Teraz sa ruská automobilka Forward rozhodla značku Kama obnoviť. Uviedla na trh model, ktorý sa na svojho sovietskeho predchodcu podobá.
Po obnovení výroby automobilovej značky Moskvič je to ďalší z ruských produktov, ktoré krajina začala ponúkať po uvalení západných sankcií v reakcii na ruskú agresiu na Ukrajine.

Nemal ho každý
Bicykle Kama sa pôvodne vyrábali v sovietskom závode v ruskom meste Perm. Nachádza sa na rovnomennej rieke Kama na úpätí pohoria Ural. Po rozpade Sovietskeho zväzu v roku 1991 sa model prestal vyrábať.
„Nie každý ho mal, ale snom každého bolo mať ho,“ povedal agentúre Reuters obchodný riaditeľ spoločnosti Forward Alexej Bojaryšnikov. V minulosti bol aj napriek vysokej cene veľmi žiadaný. Jeho cena bola 98 rubľov, čo bola skoro polovica priemernej sovietskej mzdy v 80. rokoch minulého storočia. Šéf firmy dodal, že v tom čase nebol veľký výber bicyklov. „Tento bicykel bol najobľúbenejší a najzaujímavejší,“ dodal.
Nový model bude stáť asi 10-tisíc rubľov (126 eur) a bude vyrobený z dielov pochádzajúcich z Ruska ako aj zo zahraničia. Podľa spoločnosti výrobu ruských bicyklov sťažili sankcie. „U niektorých modelov nás sankcie veľmi zasiahli,“ povedal Bojaryšnikov. V prípade modelu Kama bol problém napríklad s farbou. „Používali sme fínsku farbu, ale teraz musíme prejsť na inú,“ opisuje situáciu.
Z Renaultu je Moskvič
Západné sankcie a následný exodus zahraničných firiem z Ruska prinútili Moskvu prestať sa spoliehať na zahraničné dovozy a presmerovať sa na vlastné značky a tovar. Desiatky západných produktov boli nahradené domácimi ekvivalentmi.
Reinkarnovala sa aj automobilová značka Moskvič. Oživenie zaniknutej automobilovej značky inicioval odchod Renaultu z ruského automobilového trhu kvôli ruskej invázii na Ukrajinu.
Znovuzrodená značka Moskvič spustila výrobu v polovici novembra a 21. decembra aj predaj. Bola to veľká sláva, keď 23. novembra spustila reinkarnovaná ruská značka Moskvič v znárodnenej fabrike Renaultu výrobu čínskych modelov JAC JS4 s vlastným logom. Do konca roka zmontovali z dovezených komponentov celkovo 600 vozidiel Moskvič 3 z toho 400 so spaľovacím motorom a 200 elektrických.
Moskvič má svoje korene vo vozidlách, ktoré sú považované za jedny z prvých sovietskych automobilov z 20. a 30. rokov minulého storočia. Po druhej svetovej vojne začala spoločnosť vyrábať autá pod názvom Moskvič, čo znamená Moskovčan alebo obyvateľov Moskvy. Podľa analytickej agentúry Autostat je teraz v Rusku stále registrovaných približne 200 tisíc Moskvičov, píšu České noviny.