Niektoré obchody tesne pred vlnou zliav umelo navyšujú pôvodné ceny, aby konečná zľava pôsobila výhodne. Internetová stránka Hlídač shopu monitoruje ponúkané zľavy viacerých e-shopov. „Nie je zľava ako zľava,“ uvádza na svojom webe.
Hlídač shopu si posvietil aj na tohtoročný Black Friday a prichádza so zaujímavými výsledkami. Z ich analýzy vyplýva, že Alza.cz a CZC.cz ako jediní uvádzali reálne zľavy na svojich produktoch. Avšak oveľa viac ich zavádzalo. Jakub Balanda na svojom blogu píše, že „narazili na nové triky typu zlacňovania viac ako polovice celého sortimentu na Black Friday s tým, že u väčšiny produktov nedošlo k zlacneniu.“
Jeden z trikov, ktorý využívali eshopy, ako napríklad Notino.cz bolo, využitie 20 percentného zľavového kupónu k Black Friday so zdražením produktov pred Black Friday o 23 percent. Takýchto praktík eshopov bolo omnoho viac.
Na základe vlastných pozorovaní portál zostavil tabuľku, kde sú uvádzané deklarované zľavy na Black Friday a skutočné zľavy. Obstáli iba dvaja predajcovia – Alza a czc.cz.
Príkladom klamlivého zavádzania je aj Okay.cz. Podľa Hlídača eshopu ani minulý rok tento obchodník nevyšiel z analýzy dobre.
Napríklad: Americká chladnička Bosh. Od apríla ju predávali za 34 990 Kč (1 368, 48 €). Do Black Friday ju zdraželi o 40 percent až na 1916 eur, uvádza portál.