Šéf štátnej pokladnice Matovič sa na sociálnej sieti pochválil tým, že mu podvodníci chceli vybieliť jeho účet. Ako však sám priznáva, bankový účet nevlastní, a tak na podvod nenaletel. „Mne je to úsmevné, dupľom, keď žiadny účet som nemal a ani nemám,“ napísal na Facebooku. Ako ďalej pokračuje, tak bohužiaľ si vie predstaviť, že existujú ľudia, ktorí na podobné podvody naletia.
Svoje priznanie o tom, že žiadny účet v banke nevlastní, vyhlásil ešte v júni v relácii televízie JOJ s názvom Na hrane. „Nemám svoj vlastný účet, vôbec mi nechýba. Ako minister financií v živote som nemal platobnú kartu. Vôbec mi nechýba k životu. Akože prečo by som silou mocou… Jednoducho dôverujem svojej manželke, spravuje naše verejné či naše rodinné financie. Myslím si, že tak je to správne,“ vravel Matovič v relácii JOJ Na hrane 16. júna.
Technika na získanie údajov
O aký podvod išlo? Zrejme o takzvaný phishing, kedy sa podvodníci cez osobné údaje snažia dostať k peniazom obete podvodu. Na takýto tip podvodu upozorňuje aj slovenská technologická firma Eset.
Dostali ste už niekedy e-mail, textovú správu alebo inú formu elektronickej komunikácie zdanlivo prichádzajúcu z banky alebo inej online služby, ktorej obsahom bola žiadosť o „potvrdenie“ prístupových údajov k vášmu účtu, čísla kreditnej karty alebo iných citlivých informácií," pýta sa firma na svojej stránke. Ak áno, tak už máte predstavu o tom, ako vyzerá bežný phishingový útok.
"Táto technika sa používa na získanie cenných používateľských údajov, ktoré môžu útočníci predať alebo zneužiť na nekalé účely ako vydieranie, krádež peňazí alebo krádež identity,“ upozorňuje firma na svojej stránke.
Podvody naberajú na intenzite
Praktiky online podvodníkov, ktorí sa snažia vylákať od ľudí citlivé údaje a pripraviť ich o peniaze, naberajú na intenzite. Metódy phishingu sú pritom stále sofistikovanejšie. Ako však ukázal reprezentatívny prieskum z februára pre spoločnosť Home Credit, štyria z desiatich Slovákov vôbec netušia, čo to phishing je.
Na druhej strane, viac ako štvrtina opýtaných sa už s touto formou podvodu stretla, každý desiaty má s ním dokonca osobnú skúsenosť za posledný mesiac. Väčšina Slovákov je ale opatrných, približne tri štvrtiny nezdieľajú s inými ľuďmi, a to ani v rodine, svoj PIN ku platobnej karte a do mobilu, či heslá k účtom alebo emailom.