Väčšina známych e-shopov obchádza pravidlá a zavádza zákazníkov, zistila Komisia

Štátne regulačné orgány v spolupráci s Európskou komisiou preverili 223 internetových obchodov, trhovísk, rezervačných portálov, vyhľadávačov a stránok s porovnávacími službami so zameraním na spoľahlivosť spotrebiteľských recenzií. Pochybnosti sa podľa komisie týkajú najmenej dvoch tretín analyzovaných stránok.

20.01.2022 15:59
balíky, eshop, online nakupovanie Foto:
Ilustračné foto
debata

Európska komisia (EK) a vnútroštátne orgány pre ochranu spotrebiteľov vo štvrtok zverejnili výsledky celoeurópskej previerky internetových stránok zameranej na spotrebiteľské recenzie. Orgány 26 členských štátov, Islandu a Nórska pod koordináciou komisie skontrolovali 223 popredných internetových stránok, aby zistili, či neobsahujú zavádzajúce recenzie spotrebiteľov.

Takmer dve tretiny analyzovaných internetových obchodov, trhovísk, rezervačných portálov, vyhľadávačov a stránok s porovnávacími službami vyvolali pochybnosti o spoľahlivosti recenzií. V 144 prípadoch úrady nevedeli potvrdiť, či sa títo obchodníci dostatočne usilujú, aby zabezpečili, že recenzie sú autentické, čo znamená, že ich zverejnili spotrebitelia, ktorí recenzovaný výrobok alebo službu naozaj použili.

žena, obchod, potraviny, nákup, vozík, ovocie, jablko Čítajte viac Cenové stropy na zdražujúce potraviny? Následky budú horšie, ako inflácia, tvrdia analytici

Medzi ďalšie zistenia komisie patrí, že 104 z 223 pre­verovaných stránok spotrebiteľov neinformuje o tom, akým spôsobom sa recenzie zhromažďujú a spracúvajú. Iba 84 webových stránok tieto informácie spotrebiteľom sprístupňuje na samotnej stránke s recenziou, kým ostatné ich uvádzajú „drobným písmom“, napríklad v právnych podmienkach.

Informácie o tom, ako sa predchádza falošným recenziám, neobsahovalo 118 stránok. V týchto prípadoch spotrebitelia nemajú možnosť overiť si, či recenzie napísali spotrebitelia, ktorí výrobok alebo službu skutočne používali. 176 webových stránok neuvádza, či sú recenzie motivované napríklad peňažnými odmenami podľa ich interných pravidiel zakázané, a pokiaľ nie, ako zabezpečujú, aby boli ako také označené.

Orgány na ochranu spotrebiteľov dospeli k záveru, že najmenej 55 percent kontrolovaných webstránok potenciálne porušuje smernicu o nekalých obchodných praktikách, ktorá vyžaduje, aby sa spotrebiteľom predkladali pravdivé informácie umožňujúce informovanú voľbu. Úrady mali pochybnosti aj o ďalších 18 percentách stránok.

Vnútroštátne orgány sa teraz obrátia na dotknutých obchodníkov s výzvou, aby svoje internetové stránky napravili a v prípade potreby pristúpia k donucovacím opatreniam v súlade so svojimi vnútroštátnymi postupmi. Komisia bude v tejto dôležitej otázke naďalej spolupracovať so sieťou úradov pre ochranu spotrebiteľov CPC a vnútroštátne orgány bude podporovať v ich donucovacích opatreniach.

debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #spotrebiteľ #e-shopy