Jednoduchá matematika teda hovorí, čím menšia ponuka, tým väčší dopyt a s dopytom sa dvíha aj cena. To však nie je jediný faktor, ktorý ovplyvňuje ceny. Vo svete sa každý deň zvyšuje inflácia, ktorej k rastu dopomohla aj vojna na Ukrajine.
Ceny jazdeniek podľa informácií Karolíny Topolovej, generálnej riaditeľky a predsedníčky predstavenstva Aures Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA Auto a Mototechny, sa zdvihli o 15 percent. Tvrdí, že rast bude určite pokračovať nasledujúci rok a pol. „S kúpou auta netreba čakať,“ radí Topolová. Ponuka jazdených automobilov sa v 1. štvrťroku v stredoeurópskom priestore (Česko, Slovensko, Poľsko a Maďarsko) v porovnaní s prvým kvartálom 2019 znížila presne o 254 718 vozidiel. Na Slovensku klesla ponuka v porovnaní s rokom pred covidom takmer o 39-tisíc áut. To počas týchto pár rokov masívne zdvihlo ceny, pretože dopyt je podľa dát AAA Auto enormný. Hlavne vzhľadom na nedostatok nových vozidiel a čakacie lehoty atakujúce rok a pol.
Čítajte viac Volkswagen platí v priemere 2 200 eur, možno postaví u nás novú „baterkáreň“Medián ceny ponúkaných automobilov podľa očakávaní Aures Holdingsu naďalej rastie. Vzhľadom na dosahy vojny na Ukrajine sa v najbližších mesiacoch ani neočakáva zlepšenie. Na Slovensku narástol na sumu 6 700 eur, čo predstavuje o 21,8 percenta viac ako z obdobia pred pandémiou. Najviac narástla v Maďarsku, a to o 46,6 percenta.
„Automobily v strednej Európe zároveň starnú. Napríklad na Slovensku sa v prvom štvrťroku medián veku medziročne posunul z desať na 10,7 roku. V Poľsku z 12,2 na 12,9 a v Česku z 9,7 na 10,3 roku,“ uviedol Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Aures Holdings.
Aj keď sa ceny jazdených áut zdvíhajú, ich predaje naďalej stúpajú. V prvom štvrťroku sieť AAA Auto predala najviac áut za posledných 30 rokov. Čo predstavuje priemerne 245 áut denne. Najviac sa na Slovensku dnes predáva Škoda, Volkswagen, Kia, Hyundai a Peugeot. Medzi Slovákmi je podľa modelu absolútnym víťazom Škoda Octavia a Fabia na treťom mieste VW Passat, najčastejšie vyhľadávajú bielu a sivú farbu vozidiel.