Slovenský dizajnér športového auta na vodík Branislav Maukš pre denník Pravda vysvetľuje, že vozidlo je výnimočné práve svojou technológiou. Poháňať ho má vodík, ktorý je unikátny sám o sebe. Zatiaľ však ide len o koncept, takže na cesty sa s autom zatiaľ jazdiť nedá. „Snažili sme sa touto formou ukázať nové prístupy a budúcnosť, ako si ju predstavujeme,“ tvrdí dizajnér. Od konceptu k finálnemu produktu môže byť ešte niekoľko rokov.
VIDEO: Slovenská premiéra športiaka na vodík
Inšpiráciou pre model športiaka pri jeho dizajne bolo telo atléta a kvapka. „Kvapka je najlepší aerodynamický tvar. Aerodynamika a športové auto spolu musia fungovať vždy,“ dodáva.
Prodekan Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach Tomáš Brestovič opisuje prínos školy pri tomto modeli. „Vyvinuli sme technológiu, ktorú vieme zahrnúť do mobilných zariadení, čo je možné vidieť v tomto aute,“ tvrdí pre Pravdu. Je to síce podľa neho vízia, ako by mohlo auto v budúcnosti vyzerať, ale na druhej strane v zadnej časti auta je aj funkčná vodíková technológia palivových článkov zásobníkov a všetkých rozvodov.
Slovensko dokáže vyrábať pomerne veľké množstvo vodíka. Dôležité však podľa generálneho riaditeľa Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry Petra Blaškovitša je to, aby sme dokázali vyrábať zelený vodík. Teda taký, ktorý bude primárne vyrábaný z obnoviteľných zdrojov. „Zameriavame sa na výzvy a podporu zeleného vodíka. Jednu výzvu máme vyhodnotenú a máme tam dva úspešné projekty na výrobu zeleného vodíka z fotovoltaiky,“ opisuje situáciu.