Pokračovanie článku: Rusi presadajú z Mercedesu do Lady. Západných firiem na odchode pribúda

Domáci trh reaguje tiež

A ako je na tom Slovensko? Len 2,3 % zo slovenských exportov smeruje do Ruska a 0,85 % na Ukrajinu. „Najväčšiu časť exportu slovenských firiem tvorí automobilový priemysel vrátane dodávok spaľovacích motorov, karosérií a súčiastok,“ približuje Maroš Ovčarik z Partners Investments. Efekt bude ale o niečo väčší, keďže časť slovenských výrobkov sú medziprodukty, ktoré po kompletizácii v Nemecku a inde pokračujú do Ruska.

Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) potvrdila, že Ukrajina aj Rusko patria medzi dôležitých obchodných partnerov. „Slovenská obchodná a priemyselná komora je v úzkom kontakte s jej partnermi v Ruskej federácii aj na Ukrajine, aby na prípadné problémy vedela reagovať, a aby tak záujmy slovenských podnikateľských subjektov boli poškodené minimálne. Každý takýto konflikt predstavuje vonkajšie riziko z hľadiska podnikania,“ uviedla tlačová tajomníčka SOPK Bibiána Gunišová.

Škoda Enyaq Coupé iV - výroba 2022 Čítajte viac Známa automobilka odstavuje závody v regióne. Ruský trh zásobuje ďalej

Českí susedia sú na tom o niečo horšie. Veľkú ranu dostane napríklad Škoda, pre ktorú je ruský trh jedným z najvýznamnejších na svete. „Vlani bolo Rusko druhým najväčším trhom pre Škodu vôbec. Firma naň dodala viac ako 90-tisíc áut,“ hovorí Lukáš Kovanda, hlavný ekonóm Trinity Bank. Škoda má na ruskom trhu takmer sedempercentný podiel, autá v krajine aj vyrábajú v závodoch v Kaluge a v Nižnom Novgorode.

Aj český Prazdroj sa rozhodol, že nebude prijímať pre vojnu žiadne objednávky z Ruska ani z Bieloruska. Tam exportujú hlavne značky Pilsner Urquell a Velkopopovický Ko­zel.

© Autorské práva vyhradené

103 debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #značky #rubeľ #vojna na Ukrajine