Aj napriek miernemu poklesu vyrobených vozidiel obrat bratislavskej automobilky vlani dosahoval desať miliárd eur. Zisk pred zdanením bol skoro 280 miliónov eur, čo bol druhý najvyšší zisk za posledné roky.
Pandémia koronavírusu naštrbila krehké dodávateľské reťazce. To sa naplno ukázalo pri dodávkach polovodičov. Keď sa už mala situácia postupne stabilizovať, prišla vojna na Ukrajine a s ňou energetická kríza. „Už tretí rok v rade čelíme celosvetovým krízam a výzvam, ktoré majú priamy vplyv na prevádzku a riadenie našej spoločnosti,* “ opísal na výročnej tlačovke krízové roky Oliver Grünberg, predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia.
Aj napriek stále pretrvávajúcej zlej dostupnosti komponentov a poklesu výrobných vozidiel dokázala fabrika zlepšiť svoje hospodárske výsledky. Vlaňajší obrat bol na úrovni 9,73 miliardy eur, čo bratislavský Volkswagen radí medzi najväčších výrobcov automobilov na Slovensku. V roku 2021 bol obrat na úrovni 9,53 miliardy eur.
Mzdy sú vyššie aj v porovnaní s Bratislavou
Volkswagen Slovakia je zároveň najväčším zamestnávateľom na Slovensku. V spoločnosti pracuje skoro 11-tisíc zamestnancov. To je zhruba toľko, koľko má Nová Dubnica obyvateľov. Aj keď sa to zdá byť vysoký počet ľudí, tak v minulosti v spoločnosti pracovalo ešte o niekoľko tisíc pracovníkov viac. Príkladom je rok 2018, kedy vo Volkswagen Slovakia pracovalo vyše 14-tisíc ľudí.
Čítajte viac Slováci vo veľkom kupujú autá SUV, ich obľuba rastie. Sú väčšie, pohodlnejšie, no sú s nimi spojené aj problémyZaujímavosťou je, že až 60 percent zamestnancov tu pracuje viac ako 10 rokov. „Je to významný dôkaz lojality našich zamestnancoch,“ povedal člen predstavenstva Kai-Stefan Linnenkohl. Automobilka podľa slov jej manažérov láka ľudí na nadpriemerné zárobky. Priemerný hrubý príjem bez manažmentu bol vlani na úrovni 2273 eur. V ňom bol zarátaný napríklad aj 13. plat či odmena za hospodársky výsledok. Tá bola v priemere na úrovni 1768 eur. Platy v slovenskom Volkswagene sú dlhodobo na priemerom v slovenskom priemysle, kde bola v roku 2022 priemerná mzda 1373 eur (bez príplatkov).
Vo Volkswagene sa zarába viac aj v porovnaní s priemerným platom v Bratislave. Nominálna mesačná mzda, ale bez príplatkov, je v Bratislavskom kraji na úrovni 1724 eur, čo je o skoro 550 eur menej než má v priemere zamestnanec v bratislavskom závode.
Prípravy na výrobu športiaka
Vlani slovenský Volkswagen investoval skoro 350 miliónov eur. Celkovo od roku 1991 preinvestoval Volkswagen päť miliárd eur. Táto suma zodpovedá približne výstavbe štyroch automobilových fabrík na „zelenej lúke“. Vlaňajšie investície smerovali predovšetkým do avizovaného projektu BETA+, ktorého súčasťou je príchod nových modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb.
Vozidlá „made in Slovakia“ išli do 108 krajín sveta, najviac do Číny, USA a Nemecka. Podľa obratu je najväčší výrobca automobilov na Slovensku. Príspevky do verejného rozpočtu boli na úrovni 245 miliónov eur. V nasledujúcich štyroch rokoch plánuje spoločnosť investície v objeme 1,5 miliardy eur.
Čítajte viac Poslanci potápajú plán obnovy. Najväčšia modernizácia v dejinách Slovenska je ohrozenáPripravuje sa na výrobu plne elektrického športiaka. Porsche Cayenne bude prvým plne elektrifikovaným SUV modelom vyrábaným v Bratislave. Do portfólia vozidiel bratislavského závodu patria aj Audi Q7, Volkswagen up! Aj s jeho elektrickou verziou, Audi Q8, Škoda Karoq, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Porsche Cayenne Coupé.