Slovnaft reaguje na zastropovanie cien benzínu: je to ako pekárovi prikázať predávať rožky za 10 centov

Ceny palív sa možno už čoskoro zastropujú aj na Slovensku. Spomenul to predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina) v diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12. Slovnaft si však nemyslí, že je to dobrý nápad.

10.05.2022 12:59
pumpa slovnaft, benzin, tankovanie, nafra Foto: ,
Ilustračná fotka
debata (24)

Kollár ďalej v relácii naznačil, že by sa na financovaní avizovaných vládnych opatrení na zmiernenie následkov zdražovania mohli podieľať najbohatšie a najziskovejšie spoločnosti. „Máme tu firmy, ktoré vďaka kríze ‚vycicali‘ ľudí a keď majú teraz stámiliónové zisky, mali by sa podeliť s ostatnými,“ podotkol predseda NRSR. Je za to, aby vláda s týmito podnikmi rokovala a výsledok bol konsenzuálny. Priblížil, že sa rokuje aj o možnom zastropovaní cien benzínu.

Nezaradení poslanci pôsobiaci v mimoparlamentnom Hlase-SD sú podľa Pellegriniho náchylní podporiť sociálne opatrenia, ak by boli implementované aj ich pozmeňujúce návrhy. „Ak bude toto celé predmetom politického boja a spojené pomaly s vyslovením dôvery vláde, urobíme všetko pre to, aby vláda skončila,“ reagoval Pellegrini. Podporuje dočasné zníženie spotrebnej dane z benzínu.

„Zastropovanie cien, teda stanovenie ceny na fixnej úrovni pre všetkých hráčov na trhu, je v rozpore s princípmi EÚ o voľnom pohybe tovarov a služieb. Je to rovnaké, ako keby každý pekár súkromník dostal príkazom predávať chlieb za 10 centov bez ohľadu na jeho náklady na energie či ceny obilia. Takýto krok môže byť, nielen v čase rastúcich cien vstupov, pre podnikateľov doslova likvidačný,“ vysvetlil riaditeľ komunikácie Slovnaft Slovensko Anton Molnár.

Ropa Čítajte viac Krajinám vyvážajúcim ropu bije na poplach pre zmenšujúce sa kapacity svetových producentov energií

Príklady z okolitých krajín ako tvrdí Molnár ukazujú, že zastropovanie cien nie je udržateľným ani účinným spôsobom, ako bojovať s vysokými globálnymi cenami palív.

„Na Slovensku táto téma, navyše, politicky ožíva v čase, keď väčšina krajín od nej ustupuje, a v čase, keď podľa pravidelných európskych štatistík priemerné ceny palív na Slovensku patria medzi najnižšie v EÚ,“ dodal

V súčasnosti podľa informácií Slovnaft Slovensko rafinérsky priemysel čelí opätovnému tlaku vysokých cien plynu a elektriny potrebných na výrobu palív. Návrh môže skomplikovať prístup k investíciám do technologických zmien v súvislosti so spracovaním alternatívnej ropy či transformácie vzhľadom na Green deal.

„Zastropovanie cien deformuje trh a naruší jeho rovnováhu. Dôsledkom môže byť nedostatok palív na trhu kvôli špekulatívnym nákupom,“ tvrdí Molnár s tým, že na vysokých cenách palív, podobne ako u iných cien tovarov a služieb v ekonomike, sa podieľa tiež vyššia DPH, z ktorej ťaží predovšetkým štát.

Molnár hovorí o možnom riešení, ktorým by mohlo byť buď zníženie spotrebnej dane z motorových palív alebo sadzby DPH na tieto tovary, čim by sa znížili ceny benzínu a nafty pre všetkých, alebo, naopak, štát by mohol zo zvýšeného výberu daní adresne pokryť sociálne dávky pre tých najchudobnejších.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba
Viac na túto tému: #benzín #ceny #Slovensko #Slovnaft #palivo