje strach z odvety. Rovnako však klesli aj akcie čínskych výrobcov.
V roku 2023 bol podiel predaných čisto čínskych elektrických áut v Európe na hodnote takmer sedem percent. Ak sa tam zarátajú aj európske elektrické značky, ktoré sa vyrábajú v Číne, podiel narastie na 20 percent.
Clá na Čínu uvalili aj USA
V súčasnosti platia čínski výrobcovia 10-percentné clá. Ak by nové clá vstúpili do platnosti, boli by v rozsahu od 27 do 48 percent. Na porovnanie, v podobnom duchu ako EÚ zareagovali aj Spojené štáty americké. Tie uvalili na import čínskych elektroáut až 100-percentné clá.
Európske združenie výrobcov automobilov v stredu zareagovalo, že rozhodnutie berie na vedomie. Voľný a spravodlivý obchod pritom podľa združenia znamená zaručenie rovnakých podmienok pre všetkých konkurentov. „To, čo európsky automobilový sektor predovšetkým potrebuje na to, aby bol globálne konkurencieschopný, je robustná priemyselná stratégia pre elektromobilitu,“ povedala generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries. To podľa nej znamená zabezpečiť prístup ku kritickým materiálom a k cenovo dostupnej energii, koherentný regulačný rámec, dostatočnú infraštruktúru nabíjania či trhové stimuly.
Čítajte viac Lacné solárne panely zaplavili trh. Sú také lacné, že si z nich ľudia robia ploty. Záujem narástol aj na SlovenskuOdveta by zasiahla aj Slovensko
Na reakciu čínskej strany sa dlho nečakalo. „EÚ ignorovala fakty a pravidlá Svetovej obchodnej organizácie, ignorovala opakované silné námietky Číny a ignorovala výzvy a odrádzania vlád a priemyselných odvetví mnohých členských štátov EÚ,“ uviedlo vo vyhlásení čínske ministerstvo obchodu, ktoré cituje agentúra Bloomberg. Peking „prijme všetky potrebné opatrenia, aby pevne chránil legitímne práva a záujmy čínskych spoločností“.
„Naším cieľom je obnoviť rovnaké podmienky a zabezpečiť, aby európsky trh zostal otvorený pre výrobcov elektrických vozidiel z Číny za predpokladu, že budú dodržiavať globálne dohodnuté obchodné pravidlá,“ oponoval mu Valdis Dombrovskis, európsky komisár pre obchod.
Analytik Bill Russo z poradenskej spoločnosti Automobility pre agentúru povedal, že je to signál, ako zastaviť Čínu. Russo chápe európske sankcie takto: „Toto sú čínske spoločnosti, ktoré majú náskok – spomaľme ich a povzbuďme ich, aby sa možno začali správať inak.“
Ako sa celý spor môže dotknúť Slovenska? Zrejme citeľne. Podľa štúdie, ktorú cituje opäť agentúra Bloomberg, ak by Číňania zaviedli vlastné clá ako odvetu, doplatili by na ňu najmä tri krajiny – Spojené štáty americké, Nemecko a Slovensko. Zo Slovenska sa za marec 2024 vyviezli do Číny autá v objeme takmer 340 miliónov amerických dolárov. Iba Nemecko vyviezlo autá vo vyššom objeme, ani USA nevyvážajú toľko áut do Číny ako Slovensko. Tieto autá po zavedení ciel by boli, prirodzene, drahšie, čo by odradilo ľudí v ázijskej krajine, aby si ich kupovali.
Čítajte viac Čína sa sporí s USA o elektroautá: Američania využívajú ochranu klímy len ako zámienku, diskriminujú nás, tvrdí PekingAko zasiahnu clá Európu? Moritz Schularick, prezident vplyvného nemeckého inštitútu pre svetovú ekonomiku v Kieli, povedal, že dovoz čínskych elektromobilov by mohol klesnúť o štvrtinu. Ten by bol v objeme štyri miliardy eur.
Sankčné odvety a nové kolo obchodných vojen by však mali za následok, že sa opäť sťaží prechod k bezemisnej budúcnosti. Elektrické autá totiž produkujú oveľa menej emisií ako bežné autá na benzín a naftu. „Očakávané zvýšenie cien elektrických vozidiel spôsobí, že klimatický prechod bude drahší,“ povedal Schularik. „Kľúčovou výzvou zostáva nájsť správnu rovnováhu medzi spravodlivou hospodárskou súťažou a podporou zelených technológií,“ dodal analytik.