Pokračovanie článku: Rusi presadajú z Mercedesu do Lady. Západných firiem na odchode pribúda

Mnohé firmy sťahujú svoj tovar v dôsledku kolapsu rubľa. Ceny ich produktov v Rusku totiž síce brutálne vystrelili, no ruské peniaze dnes nemajú pre Západ žiadnu hodnotu. Nezaostávajú ani odevné značky, ako Adidas, Nike či H&M. Druhý najväčší odevný reťazec na svete v tlačovej správe uviedol, že „je hlboko znepokojený tragickým vývojom na Ukrajine a stojí pri všetkých, ktorí trpia“. V tejto súvislosti dodal že predaj v Rusku sa rozhodol dočasne zastaviť.

Naopak, značky rýchleho občerstvenia ako McDonald's či KFC v Rusku zatiaľ naďalej fungujú. Otázne je, na ako dlho. Pobočky na Ukrajine už zatvorili. „Naše reštaurácie sú z bezpečnostných dôvodov zatvorené, ale poskytujeme užitočné rady z reštaurácií, kde môžu naši zamestnanci bezpečne (v rámci možností) zostať. Miestne orgány odoberajú produkty a distribuujú ich tam, kde sú najviac potrebné,“ uvádza na Facebooku McDonald's Ukra­jina.

„Ruské prijatie západných značiek rýchleho občerstvenia, nealkoholických nápojov a džínsov po páde Sovietskeho zväzu sa rýchlo ukázalo ako symbol triumfu „kapitalistickej diplomacie“,“ hovorí v článku Financial Times profesor Yale School of Management Jeffrey Sonnenfeld. „Politológovia tvrdili, že žiadne dve krajiny, kde je McDonald’s, nebudú proti sebe bojovať,“ dodal v nadväznosti na fakt, že samotné ministerstvo zahraničia USA podporovalo americké firmy, aby po 89-tom rozširovali svoje podnikanie do Ruska.

Dalibor Roháč Čítajte viac Slovenský analytik z Washingtonu: Scenáre sú dva: koniec Putinovho režimu alebo koniec Ukrajiny ako politického celku

Voziť sa Ladou a telefonovať cez Huawei

Samozrejme, tento odchod nebude pre zahraničné spoločnosti bezbolestný. „V krajine ostane množstvo utopeného kapitálu. No reputačné, finančné a legálne riziká zotrvania v Rusku sú momentálne také vysoké, že pre väčšinu z nich dáva väčší zmysel prekúsnuť straty,“ komentuje Martin Vlachynský, analytik INESS. Čoskoro si tak Rusi budú musieť vymeniť iPhony za Huawei a Mercedesy za Lady. Aj výrobcovia automobilov vrátane Volkswagenu, Toyoty či Mercedes-Benz totiž v Rusku zastavujú dodávky vozidiel, ale aj prevádzku miestnych fabrík.

„Ruskí spotrebitelia postupne prídu o možnosť kúpiť si iné ako ruské a čínske autá, vrátane oficiálnych servisov a náhradných dielov, budú musieť uzemniť veľké množstvo lietadiel,“ dodáva Vlachynský.

Krajinou, ktorá z aktuálnej situácie môže vyťažiť, je Čína. Pre jej značky ako Xiaomi, Huawei, Lenovo či Hisense sankcie USA či Európy prinášajú príležitosť na trhu rásť. Aktuálne totiž Čína pokrýva podľa štatistík OECD len 20 percent ruského dovozu.

© Autorské práva vyhradené

103 debata chyba
Viac na túto tému: #obchody #značky #rubeľ #vojna na Ukrajine