Poľský prístav v Štetíne sme navštívili pri príležitosti konania 9. ročníka medzinárodného námorného kongresu, ktorý je najväčším podujatím svojho druhu v krajine so stovkami účastníkov od strednej Európy po Spojené kráľovstvo.
Plavili sme sa aj okolo niekdajšieho československého nábrežia, ktoré sa pred tromi dekádami rozdelilo medzi Česko a Slovensko. „V slovenskej časti transportujeme hlavne oceľ, hliník a celulózu,” vysvetlila nám sprievodkyňa s tým, že objem prepravy každoročne narastá. V roku 2021 to bolo podľa štatistík prístavu 362-tisíc ton, tento rok sa číslo pohybuje už okolo 400-tisíc. Po Nemecku a Česku sme tak tretím najväčším klientom prístavu.
Malý hráč s veľkou ambíciou
Prístav v Štetíne sa špecializuje na manipuláciu a skladovanie kontajnerov, výrobkov z ocele, nadrozmerných nákladov, papiera a celulózy. Manipuluje aj so suchým hromadným nákladom – ako je uhlie, koks, kamenivo, obilie, hnojivá a tekutý náklad, vrátane tých, ktoré vyžadujú špeciálne skladovacie podmienky a manipuláciu, ako je decht.
Čítajte viac Poľsko pumpuje milióny do prístavov, chce byť námorným lídrom v regióne. Ťažiť z toho bude aj SlovenskoV rámci rozvoja a nových investícií sa prístavné nábrežia modernizujú a budujú sa tam nové nákladné body, konkrétne kanál Dębicki a veľkoobjemový náklad v tzv. Kašubskom bazéne. Nábrežia sa prehĺbia na 12,5 metra, čo im umožní prepravu väčších objemov nákladu. Dnes totiž Štetínske terminály odbavujú len lode s ponorom do 9,15 metra s nákladom 25–30-tisíc ton. Nové investície v prístave Štetín umožnia pristavovať lode s nákladom 45–50 tisíc ton a ponorom 11,0 metrov.
V neďalekom Świnoujści sa nachádza aj LNG terminál, ktorý sa napája aj na projekt Baltic Pipe dovážajúci plyn z Nórska a čoskoro sa napojí novým plynovodom aj s našim územím. Aktuálna kapacita terminálu Świnoujście je cez 5 miliárd metrov kubických plynu ročne, čo je toľko, ako spotrebuje celé Slovensko. Atraktívny pre náš trh však bude podľa energetikov až o niekoľko rokov, v prípade, že dôjde k jeho rozšíreniu. Momentálne ho má totiž doplna obsadené Poľsko pre vlastnú spotrebu.