Čipová kríza sa tak skoro neskončí. Časy, keď sme mohli mať nové auto na druhý deň, sú nateraz minulosťou

Prerušená výroba, nepravidelné dodávky, neistá budúcnosť. Takto opisujú aktuálny stav viaceré slovenské automobilky, ktoré museli niekoľkokrát pozastaviť výrobu vozidiel. Dôvodom je nedostatok polovodičov, ktorý robí vrásky na čele viacerým hráčom v tomto odvetví.

03.09.2021 17:43
psa trnava, auto, automobilka Foto: ,
Ilustračná fotka.
debata (61)

Nie sú to len veľké automobilky, ktoré čelia nepriaznivej situácii, ale aj menšie dodávateľské firmy. Tie čipy síce často priamo nepotrebujú, ale ich koncoví zákazníci, napríklad automobilky, pri nedostatku čipov nevedia vozidlá vyrábať. Preto nepotrebujú ani ich komponenty, ktoré im dodávajú.

Analytici sa zhodujú, že už v súčasnosti sa prejavuje nedostatok vozidiel na trhu a dodacie lehoty sa predlžujú. Kúpiť si nové auto preto môže byť podľa Jany Glasovej z 365.bank pomerne náročné. Čakacia lehota niekoľko mesiacov nie je žiadnou výnimkou. „Časy, keď sme mohli mať nové auto takpovediac na druhý deň, sú nateraz minulosťou, pretože aj skladové zásoby sa už zväčša minuli,“ tvrdí analytička. Podľa nej pokles výroby bude mať zrejme za následok aj rastúce ceny vozidiel, to ale bude závisieť aj od toho, ako sa bude vyvíjať dopyt.

test Jaguar Land Rover Čítajte viac Čipová kríza naberá na obrátkach. Po bratislavskom Volkswagene obmedzuje výrobu aj nitriansky Jaguar

Trnavská automobilka Stellantis v ostatných týždňoch nevyrábala počas niekoľkých zmien. Volkswagen v hlavnom meste zastavil výrobu SUV, produkcia mestských áut prešla na jednozmennú prevádzku. Do 15. septembra obmedzil výrobu aj Jaguar Land Rover v Nitre, Kia v Žiline sa len tak-tak vyhýba výraznejším prestojom vo výrobe.

Analytik Matej Horňák zo Slovenskej sporiteľne vysvetľuje, že rast cien je prirodzeným obranným mechanizmom trhu pred vysokým dopytom po čipoch. „V dôsledku problémov v dodávateľských reťazcoch a dlhších čakacích lehôt rastú nielen ceny nových áut, ale aj tých ojazdených,“ opisuje situáciu pre Pravdu a dodáva, že ceny tlačia hore aj napríklad regulácie a emisné normy, ktoré na autá kladú čoraz väčšie nároky.

Komplikácie s nedostatkom čipov sa tak prelievajú aj k dodávateľským firmám, ktoré hlásia problémy a často sú práve preto nútené zastaviť výrobu. Podľa odhadov priamo a nepriamo automobilový priemysel dáva prácu viac než 200-tisíc zamestnancom. Čipová kríza sa tak skoro neskončí, odhadujú analytici a zlepšenie očakávajú až na budúci rok.

Automobilky bojujú, ako vedia

Trnavská automobilka Stellantis Slovakia v posledných týždňoch vynechala pre nedostatok čipov niekoľko pracovných zmien. Problémy s dodávkami sa začali v trnavskom závode už v marci. Stellantis striedavo produkovala a zastavovala výrobu podľa aktuálnej situácie v dodávkach. Situácia zostáva podľa oficiálneho stanoviska fabriky veľmi nestabilná. Obmedzenú produkciu mal v ostatných dňoch aj bratislavský Volkswagen. Od pondelka 23. do piatka 27. augusta prerušil produkciu SUV a ich výroba stála vo všetkých troch zmenách aj v tento štvrtok a piatok. Hovorkyňa bratislavskej fabriky Lucia Kovarovič Makayová približuje, že výroba v segmente malých mestských vozidiel prechádza dočasne na jednozmennú prevádzku.

Na budúci týždeň sa bude výroba prispôsobovať dostupnosti dielcov. „Aktuálne vychádzame z toho, že v 3. kvartáli 2021 bude zásobovanie čipmi naďalej veľmi nestále, situácia zostane napätá a čipová kríza zároveň dosiahne svoj vrchol,“ dodáva. Podľa nej preto nie je vylúčené ďalšie prispôsobovanie výroby.

Tak ako ostatní výrobcovia automobilov, aj Jaguar Land Rover v súčasnosti pociťuje narušenie dodávateľského reťazca v súvislosti s pandémiou a globálnym nedostatkom polovodičov. Táto situácia má priamy vplyv na ich výrobné možnosti. „Situáciu pozorne sledujeme a prispôsobujeme jej výrobné plány,“ tvrdí manažérka pre firemné záležitosti nitrianskej fabriky Miroslava Remenárová. V tejto súvislosti od pondelka 6. septembra do stredy 15. septembra dočasne obmedzuje prevádzkovú činnosť nitrianskeho závodu, v ktorom sa vyrábajú značky Land Rover Defender a Land Rover Discovery. „Naďalej pociťujeme silný dopyt po našich produktoch a úzko spolupracujeme s našimi dodávateľmi, aby sme minimalizovali vplyv na objednávky našich zákazníkov,“ dodáva Remenárová. Pripomína tiež, že spoločnosť prijala popri úzkej spolupráci s dodávateľmi aj rôzne opatrenia na zníženie dosahu nedostatku polovodičov, jedným z nich je aj orientácia na profitabilné modely. „Blízka budúcnosť ohľadne dostupnosti polovodičov zostáva neistá,“ dodáva.

Žilinskej automobilke Kia Slovakia sa podľa jej hovorcu Tomáša Potočeka dosiaľ darilo vyhnúť výraznejším zastaveniam výroby. „Do ďalšieho obdobia pracujeme na tom, aby sme zabezpečili čo najplynulejší chod výroby,“ tvrdí. Situácia sa podľa neho vyvíja a uvidia, čo im prinesú nasledujúce dni a týždne. „Je veľmi ťažko predpovedať budúcnosť, no pevne veríme že už na prelome rokov sa situácia bude postupne zlepšovať,“ dodáva.

Problém aj pre dodávateľov

Výroba automobilov na Slovensku aj vo svete aktuálne klesla hlavne pre chýbajúce čipy. Podľa analýzy Národnej banky Slovenska sa výroba automobilov v eurozóne v 1. polroku tohto roka znížila zhruba o 30 percent. Problém neobišiel ani Slovensko, kde sa zatiaľ prejavil vo výrazných výkyvoch produkcie.

Na tunajšie automobilky je viazaných viacero slovenských dodávateľov. Na druhej strane sú aj súčasťou globálnych dodávateľských reťazcov. Ján Pribula zo Zväzu automobilového priemyslu objasňuje, že ich produkcia je zo 60 percent určená na vývoz, teda do automobiliek a k odberateľom mimo nášho územia. „Ak sú automobilky nútené prerušovať výrobu, ak sa vyrába menej vozidiel, ako bolo plánované, automaticky sa tento problém prenáša aj na dodávateľov,“ dodáva.

Denník Pravda zisťoval, či problémy s čipmi zasiahli aj dodávateľov v automobilovom priemysle. Odpovede zaslali zo zvolenskej spoločnosti Continental Automotive Systems Slovakia, ktorá vyrába brzdové strmene a elektronické parkovacie brzdy pre popredných automobilových výrobcov na celom svete, a nemecký Schaeffler, ktorý má závody na výrobu ložísk v Skalici a v Kysuckom Novom Meste. A do tretice spoločnosť Brose, ktorá sa v závode v Prievidzi zameriava na výrobu a vývoj zdvíhačov okien bočných dverí a ich pohon.

Všetky tri spoločnosti pôsobiace v automotive sa zhodujú, že celosvetový nedostatok polovodičov zasiahol aj ich podnikanie. Zvolenská spoločnosť bola v tomto roku už niekoľkokrát nútená prerušiť výrobu a očakáva, že do konca roka ešte bude musieť toto opatrenie využiť. „Náročné je najmä to, že veľmi ťažko predpovedáme správanie na trhu, takže sme nútení byť neustále v strehu a operatívne reagovať na vývoj situácie,“ tvrdí Kristína Kavická, personálna riaditeľka spoločnosti. Objemy výroby v dôsledku čipovej krízy im výrazne poklesli. Exaktné údaje však spoločnosť nechcela zverejniť.

Nedostatok čipov odstavil niekoľko zákazníkov spoločnosti Schaeffler, čo ovplyvnilo dopyt aj po ich komponentoch. Aj spoločnosť Brose je ovplyvnená celosvetovým nedostatkom polovodičov. V stanovisku uviedla, že možné dosahy výpadku ponuky na ich rozvoj podnikania nie sú zatiaľ predvídateľné. „Monitorujeme situáciu a neustále prispôsobujeme naše plánovanie aktuálnemu vývoju,“ informovala asistentka manažmentu závodu Diana Meľošová.

Natíska sa otázka, čo bude nedostatok čipov pre dodávateľské firmy znamenať. Analytik J&T Banky Stanislav Pánis tvrdí, že to budú protivetry pre rast ich biznisu a výrobu podobne ako v prípade automobiliek. Plánovanie výroby v časoch nestálych dodávok je pre firmy veľmi komplikované.

Ako dlho bude nepriaznivá situácia s čipmi trvať? Podľa Pánisa vrchol čipová kríza dosahuje pravdepodobne v súčasnosti, no komplikácie s nedostatkom čipov môžu potrvať niekoľko nasledujúcich kvartálov či dokonca rokov. „Zvýšiť kapacity výroby polovodičov sa nedá uskutočniť za noc. Výstavba nových fabrík je technologicky komplikovaná a trvať môže aj tri roky,“ dodáva. Analytička Jana Glasová očakáva, že čipová kríza bude pretrvávať ešte celý tento rok a aj začiatkom budúceho roka, čo bude negatívne ovplyvňovať výrobu aj v našich závodoch. Následne by výroba podľa nej mohla začať opäť rásť a uspokojovať nezrealizované a oneskorené objednávky.

Kam zmizli čipy

Kde sa stratili čipy? Analytici NBS vysvetľujú, že začiatkom pandémie sa produkcia čipov znížila, keďže zatváranie ekonomík postihlo aj producentov týchto výrobkov. Tým, že ľudia boli počas lockdownu doma, stúpal záujem o počítače, tablety, telefóny či herné konzoly. Všetky tieto produkty sú totiž závislé od čipov. Pandémia znížila ponuku a zvýšila dopyt, čím vznikol aktuálny problém s nedostatkom či­pov.

Podľa analytikov zohrala svoju úlohu aj obchodná vojna medzi USA a Čínou, ako aj ťažba kryptomien, ktorá je závislá od najvýkonnejších počítačov a procesorov.Zlú situáciu ešte zhoršilo aj mimoriadne sucho na Taiwane, kde sídli významný výrobca čipov. Práve výroba je na vodu veľmi náročná. „Pre výrobcov sú atraktívnejšie dodávky pre mobilné telefóny či notebooky. Ich vyrobené objemy totiž neporovnateľne prevyšujú výrobu áut. Výrobcovia čipov preto uprednostnili týchto odberateľov a výroba áut sa celosvetovo prepadla,“ analyzujú situáciu ekonómovia NBS Rastislav Čársky a Alena Kiššová. Tento problém teda neobišiel ani Slovensko.

© Autorské práva vyhradené

61 debata chyba
Viac na túto tému: #kríza #Slovensko #automobilky #čipy do áut