Pokračovanie článku: Šéf Škoda Auto na Slovensku o tom, kedy dodajú Fabiu či Karoq a či pôjdu ceny hore

Škoda Auto začiatkom marca informovala, že pre ruskú inváziu na Ukrajine zastaví všetky svoje aktivity v Rusku. Čo je teraz s dvoma závodmi v Kaluge a Nižnom Novgorode? Vráti sa Škoda ešte do Ruska?

Treba sa pozrieť trochu do histórie. Škoda Auto bol tradične silno zastúpený výrobca v strednej a východnej Európe. Rusko predstavovalo pre mnohých veľmi významný trh. Bol v hľadáčiku viacerých automobiliek. Automobilka Škoda Auto sa spolu s koncernom rozhodla na tento trh prísť, a preto sa rozhodla postaviť továreň v Kaluge pre model Rapid a mať jednu prenajatú továreň v Nižnom Novgorode. Tu sa vyrábajú modely OCTAVIA, KAROQ a KODIAQ. Napríklad v roku 2021 predala ŠKODA na ruskom trhu 90-tisíc áut, čo tvorilo približne 10 percent celosvetových predajov značky. Bol to teda pomerne významný trh. V dnešnej situácii sú v dôsledku toho, čo sa stalo, tieto závody zavreté. Nevyrába sa tam nič a tým sa zastavil i predaj. Škoda Auto, ako i celý koncern Volkswagen, sa rozhodli pozastaviť všetky svoje aktivity na tomto trhu. A sankcie by nám iné ani neumožnili. Musíme vyčkať na vyriešenie konfliktu, čo bude trvať veľmi dlho, než sa vzťahy ako-tak harmonizujú. Dodávky na Slovensko týmto rozhodnutím ale nie sú ovplyvnené, keďže bola celá výroba určená pre domáci ruský trh.

BMW sa pripravuje na odstrihnutie od ruského plynu. Skúma investície do ekoenergií. Nový závod BMW v Debrecíne bude podľa firmy prvým automobilovým závodom bez využívania fosílnych palív. Plánuje niečo podobné aj Škoda?

Škoda už dlhé roky pred konfliktom veľmi intenzívne uvažovala nad alternatívnymi zdrojmi energie. Fabrika vo Vrchlabí ako prvý výrobný závod spoločnosti Škoda Auto na svete vyrába od konca roku 2020 s neutrálnymi emisiami oxidu uhličitého, pričom závody v Mladej Boleslavi a v Kvasinách budú nasledovať. Za týmto účelom sme dôsledne znižovali spotrebu energie a prešli na obnoviteľné energetické zdroje. Už vlani sa začala budovať v Mladej Boleslavi najväčšia strešná fotovoltická elektráreň v Českej republike na halách závodu. Mala by sčasti zabezpečiť pokrytie elektrickej energie pre tento závod.

Druhá vec je, že robíme množstvo opatrení, ktoré šetria vodu, teplo či transportné náklady. V závode v Mladej Boleslavi majú dokonca vlastnú tepláreň, kde si vyrábajú teplo pre vlastnú potrebu, rovnako ako ním zásobujú i domácnosti v meste. Technologická zmena kotlov jej pomohla spaľovať 100 % uhlíkovo neutrálnej biomasy namiesto spaľovania uhlia. V tomto je spoločnosť veľmi inovatívna a ekologická. Prešla na nízko emisné zdroje ešte dávno pred tým, než to začala byť téma. Teraz sa ukazuje, že to rozhodnutie bolo správne, lebo jej to umožnilo byť sebestačnou.

Jaroslav Hercog

Pracuje pre značku ŠKODA už viac než 20 rokov. Štyri roky riadil expanziu značky na 22 západoeurópskych trhoch. Pred dvoma rokmi sa stal novým konateľom spoločnosti ŠKODA AUTO Slovensko a prebral zodpovednosť za vedenie predajných, marketingových a popredajných služieb.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #predaj #auto #Škoda #vozidlo #nové autá