Volkswagen platí v priemere 2 200 eur, možno postaví u nás novú „baterkáreň“

Celosvetová pandémia, polovodičová kríza a problémy s dodávateľskými reťazcami, ktoré aj v dôsledku vojny na Ukrajine pretrvávajú až dodnes. Pre automobilový sektor boli posledné dva roky krízovými. Aj napriek nepriaznivým podmienkam sa spoločnosti Volkswagen Slovakia podarilo za vlaňajšok udržať solídne výsledky.

28.04.2022 15:38
Volkswagen Foto: ,
Predseda predstavenstva a člen predstavenstva pre technickú oblasť Volkswagen Slovakia Dr. Oliver Grünberg počas výročnej tlačovej konferencie vedenia spoločnosti Volkswagen Slovakia .
debata (3)

Najväčší súkromný zamestnávateľ na Slovensku deklaruje, že aj napriek ťažkému roku sa mu podarilo zabezpečiť zamestnanosť či dodržanie tarifných mzdových dohôd. Počet zamestnancov slovenského Volkswagenu ku koncu roka 2021 dosiahol 11 500 ľudí. Už ôsmy rok sa spoločnosti darí zamestnávať v bratislavskej automobilke či v závodoch v Martine a Stupave viac ako 10-tisíc ľudí.

VIDEO: Pozrite sa do vnútra fabriky Volkswagenu, kde zistíte, ako sa vyrábajú autá

„So zástupcami zamestnancov sa nám podarilo dohodnúť dlhodobú kolektívnu zmluvu s kontinuálnym rastom tarifných tried,“ uviedol na tlačovej konferencii pri zverejnení výsledkov automobilky predseda predstavenstva Oliver Grünberg.

Dohoda platí od septembra 2019 s platnosťou do konca augusta 2023. Zahŕňa postupné každoročné zvyšovanie tarifných miezd v štyroch krokoch a jednorazové platby pre všetkých tarifných zamestnancov v jednotnej výške. Tento rok prinesie zamestnancom napríklad zvýšenie o ďalších 4,5 percenta a jednorazovú platbu vo výške 200 eur. Za hospodárske výsledky bol tiež každému vyplatený bonus vo výške 1 671 eur.

Ropa, Ukrajina Čítajte viac Slovnaftu vystrelili marže vďaka lacnej ruskej rope. Prečo by nemal zlacniť palivá, pýta sa analytik?

O skoro tisícku viac

Vývoj platov vo Volkswagene Slovakia kopíruje vývoj platov v slovenskom priemysle. S tým rozdielom, že v roku 2021 dosahoval v automobilke 2 250 eur, pričom v národnom hospodárstve bol o skoro 1000 eur nižší. V priemernom zárobku Volkswagen Slovakia nie je zahrnutý manažment firmy. Je v ňom však ukrytý 13. či 14. plat, odmena za hospodárske výsledky, osobné ohodnotenie či iné príplatky.

Percentuálny nárast priemernej mzdy vo Volkswagene za posledných desať rokov dosiahol 50 percent. Priemerná mzda na Slovensku za to isté obdobie stúpla o vyše 54 percent. Priemerná mzda tak na Slovensku rástla rýchlejšie ako tá v automobilke za Bratislavou.

Výhľadovo plánuje bratislavská automobilka zvyšovať personál s príchodom štartu produkcie nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb. Na nábeh nových produktov boli schválené a v najbližšom období budú použité investície v objeme stoviek miliónov eur. V porovnaní s rokom 2020 sa investície za vlaňajšok zdvojnásobili na 100 miliónov eur, pričom za tri desaťročia pôsobenia spoločnosti na Slovensku prekročil investície sumu 4,75 miliardy eur.

Kde bude veľkofabrika na batérie

V poslednom období sa veľa hovorí aj o novej investícii matky bratislavskej automobilky. Koncern Volkswagen totiž plánuje v Európe výstavbu šiestich závodov na výrobu batérií. O umiestnení troch z nich už padlo rozhodnutie, budú v Nemecku, vo Švédsku a v Španielsku. Štvrtý by mal byť umiestnený vo východnej Európe. Horúce diskusie sa vedú hlavne o tom, kam by nová investícia mohla smerovať. V hre je napríklad Slovensko či susedné Česko. „Nemôžeme nič potvrdiť. Môžeme len povedať, že táto súťaž medzi jednotlivými krajinami o umiestení závodu naďalej trvá,“ zhodnotil Oliver Grünberg.

elektromobily Čítajte viac Prechod na elektroautá bude kľúčový. Ak nebude, v ohrození bude 85 tisíc pracovných miest

O dôležitosti získať gigafabriku na výrobu batérií upozorňoval aj podpredseda organizácie Globsec Vazil Hudák. Podľa neho je nevyhnutné, aby Slovensko získalo zahraničnú investíciu, vďaka ktorej by mohla u nás vyrásť gigafabrika na výrobu batérií do elektromobilov. V opačnom prípade bude Slovensko odkázané na dovoz batérií zo zahraničia so všetkými rizikami, ktoré z toho plynú.

Rok v znamení čipovej krízy

Spoločnosť dosiahla v minulom roku obrat vo výške 9,53 miliardy eur a zisk pred zdanením v objeme 264 miliónov eur. Kým v roku 2020 kazili automobilkám čísla pandemické opatrenia a najmä vynútená výluka na jar, tak vlani ich ohrozovala najmä čipová kríza. Problémy s nedostatkom polovodičových súčiastok sa v bratislavskej automobilke podpísali na obmedzení výroby SUV vozidiel v novembri 2021. Kvôli problémom s dodávateľskými reťazcami hlásili obmedzenie výroby aj zvyšné slovenské automobilky.

Volkswagen Slovakia vyrobil na Slovensku za tri desaťročia viac ako 6,5 milióna vozidiel. Vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Porsche Cayenne Coupé, Volkswagen up!, Volkswagen e-up! a Škoda Karoq.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #plat #Volkswagen #elektromobil #rok 2021
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy