GEVORKYAN, a.s., so sídlom vo Vlkanovej patrí do svetovej extratriedy, vyvíja a vyrába vlastné výrobky, ktoré dodáva do 30 krajín sveta. Medzi zákazníkov patria popredné automobilky, strojárske a medicínske firmy, ale napríklad aj najznámejší tvorcovia luxusnej módy a kozmetiky. Pre väčšinu svetoznámych a nadnárodných spoločností sú jediným výrobcom komponentov na zemeguli. Fabrika neďaleko Banskej Bystrice preto ide na štyri zmeny, zamestnáva 200 ľudí, priberá ďalších, a tak sa rozširuje. Nakupuje špičkové stroje a moderné technológie. Investuje do rozvoja a inovácií. Najnovšie dokonca plánuje otvorenie prevádzok v Spojených štátoch a Mexiku. Pritom pred 27 rokmi vznikla na Slovensku z ničoho. Prvé stroje si jej majiteľ Artur Gevorkyan, slovenský podnikateľ s arménskymi koreňmi, postavil vlastnoručne – z vyhodených zariadení a dielcov, ktoré našiel v zberniach šrotu.

Chceš rásť? Podporíme ťa!
Firma je známa tým, ako podporuje svojich zamestnancov. Prispieva im napríklad na bývanie, zdravotnú starostlivosť, dopravu, pomáha im v ťažkých situáciách. Vždy, keď si nedokážu pomôcť sami. Keď padnú, pomôže im vstať. Prispieva, samozrejme, aj na vzdelávanie a uhrádza náklady spojené so štúdiom na vysokej škole, ale zaplatí pracovníkom hoci aj autoškolu.
„Pochádzam z chudobnej rodiny, človek nesmie zabúdať na utrpenia, ktoré zažil. A keď môže, mal by to vracať iným. Preto robím všetko pre to, aby som svojim ľuďom zlepšil kvalitu života,“ vysvetľuje majiteľ.

Artura Gevorkyana sa iní podnikatelia v okolí i vysokopostavení manažéri korporácií v zahraničí často pýtajú, čo za to od zamestnancov chce. Či sa napríklad musia zaviazať, že odpracujú vo firme istý počet rokov alebo niečo podobné. "Nič také! Snažíme sa podporiť takých ľudí, ktorí sa v prvom rade sami usilujú o riešenie svojich problémov alebo pracujú na svojom vzdelávaní,“ objasňuje a uvádza príklad: "Keď ma o príspevok na vzdelávanie či vodičský preukaz požiada človek, ktorý má desiatky hodín nadčasov, lebo sme ho potrebovali, neváham. Keď však požiada o extra peniaze niekto, kto sám nerobí nič navyše, nesnaží sa rásť a len pýta pre seba špeciálne podmienky práce, exkluzívnu dochádzku, ďalšie výnimky, potom sa pýtam sám seba, na čo to bude dobré pre firmu a celý náš tím?! Takých tvrdo odmietame!
Tento systém, samozrejme, zamestnancov motivuje, posilňuje ich lojálnosť voči firme a tiež pomáha spoločnosti ako takej ustavične rásť a zlepšovať sa.

Dobrá reklama sa dá robiť aj inak
Je také pravidlo: Mysli globálne, konaj lokálne. Vo firme GEVORKYAN platí doslova. „Nepotrebujeme mať logo na najväčšom štadióne ani na dresoch prvoligového futbalového či hokejového klubu,“ hovorí majiteľ. „My na to ideme ináč. Nám stačí, keď deťom v okolitých dedinách a mestách prispejeme na športový deň a na ceny pre víťazov či na drobné darčeky pre zúčastnených. Veď čo je dôležitejšie ako deti?“
Nie sú to však len deti, GEVORKYAN pomáha aj domovu seniorov v neďalekom Sliači, rodinám, ktoré utiekli pred vojnou z Ukrajiny, slovenským hasičom, policajtom a záchranárom – pre tých počas pandémie vyvinuli a vyrobili špeciálne masky s výmennými filtrami, keď sa o nich štát nestíhal dostatočne postarať.

„Nekritizujeme, pomáhame. Keď niekto potrebuje podporu, sme tu,“ hovorí Artur Gevorkyan. Až ho kolegovia musia brzdiť. Nedá sa totiž pomôcť všetkým.
Tomáš Baťa ako inšpirácia
Artur Gevorkyan nie je bežný majiteľ a šéf podniku. Jeho netradičné metódy riadenia a nápady získali firme nielen mnoho profesijných ocenení, ale aj silné renomé v brandži. „Naši zamestnanci sú to najcennejšie, čo mám,“ približuje svoju filozofiu. Ide však ešte ďalej. „Správame sa ako rodina, bojujeme ako armáda.“ To je jeden zo sloganov, ktoré nájdete na stenách firmy. Ako kedysi vo fabrikách legendárneho Tomáša Baťu. Tento majú nad hlavným vstupom.

Ekologický nie je ten, kto len triedi odpad, jazdí po meste na elektrickej kolobežke či raz za rok namiesto na aute príde do zamestnania na bicykli. Vo firme GEVORKYAN, a.s., ochranu prírody implementujú rovno do výroby.
„Moderné lisy, ktoré sme nedávno kúpili, našu produkciu prinajmenšom zdvoj- až strojnásobia, zároveň nám však spotrebujú iba tretinu elektriny,“ tvrdí Gevorkyan.
Ešte väčšie úspory na spotrebe energie dosiahli na úseku tepelného spracovania, kde vo výrobnom procese spojili spekanie svojich kovových výliskov s ich následným kalením. Teraz namiesto desiatich hodín proces trvá iba päť.

Technické oddelenie spolu s oddelením kvality významne obmedzili spotrebu papiera tým, že všetky záznamy o výrobe a kvalite majú už len digitálnu podobu.

Doprava? Kedysi bolo vo výrobe módne Just in Time – nijaké skladové zásoby. Aj to sa však počas pandémie a vojny na Ukrajine zmenilo. GEVORKYAN tento trend posunul ešte ďalej. „Nevezieme zákazníkovi tri palety po 200 kilogramov trikrát za dva mesiace, ale prídeme len raz a tovar má hmotnosť 700 kg,“ hovorí majiteľ. Ako presvedčili zákazníkov, aby im pomohli znížiť náklady na prepravu? „Iba ekológiou zákazníkov nepresvedčíme, len cez peniaze, ponúkli sme im dlhšiu splatnosť faktúr. Chce to len popremýšľať. Klíma sa dá chrániť aj jednoduchými a drobnými opatreniami, nielen šokovým zatváraním elektrární.“

Jednu stranu firmy lemujú novovysadené ovocné a okrasné stromy vrátane arménskych. Ekológia? "Nielen, je to úcta k prírode, tradíciám, navyše je to pekné, ale aj symbolické. Za každého zamestnanca sme vysadili jeden strom. Každý tu má ten svoj. Spoločne sme vybudovali silnú firmu – spoločne naše stromy vyrastú a vytvoria mohutný a mocný sad. Raz bude chrániť ľudí i firmu: nielen tým, že bude vzdorovať vetrom a prachu, ale aj poskytovať ľuďom tieň a prinášať im radosť.
GEVORKYAN, a.s.,Vlkanová
- Patrí medzi európskych lídrov v oblasti práškovej metalurgie (výrobe kovových súčiastok zo špeciálnych práškových zmesí pri vysokých tlakoch lisovaním). Metóda je násobne rýchlejšia a lacnejšia ako klasické obrábanie alebo zlievanie. Navyše inak ako lisovaním sa mnohé súčiastky vyrobiť ani nedajú.
- Vďaka vlastnému a oficiálnemu know-how patrí k najinovatívnejším svetovým hráčom v odvetví.
- Vlani v júni sa firma stala prvou zahraničnou spoločnosťou, ktorá verejne ponúkla akcie na burze v Prahe. Od investorov získali takmer 30 miliónov eur, čo bola najväčšia emisia v histórii trhu START pražskej burzy!


