Sedieť doma a pritom zarábať vlastným autom? Je to možné už aj na Slovensku, prví zákazníci už počítajú eurá

V drvivej väčšine času auto stojí a nevyužíva sa. Či už ho vodiči využívajú na prepravu do práce alebo z práce, zaberie to len desiatky minúť z celého dňa. Niekedy sú dokonca aj také dni, kedy auto celý deň či víkend stojí na jednom mieste, teda pred domom alebo na parkovisku. Okrem toho počas pandémie a práce z domu je takých voľných áut ešte viac.

31.12.2021 12:33
HoppyGo Foto:
debata (11)

Práve v takéto dni by osobné auto vedelo svojmu majiteľovi zabezpečiť nejaké to euro navyše. Spoločnosť HoppyGo rozbehla na Slovensku od polky mája platformu na zdieľanie vozidiel. Za pol roka fungovania ju vyskúšali už desiatky záujemcov.

Princíp služby je v tom, že majiteľ svoje vozidlo poskytne na trh, ponuka sa stretne s dopytom a z pohodlia domova už len ráta zarobené eurá. Vlastniť auto pritom nie je lacná záležitosť. Majiteľ musí platiť napríklad poistku auta, pravidelný servis, pohonné hmoty a často aj za parkovanie.

psa trnava, auto, automobilka Čítajte viac Slovenský automobilový tiger sa môže stať bezzubým kocúrom zabudnutým v kúte

Vďaka HoppyGo si majitelia vozidiel tieto náklady môžu znížiť, teda že auto požičajú a popritom si privyrobia. Druhá skupina, ktorá službu môže využiť, sú ľudia, ktorí auto buď nemajú alebo si plánujú požičať druh vozidla, ktorý práve potrebujú. Napríklad dodávku na sťahovanie, väčšie auto pre viacej osôb, ale aj športové auto, ktoré dodá zážitok. „Využívajú nás aj predajcovia vozidiel, ktorí ponúkajú elektrické autá na to, aby si vodiči mohli elektromobil vyskúšať,“ vysvetľuje country manager HoppyGo pre Slovensko Juraj Andrejka.

Paleta áut je naozaj široká a to platí aj pre cenu vozidiel. Na Slovensku služba funguje už pol roka a zatiaľ ponúkajú flotilu 140 áut. Väčšinou sú to menšie autá, ako napríklad Honda Jazz, Citroen C2 a podobne . Okrem toho ale majú aj dodávky na prevážanie tovarov či minibusy pre viac osôb, či športové a elektrické autá. V ponuke je aj pár kabrioletov či offroad vozidiel. „Medze sa tu nekladú, musíme len zaručiť, aby boli bezpečné a spoľahlivé. Teda mali najazdených maximálne 300 tisíc kilometrov a mali maximálne 15 rokov,“ dodáva.

Požičaj auto a zarábaj

Celá služba sa dá brať ako druh pasívneho príjmu. Cenu za jeden deň si určuje majiteľ, avšak jej výšku nemôže prestreliť, lebo by si jeho auto len ťažko niekto požičal. Svoju Hondu sa rozhodol takto poskytnúť cez platformu aj Marián z Bratislavy. „Môj prvý záujemca alebo klient bol pán, ktorý musel pracovne denne dochádzať neďaleko Bratislavy a jeho auto bolo práve v servise. Ďalší záujemcovia si auto brali na víkendový výlet niekam na Stredné Slovensko, iní zas na svadbu pri Trenčíne,“ opisuje svoje skúsenosti poskytovateľ vozidla.

Ako sám tvrdí, aj on musel zo začiatku chvíľu stráviť čas s nastavovaním tej správnej ceny. Prvotne cenu odporučí po zaregistrovaní auta priamo algoritmus HoppyGo. Urobí tak na základe modelu vozidla, jeho veku či najazdených kilometrov. „Trochu som cenu ešte zaokrúhlil smerom dole,“ vysvetľuje Marián s tým, že to ešte stále nebolo ono a jeho auto počas leta stálo ladom. Rozhodol sa preto pozrieť na svoju konkurenciu, kde zistil, že s cenou musí ísť ešte nižšie. „Zjavne to zabralo, lebo počet záujemcov stúpol,“ opisuje úspešnú stratégiu.

Výška pasívneho mesačného príjmu je do značnej mieri flexibilná. Záleží od toho aké auto majiteľ poskytne, za akú cenu ho požičiava, ako často a podobne. „Z mojej skúsenosti vidím, že praktické auto s konkurenčne nastavenou cenou môže mesačne zarobiť od 50 do 300 eur,“ dodáva Marián s tým, že je to len hrubý odhad pre oblasť Bratislavy s vyšším dopytom a mení ho veľa premenných.

Veľa teda záleží od samotného auta, pretože je skresľujúce, keď máte dve vozidlá z úplne odlišnej triedy. Rozdiel je tiež v tom, kedy sa záujemca rozhodne svoje vozidlo ponúknuť. Či už je to počas celého týždňa alebo len na víkend. Záujem je podľa Juraja Andrejku z HoppyGo hlavne o lacnejšie autá v sume 15 až 20 eur za deň. „Sú autá, ktoré si za polrok dokázali zarobiť až 30 percent svojej trhovej hodnoty,“ dodáva

Rýchla registrácia

Registrácia je pritom veľmi jednoduchá a rýchla. Trvá to do 10 minúť cez aplikáciu. Základnými piliermi sú osobné údaje. Tým, že je to požičanie auta, tak platforma požaduje aj oskenovanie dokladov, napríklad občianskeho či vodičského preukazu. Je to z toho dôvodu, že si musia byť istý, že to je osoba, ktorá sa skutočne registruje a nie je to podvodník. Na základe údajov, záujemcu kontrolujú cez credit check (preverovanie zákazníkov), teda bankové systémy, ktoré vidia, či má človek nejaké podlžnosti. Na schválenie si dávajú 24 hodín a posledný klik robí zamestnanec HoppyGo a dáva pozor na to, aby bolo všetko v poriadku.

Systém je tiež postavený na hodnotení vodičov, kde sa majiteľ vozidla môže dozvedieť o negatívnych recenziách na vodiča. Môže sa tak rozhodnúť, či tú výpožičku príjme alebo nie. Na druhej strane je potom vodič, ktorý si prezerá autá a vidí počet hviezdičiek a ich textové hodnotenie. „Je to samofiltračný systém. Akonáhle sa auto dostane pod nejakú úroveň hviezdičiek, tak ho vypíname. Respektíve, každé negatívne hodnotenie zisťujeme, že v čom bol problém. Je to zásadne o predchádzaní budúcich problémov, v tomto sme nemilosrdní,“ dodáva Andrejka.

Prijatie a odovzdávanie auta prebieha pomocou aplikácie. Vodič sa stretne s majiteľom a aplikácia im presne stanovuje, čo všetko musia skontrolovať a spraviť. Dôležité je auto nafotiť, aby sa zdokumentovali prípadne škrabance. Taktiež sa zaznamená koľko paliva ostáva v nádrži. Pri odovzdávke auta sa vozidlo vracia s rovnakým množstvo pohonných hmôt. Ak sa tak nestane, tak z depozitu strhne aplikácie peniaze. Ideálne je prijať auto a aj odovzdať auto s plnou nádržou. Poslednou vecou je počet najazdených kilometrov. V cene je na deň 200 kilometrov. Za každý najazdený kilometer si potom majiteľ určuje svoju cenu.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #auto #zdieľaná ekonomika