Až štvrtina Slovákov by zmenilo zamestnanie, ak by prišli o možnosť práce z domu

Pandémia so sebou nepriniesla len negatívne veci. Naučila ľudí používať digitálne technológie, manažovať si svoj čas. Niektorí zamestnanci prvýkrát v živote zistili, ako chutí home office, teda práca z domu. Dnes už je veľkým trendom a nejde len o benefit, ktorý nemohol mať každý. Až štvrtina Slovákov by dokonca zmenila prácu, ak by prišli o možnosť home officeu.

25.05.2022 16:30
pocitac home office komunikacia Foto:
Ilustračná fotka
debata

Zamestnanci prechádzajúci na prácu z domu v období pandémie čelili veľkej výzve. Nielen technológie boli problém, ale hlavne zmena pracovných návykov. Prieskum Hybridný model práce ako nový štandard, ktorý pre spoločnosť Microsoft realizovala prieskumná agentúra Focus, zmapoval nálady zamestnancov v súvislosti s nástupom nových modelov práce.

Ako vyzerá hybridná kancelária v Microsofte na Slovensku

Žiadne cestovné náklady

„O tom, či bude tím fungovať úplne na diaľku, alebo hybridne, rozhodujú z veľkej miery preferencie jeho členov a manažéra. Vplyv zamestnancov, nielen na konkrétneho zamestnávateľa, ale aj na štruktúru celého trhu práce, však rastie. Dopyt po hybridnom modeli práce, v kombinácii s možnosťami dnešných pracovníkov meniť aj niekoľkokrát v priebehu kariéry zamestnávateľa naprieč rôznymi odvetviami, vytvára nový typ konkurenčného prostredia,“ upozorňuje Marcela Havrilová, manažérka divízie vzdelávania z Microsoft Slovensko a Česká republika.

Prieskum tiež ukázal, že viac ako dve tretiny zamestnancov, ktorí vykonávajú nemanuálny typ práce, pracovalo počas pandémie z domu. Na porovnanie s obdobím pred pandémiou to bolo iba 20 percent. Viac ako polovica zo zamestnancov, ktorí fungovali v práci na diaľku, uprednostňuje po skončení pandémie prácu v kancelárii – ale iba štyri dni v týždni, poukazuje agentúra Focus v prieskume. Zvyšných 43 percent zamestnancov, ktorí pracovali z domu, by zasa chcelo pracovať na forme home officeu až tri dni v týždni. Až 81 percent respondentov uvádza, že by boli dokonca ochotní pracovať na diaľku aj pre spoločnosť sídliacu mimo ich mesta, ak by bolo potrebné chodiť do práce osobne iba raz mesačne.

Výhodami kombinovanej práce z domu a z kancelárie je podľa zamestnancov najmä to, že nemusia cestovať do práce a tiež možnosť pracovať z pohodlia domova.

Nový štandard

„Prieskum ukázal, že pre väčšinu zamestnancov, ktorí mali počas pandémie možnosť pracovať aj z domu, sa takýto spôsob práce stáva novým štandardom. V bežnom necovidovom období by takáto zmena a adaptácia na ňu, či už zo strany manažmentov, alebo samotných zamestnancov, trvala neporovnateľne dlhšie. Sociálny čas potrebný na zavedenie hybridnej práce pandémia neuveriteľne skrátila,“ vysvetlil sociológ Martin Slosiarik z prieskumnej agentúry Focus.

Sociálna izolácia je podľa prieskumu najväčšia výzva práce z domu. K nedostatku kontaktu sa priznalo 39 percent tých, ktorí pracovali počas pandémie z domu. Ale negatívne je tiež vnímané rozptyľovanie aktivitami rodiny (39 percent), spolupráca s kolegami na diaľku (31 percent) a v neposlednom rade aj neschopnosť odpojiť sa, iným slovom povedané, že zamestnanec je stále on-line a práca sa mu nekončí odchodom z kancelárie.

Veronika Remišová Čítajte viac Remišová rozdá dôchodcom 170-tisíc tabletov. Ide ich učiť bojovať proti hoaxom

Nielen zamestnanci, ale hlavne zamestnávatelia sa museli toho veľa naučiť. Najdôležitejším faktorom je dôvera v zamestnancov, potom technológie a správny manažment. Po skúsenosti s covidom a s povinným home officeom, by teraz až 43 percent zamestnávateľov ho zaviedlo pre podstatnú časť zamestnancov.

Dôvody, prečo by nezaviedli prácu z domu pre všetkých zamestnancov, sú rôznorodé. Napríklad nutnosť prítomnosti na pracovisku z dôvodu kontaktu so zákazníkom. Alebo zamestnanci majú na pracovisku nástroje, ktoré nie je možné preniesť domov. Ale aj obava z toho, že by nedokázali zabezpečiť rovnakú kvalitu poskytovaných služieb či strach zo zníženej produktivity práce.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Microsoft #Slovensko #home office