Reťazce sa bijú o zákazníka, maslo ponúkajú aj pod 1 euro. Prečo vedia cenu stlačiť tak nízko?

Obchodné reťazce sa predbiehajú v zľavách na potraviny. Jednou z nich je aj maslo. V akciových cenách ho ponúkajú naprieč celým Slovenskom vari vo všetkých predajniach. Jedna zo sietí zišla na pár dní s cenou dokonca pod jedno euro. Čo sa stalo a prečo tak výrazne klesla cena?

28.02.2023 05:00
Lidl Foto:
Ilustračná foto.
debata (105)

„Znížila sa cena smotany, z ktorej sa maslo vyrába,“ vysvetlil Martin Krajčovič, prezident Slovenskej asociácie moderného obchodu, ktorá združuje najväčšie nadnárodné reťazce. Dodáva, že cena by sa mala znižovať aj pri ďalších mliečnych výrobkoch. To, že reťazce stavajú svoj marketing práve na masle, nie je náhoda.

Billa - Babička maslo. 250 g - 1,95 € (v...
Billa - Liptov maslo. 250 g - 3,99 €.
+35Billa - Billa maslo 84%. 250 g - 3,09 €.

„Ide o citlivý produkt všednej spotreby, aj preto obchody naň zaostrili pozornosť zákazníkov,“ob­jasnil Krajčovič. Nečudo, že dlhodobo v zľavovej politike reťazcov hrá maslo podobne ako rožky či chlieb rolu atraktívnej volavky zákazníkov do predajní.

Pred pár dňami Lidl ohlásil dlhodobé zastropovanie cien niektorých potravín. K oleju, syru a smotane pridal aj poľské 250-gramové maslo Pilos. To teraz v Lidli predávajú po 1,99 eura. Z pôvodnej ceny zišli dole o jedno euro. Gazdovské Maslo, ktoré je slovenského pôvodu, dal Lidl do akcie tiež, 300-gramové balenie stojí 2,49 eura. Predtým stálo 3,39 eura. „Napriek tomu, že inflácia sa týka aj nás a našich dodávateľov, rozhodli sme sa výrazne a dlhodobo znížiť ceny obľúbených produktov,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ Lidla, zodpovedný za nákup potravín.

Ceny prepisovali všade

COOP Jednota Slovensko rýchlo reagovala na zastropovanie cien niektorých potravín u konkurencie takisto zľavami. Kritizuje však iné reťazce za marketingové ťahy. „Radi by sme zdôraznili, že takzvané „zastropované ceny“ komunikované zo strany niektorých obchodných sietí automaticky neznamenajú najvýhodnejšie a najnižšie ceny na trhu. Túto aktivitu vnímame ako marketingový nástroj konkurencie, zameraný na podporu predaja takmer výlučne zahraničných potravín,“ vyjadrila sa hovorkyňa COOP Jednoty Jana Kuklová.

Denník Pravda sa pozrel minulý týždeň na ceny masla v jednotlivých slovenských reťazcoch. Tie sú sú dnes takmer vo všetkých reťazcoch v akciových cenách a snažia sa neprekonať hranicu dvoch eur. Napríklad v Bille je akcia na 250-gramové Babička maslo z levickej mliekarne až do výšky 51 percent. Čiže z predchádzajúcej ceny 3,99 eura kleslo v zľave na 1,95 eura. Zato na slovenské maslo Koliba sa žiadna akcia nevzťahuje a stojí 2,89 eura. Billa maslo sa predáva po 3,09 eura a Liptov maslo po 3,99 eura.

Rakúsko Čítajte viac Koľko stojí maslo u susedov a v Európe? Pozrite si tie rozdiely v cenách

Láska, tradícia, ale najmä cena

Najväčší slovenský maloobchodný reťazec COOP Jednota má vo februári na pultoch predajní maslo od slovenských dodávateľov v cene od 1,69 do 1,99 eura. „Aktuálne sme zákazníkom ponúkli slovenské maslo pod vlastnou značkou Tradičná kvalita 250 gramov po 1,69 eura a pokračujeme s dlhodobou ponukou slovenského značkového masla 250 gramov za cenu 1,99 eura,“ hovorí Jana Kuklová.

Kaufland donedávna ponúkal 200-gramové Lactos Maslo od českého dodávateľa (môže ísť o maslo zakúpené v Poľsku pozn. red.) dokonca pod jedno euro. V súčasnosti ho zákazník kúpi už za cenu 2,39 eura.

Tradičné maslo od Rajo, 250-gramové balenie, však stojí 4,29 eura. Iné maslo Z lásky k tradícii kleslo z 3,09 eura o 35 percent, takže zákazník nezaplatí viac ako dve eurá.

Tesco svoje 250-gramové maslo ponúka so zľavou 36 percent a stojí dnes 1,99 eura. V regáli vedľa sa nachádzalo slovenské Liptov maslo s tou istou gramážou za 4,35 eura. Pričom v Bille je toto isté maslo o 0,36 centov lacnejšie. Terno takisto zákazníkom doprialo cenu pod dve eurá. Za 1,39 eura si vedeli kúpiť do stredy 22. februára Maslo Melina za 1,39 eur. Jeho bežná cena je 2,07 eura. Ako vidno, kto chce lacno kúpiť maslo, má po dvoch rokoch, keď cena masla rástla, príležitosť.

Oplatí sa maslo skladovať?

Maslo je dobre skladovateľnou potravinou. Vedia to nielen v štátnych hmotných rezervách, ale aj skúsené gazdinky, ktoré si nakupujú maslo do zásoby pri každom rozkolísaní trhu. „V mraziaku pokojne vydrží aj jeden rok, ba i viac, ale otázkou je, či sa to oplatí z hľadiska dražejúcej elektriny,“ hovorí Karol Herian, jeden zo zakladateľov slovenského mliekarenského výskumu.

Herian si všíma, že takmer všetci dnes hľadia na maslo len cez cenu. Môže za to vysoká potravinová inflácia. „Spomeňme si, že na trhu bývalo maslo označené aj ako čerstvé, výberové. Teraz sa kupuje maslo podľa toho, či je v akcii, alebo nie je, hoci je tu stále skupina zákazníkov, ktorá verí svojej značke. Kto kupuje slovenské maslo, pomáha udržaniu výroby mlieka a mliekarstva, ktoré čelia silnému prílevu zahraničnej produkcie,“ uviedol Herian. „Na výrobu jedného kilogramu masla treba 22 litrov mlieka. Na to, aby bolo Slovensko ako kedysi v jeho produkcii sebestačné, muselo by umútiť maslo z celoročnej produkcie mlieka. Tá sa v posledných rokoch pohybuje už len na úrovni vyše 800 miliónov litrov ročne, čo je takmer dva a pol krát menej ako pred rokom 1990,“ pokračuje.

„Nepripadá do úvahy, aby sme všetko mlieko spracovali na maslo, lebo potom by nezvýšilo mlieko na výrobu kyslomliečnych výrobkov, syrov, tvarohov. Aj to je dôvod, prečo sa maslo dováža,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Levmilku Levice Marián Šolty. Slovensko v posledných rokoch pokrýva domácu spotrebu len na 40 percent. Väčšina masla je z dovozu, najčastejšie ho reťazce nakupujú v Poľsku alebo v Nemecku. Aj jedna známa značka, ktorá sa kedysi vyrábala v Bratislave, sa už viac ako desaťročie dováža z Bavorska.

Kto a prečo je kráľom trhu?

Prevažujúca ponuka masla od zahraničných výrobcov veľa hovorí o tom, ako Slovensko zvládlo transformáciu jednak mliečneho chovu dobytka, jednak samotného mliekarenského priemyslu. Do mliekarenstva vstúpili zahraniční investori, ktorí kúpili a prebudovali slovenské mliekarne na svoj obraz ako napríklad v Bratislave, vo Zvolene, v Michalovciach, Liptovskom Mikuláši či Bánovciach nad Bebravou. Niektoré mliekarne aj zatvorili, ako napríklad v Nových Zámkoch či Novom Meste nad Váhom. Popri nich sa udržali mliekarne so slovenskými investormi napríklad v Kežmarku, Nitre, Leviciach, Sabinove. Skrachovala však krátko po modernizácii mliekareň v Košiciach.

obchod, maloobocho, nákup, obchodný reťazec, supermarket Čítajte viac Rast cien prvýkrát po dvoch rokoch poľavil. Čo sa bude diať tento rok?

Na európsku konkurenciu sú z hľadiska rozsahu výroby slovenské mliekarne, je jedno, či v rukách slovenských, alebo zahraničných investorov, prikrátke. Ako povedal prezident Zväzu prvovýrobcov mlieka na Slovensku Alexander Pastorek, ak má mliekareň ročnú spracovateľskú kapacitu okolo 60 miliónov litrov mlieka a tá najväčšia hoci aj trojnásobne väčšiu, stále to nestačí na zahraničnú konkurenciu. V Nemecku, Holandsku, ale už aj v Poľsku sú totiž mliekarne s ročnou spracovateľskou kapacitou idúcou do miliárd litrov mlieka. A tak nečudo, že cenu mliečnych výrobkov určuje európsky trh.

Slováci nepatria v posledných dvoch desaťročiach k najväčším spotrebiteľom masla v Európe, najviac ho skonzumujú Francúzi – dlhodobo okolo osem kilogramov ročne na osobu. Československo nezaostávalo v konzumácii masla za Francúzmi či Nemcami. Priemerná ročná spotreba mlieka a mliečnych výrobkov bola na úrovni vyše 250 kilogramov, čo súviselo s tým, že štát vtedy dotoval jednak producentov mlieka, ale aj spotrebiteľov, preto liter polotučného mlieka stál 2 Kčs a plnotučného 3 Kčs, štvrtka masla 10 Kčs.

Zima s akciami, aká však bude jeseň?

Dnes všetko vyzerá inak. Slovensko chová už len okolo 110-tisíc dojníc, ktoré síce dávajú skoro tri razy toľko mlieka v prepočte na kravu a rok ako v časoch socializmu. Lenže vtedy bolo v maštaliach 565-tisíc kráv. Transformácia poľnohospodárstva vyústila do posilnenia rastlinnej a úpadku živočíšnej výroby. Na Slovensku zostalo na začiatku roka 2023 posledných 330 komerčných mliečnych fariem.

Aktuálny pokles cien masla im nehrá do karát, pretože tlak na cenu masla prináša aj tlak na cenu mlieka. Ten podľa predsedu PD Žemberovce Milana Halmeša pramení aj z iného dôvodu. Štát vlani poskytol podporu chovateľom dojníc na prekonanie sucha a mliekarne majú istotu, že nikto z nich ľahko neutečie od výroby mlieka. Platí, že kto zobral podporu od štátu, nesmie siahnuť na stádo dojníc. Zimné mlieko je síce bohatšie na tuk, ktorý je základom masla, ale Halmeš pripomína, že podniky kŕmia kravy menej kvalitnými krmivami. Preto sa nemožno spoliehať na silný prúd mlieka. Naopak, poľnohospodári by potrebovali ceny mlieka stabilizovať, nie znižovať.

slovensky vyrobok, obchod, kvalita z nasich regionov, potraviny Čítajte viac Reťazce v Česku hlásia rekordný záujem o zlacnené potraviny. Stúpa dopyt o obité ovocie a suché pečivo

Koľko potrvajú znížené ceny masla prinášajúce úľavu spotrebiteľom, ukáže vývoj dopytu a ponuky mlieka a výrobkov z neho na svetových trhoch. Mliečne krízy sa cyklicky opakujú a prinášajú vzostupy a pády cien surového aj sušeného mlieka aj hotových mliečnych výrobkov.

Na Slovensku od roku 2019, keď bola spotreba masla len 3,1 kilogramu na hlavu, vystúpila covidových rokoch až na 4,3 kilogramu o dva roky neskôr. Maslo draželo, jeho cenu k štyrom eurám za štvrtku mohutne popohnala vojna na Ukrajine, ale ľudia ho nakupovali viac, aby mali v chladničke železnú potravinovú rezervu. V každom prípade aj s ohľadom na spotrebu chladničiek a mrazničiek treba maslo nakupovať s rozvahou.

© Autorské práva vyhradené

105 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #reťazce #mlieko #maslo #mliečne produkty