Pokračovanie článku: Svetoví výrobcovia volia taktiku: menšia porcia drží cenu nižšie. Ako dopadli slovenské klasiky Horalka, Kofola či Tatiana?

Je to iba začiatok?

Inflácia už niekoľko mesiacov prudko rastie. V júli dosiahla 13,6 percenta. Nie sú to len spotrebitelia, ktorí rast cien pociťujú predovšetkým pri nákupoch potravín. Aj výrobcom potravín zdraželi vstupy ako elektrická energia či plyn a stoja tak pred zložitou otázkou. Buď musia dosahy výraznej inflácie minimalizovať napríklad skresaním výdavkov a efektívnejšou výrobou, alebo jednoducho svoje produkty zdražia. Inou možnosťou je už vyššia taktika ponechať rovnakú cenu, ale zmenšiť produkt.

„To, čo teraz vidíme, je naozaj len začiatok,“ hovorí pre agentúru Bloomberg Armin Valet, odborník na výživu z úradu na ochranu spotrebiteľov v Hamburgu. Tam sa roztrhlo vrece so sťažnosťami na výrobcov. „Medzi predajom tovaru v starých obaloch a plánovaním, výrobou a dodávaním nových, prejde asi pol roka,“ povedal s tým, že to môže byť aj príprava na skryté zvýšenie cien. „Skúsenosti naznačujú, že tento podvod so zmenšovaním sa bude intenzívne využívať na jeseň, v zime a začiatkom budúceho roka,“ dodal.

Agentúra Bloomberg upozorňuje, že túto taktiku využili aj najväčší výrobcovia vrátane Pepsi, Mondelez či nemeckého výrobcu mliečnych výrobkov Müller či Nestlé.

Jedným z najznamejších príkladov, ktorý sa odohral v roku 2016, bolo rozhodnutie nadnárodnej spoločnosti Mondelez zmenšiť hmotnosť niektorých svojich výrobkov. Konkrétne išlo o trojhranovú čokoládu Toblerone. Zmenšená verzia čokolády mala medzi trojhranmi také výrazné medzery, že sa hneď stala terčom posmeškov na internete. Po protestoch spotrebiteľov sa však vrátili k pôvodnej veľkosti. Nebol to však jediný príklad. Nemecký výrobca mliečnych produktov napríklad zmenšil porciu jogurtu Corner zo 130 gramov na 124 gramov či americká spoločnosť Pepsi znížila počet čipsov vo svojich baleniach značky Doritos.

Ďalším príkladom u našich českých susedov je napríklad tyčinky Deli či Snickers, ktoré v uplynulých rokoch prišli o niekoľko gramov. „Tyčinka KitKat Chunky mala pôvodne gramáž 50 gramov, po prvom zmenšovaní sa znížila na 48 gramov a dnes váži len 40 gramov. Čokolády Figaro, Študentská pečať, Milka alebo tyčinka Margot stratili počas pár rokov dvadsať gramov,“ tvrdí český ekonóm Lukáš Kovanda z Trinity bank.

© Autorské práva vyhradené

96 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #inflácia #zmenšovanie #výrobcovia