Slovenský patent prekonal lídra na trhu. InoBat predstavil prvé batérie

Keby ste na mape hľadali „motorové mesto“, navigácia vás zavedie až do ďalekého amerického Detroitu. Motorový štát pritom nájdete omnoho bližšie. „Naša krajina je najväčším výrobcom áut a chceme ním ostať aj naďalej. To bez elektromobility nepôjde,“ vyhlásil prezident Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek pri príležitosti zverejnenia výsledkov testov prvých slovenských batérií do elektroáut od spoločnosti InoBat Auto.

16.09.2021 10:57
inobat, batéria, akumulátor Foto:
Ilustračná fotka
debata (19)

Slováci vyvinuli prototyp spolu s americkou výskumno-vývojárskou spoločnosťou Wildcat. Testovať ich poslali do juhokórejského testovacieho centra NCT, kde pravidelne testujú aj výrobky Samsungu či LG Chem, a spolupracujú aj s nemeckými testovacími autoritami TÜV SÜD či TÜV Rheinland.

Výsledky testov ukázali, že patent InoBatu je výkonnejší ako dnes bežne využívané batérie od ázijských výrobcov v dosahovanej energetickej kapacite, rýchlosti dobíjania, dojazde elektromobilov aj životnosti.

Lepší ako konkurencia

Čo to znamená v praxi? Ak by podľa testu baterka poháňala imaginárne auto, na jedno nabitie by prešla 490 kilometrov, na stanici by ste ju nabili na 85 percent za 30 minút a s naštartovaním by ste nemali mať problém ani v zime na Orave. Aj v 20 stupňoch pod nulou si totiž batéria uchová 77 percent kapacity.

Navyše, jej životnosť je zhruba na 600-tisíc kilometrov, čo je viac, ako bežné auto najazdí za celý „život“, zdôraznila Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.

Ďalším krokom pre slovenské batérie teraz bude prechod z laboratória na cesty, ohlásil Pavol Krokoš, člen predstavenstva InoBatu. „Prvé testovacie batérie spoločnosť plánuje nainštalovať do autobusov na Slovensku a v Česku už na budúci rok. Naším plánom je, aby ich využívanie bolo v roku 2023 už úplne bežné,“ priblížil.

Do akej miery však budú elektromobily čoskoro aj bežnou záležitosťou pre ľudí, je otázne. K polovici roku 2020 bolo podľa štatistík ministerstva hospodárstva na Slovensku 1 582 klasických batériových elektromobilov a 1 021 plug-in hybridov. To je značný nárast, keď to porovnáme s rokom 2015, keď bolo elektromobilov 224 a hybridov 86. Lenže očakávania Slovenskej asociácie pre elektromobilitu sú, že v roku 2030 bude po našich cestách jazdiť až 140-tisíc elektroáut.

Lacný elektromobil? Nehrozí

„Ťažisko aktuálneho predaja elektromobilov tvoria fleety, či už taxíky, car-sharingy, kuriéri, či firemné autá,” potvrdzuje automotive analytik František Pisarovič z magazínu Autogratis. Koncern Volkswagen síce ohlásil výrobu elektromobilov s najnižšou cenou okolo 20-tisíc eur, čo je cieľ, ku ktorému vzhliadajú mnohé automobilky, to je však pre slovenský trh stále pomerne drahá záležitosť.

„Nižšie ako k 20-tisícovej hranici to so súčasnými technológiami nepôjde, dokonca existuje predpoklad, že aj lacné miniautá, takzvaný A-segment, takmer vymiznú, pretože ďalej nebudú pre väčšinu automobiliek profitabilné,“ upozornil Pisarovič.

automotive analytik František Pisarovič Čítajte rozhovor Automotive expert: Prejavy krízy silnejú. Blíži sa masívne zdražovanie áut

Súhlasí aj Alexander Matušek a vyzdvihuje, že doteraz Slovákom k nákupu pomáhali hlavne štátne dotácie. „Je nereálne myslieť si, že niekedy zoženieme elektroauto pod 20-tisíc eur. Navyše výzvou pre Slovensko je chýbajúca infraštruktúra, za dekádu musíme postaviť 30-krát viac nabíjacích staníc ako doteraz,“ vypočítal.

Matušek tiež upozornil, že v tomto prípade nie je problémom len veľkosť siete, ale aj samotné „palivo“ – aby sme dodržali klimatické záväzky, elektrina, na ktorú autá budú jazdiť, musí byť vyrobená z čistých zdrojov.

Miesto motorov baterky aj u nás

Hoci nad domácim trhom visia otázniky, naše automobilky nemusia mať hlavy v smútku. Podľa Matušeka je dopyt po elektromobiloch v iných častiach Európy aj sveta obrovský. Európska únia očakáva na cestách 30 miliónov takýchto áut do roku 2030.

cyklisti, bicykel, Čítajte viac Ministri išli na rokovanie vlády nezvyčajným spôsobom. Kto využil bicykel a kto MHD?

Slovensko má preto podľa odborníkov potenciál udržať si svoje postavenie v sektore výroby aj naďalej. Napriek poklesu vlaňajšej výroby zapríčinenej pandémiou sa slovenský automobilový priemysel drží na čele svetového rebrička v počte vozidiel vyrobených “na hlavu”. Konkrétne, minulý rok to bolo 182 áut na tisíc osôb, rok predtým v rovnakom porovnaní rekordných 202 vozidiel. A podľa Zväzu automobilového priemyslu si tento rok opäť prilepšíme, po vlaňajších 990-tisícoch sa dostaneme opäť nad milión vyrobených vozidiel.

Sídlo výskumu vyrastie nedaleko Bratislavy

InoBat začiatkom júna tohto roka začal s prestavbou priestorov svojho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch. Jeho súčasťou bude aj pilotná linka na výrobu prémiových batérií. Výška celkových investícií do prestavby centra má dosiahnuť 50 miliónov eur. S výrobou prvých batérií vo Voderadoch by sa malo začať približne o rok.

Aj naše automobilky však budú musieť postupne prejsť na elektroniku a bežné motory poslať do starého železa. Európska komisia v rámci prelomového súboru opatrení na ochranu klímy navrhla, aby nové autá od roku 2035 nemohli produkovať žiadne emisie oxidu uhličitého, čo by zásadne predražilo výrobu ako doteraz. Napríklad Volkswagen preto počíta s ukončením predaja benzínových a naftových áut v Európe do 15 rokov.

„Práve vďaka tomuto projektu Inobatu Auto sa tak môže Slovensko v budúcnosti stať aj veľmocou v elektromobilite,“ uviedol po zverejnení testov predseda Slovenskej batériovej aliancie Marián Smik.

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovensko #elektromobilita #InoBat Auto