Prečo hotely nepremietli nižšiu DPH do cien? Sanovali straty z pandémie a drahým energiám

Návštevnosť slovenských hotelov vo februári tohto roka vzrástla oproti minulému roku o 1,6 násobne. Čísla však narastajú kvôli tomu, že vlani pandémia značne obmedzovala hotely v ich prevádzkovaní.

12.04.2023 18:53
gastro predajňa, jedlo, predavačka, Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Štát v decembri minulého roka, natrvalo znížil pre gastro daň z pridanej hodnoty (DPH) z 20 na 10 percent. Ceny za „menučko“ však neklesli, a to z jasného dôvodu. Prevádzky ušetrené peniaze na daniach investovali do vysokých cien za energie a potravín.

„Otázka spamätávania je beh na dlhú trať, zníženú DPH vnímame ako jeden zo spôsobov, vďaka ktorým sa môže gastro nadýchnuť,“ uviedol hovorca komplexu hotelov Tatra mountain resorts Marián Galajda. Dodáva, že pre subjekty, ktoré trpeli počas COVIDU-19, to bola v prvom rade možnosť sanovať straty, keďže veľa iných možností na to nebolo. V ich prevádzkach využili zníženú daň a ušetrené prostriedky aj na stabilizáciu personálu, zvyšovanie miezd a vykrytie rozdielov, ktoré prináša neustále zvyšovanie cien surovín.

Desať percentnú DPH však nevnímajú ako dostatočnú na kompenzáciu nárastu cien potravín alebo ceny miezd. „Uvidíme, čo sa bude diať ďalej, budeme reagovať na vývoj,“ poznamenal Galajda.

Marketingový riaditeľ sietí reštaurácii Medusa Stanislav Pavlík, hodnotí, že 10 percentná daň, samozrejme, pomohla. „Denne nám uľahčuje lepšie sa vyrovnať s významnými vplyvmi zvýšených dodávateľských cien, a tiež s energetickou krízou, ktorých mediálne očakávania a z nich prameniaca neistota mala významný vplyv na spotrebiteľské správanie. Ľudia sa báli, a asi aj boja, míňať," dodal.

Cieľom zníženia DPH podľa Pavlíka však nikdy nebolo to, že poklesnú ceny pre konečného spotrebiteľa, to pri dnešnej inflácií, ako poznamenal nie je možné ani technicky. Dodáva, že v Meduse to komunikovali otvorene. Celkový nárast cien vstupov a energií nižšia daň v žiadnom prípade nekompenzuje.

Marek Harbuľák Čítajte viac V hoteloch chýba viac ako desať tisíc zamestnancov, miesta obsadiť nevedia

Nielen pandémia zatvárala pohostinstvá a hotely, ale aj účty za energie ich donútili zatvoriť. Niektoré podniky nezavreli úplne, len obmedzili doby prevádzky. Napríklad aby ušetrili, mali otvorené len tri alebo štyri dni v týždni. Tomu stále nie je koniec.

„Problémy s tým sú stále, našej firme ale pomohla fixácia cien energií pred zimnou sezónou. Aj na základe týchto podkladov sme následne kalkulovali ceny pobytov,“ vysvetľuje Galajda.

Nižšie ceny by prijali aj v Meduse. „Samozrejme, všetci by sme ocenili nižšie ceny. Každopádne, pri zastropovaní na aktuálnych úrovniach sme schopní v našej skupine efektívne fungovať," uviedol Stanislav Pavlík, marketingový riaditeľ Medusa.

Pavlík volá po ľahších pravidlách zamestnávania cudzincov. „Potrebujeme flexibilnejší trh práce, vrátane ľahšej možnosti zamestnávania pracovnej sily z iných krajín," zhodnotil.

Na Slovensku vo februári 2023 medziročne vzrástla návštevnosť o takmer 1,6-násobne, čo predstavovalo 407-tisíc hostí. Informoval o tom Štatistický úrad SR.

Ďalšie údaje zo Štatistického úradu hovoria o tom, že hostia strávili v ubytovacích zariadeniach cestovného ruchu 1,1 milióna nocí a priemerná dĺžka pobytu vo februári bola takmer tri noci.

Nárast ovplyvnila najmä nízka porovnávacia základňa vo februári 2022, keď činnosť ubytovacích zariadení cestovného ruchu ešte stále obmedzovali prísne protipandemické opatrenia. V porovnaní s februárom 2020, keď nebola návštevnosť ešte ovplyvnená pandémiou, chýbalo ubytovateľom už len 75-tisíc hostí na dorovnanie.

c Marek Hajkovsky foto hotel LOMNICA exterier leto 2022 15 zmensene Čítajte viac Tatry zažiaria cisárskym luxusom. Vyrastie tam nový 5 hviezdičkový hotel, pozrite sa ako bude vyzerať

„Hotely šliapali veľmi dobre, pomohli veľmi dobré podmienky na lyžovanie a relax, zafungovala atraktívna ponuka so skipasmi respektíve aquapasmi v cene pobytov,“ hodnotí Galajda zimnú sezónu. Slušné boli podľa neho aj prázdninové týždne v rámci ktorých vyletel hlavne ten, počas ktorého sa v strediskách stretli lyžiari a návštevníci z bratislavského a varšavského regiónu.

Až 266-tisíc osôb bolo z domáceho prostredia. Čo predstavuje dve tretiny ubytovaných. Najvyššiu domácu návštevnosť zaznamenali vo februári turisticky významné kraje zamerané na zimný cestovný ruch na horách, a to Žilinský, Prešovský a Banskobystrický kraj. Spolu tieto tri kraje tvorili 70 percent domácej návštevnosti. K číslam spred pandémie sa však nedostali.

Zahraničných návštevníkov bolo 141-tisíc. Tento počet je približne dvojnásobne vyšší ako pred rokom. Zo Štatistického úradu SR vychádza, že najviac cudzincov navštívilo vo februári Žilinský (46-tisíc), Bratislavský (40-tisíc) a Prešovský kraj (22-tisíc). Spolu tieto tri kraje tvorili 77 percent celkovej zahraničnej návštevnosti. Ostatných päť krajov navštívilo menej ako desať tisíc cudzincov.

utečenci z Ukrajiny, Oddelenie cudzineckej polície, Čítajte viac Zachránia cudzinci Slovensko? Hotelieri dávajú Ukrajincom šancu novým projektom

Rozdiely v návštevnosti sú napríklad v spoločnosti Tatra mountain rezorts rôzne podľa lokality a strediska. Evidujú však nárast v rozmedzí 5 až 35 percent oproti minulému roku. „Musíme ale brať do úvahy fakt, že najväčší nárast je vo vodných parkoch aj preto, že v minulej sezóne v nich ešte fungovali obmedzenia,“ vysvetľuje. S tým, že určite návštevnosti pomohli aj lepšie lyžiarske podmienky v porovnaní napríklad s Poľskom.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Slovensko #reštaurácie #hotely #gastro