Dobre to ilustruje situácia s jedným z najpredávanejších modelov u nás – Škoda Combi. Kým v minulom roku sa priemerná cena tohto auta pohybovala tesne nad deviatimi tisícami, za prvých šesť mesiacov sa suma podľa dát Autobazar.eu vyšplhala na vyše 10 800 eur. Autá od rovnakého výrobcu sa podľa tohto autobazára zdraželi medziročne priemerne až o tri tisícky. „Ceny jazdených áut najskôr zamrzli, ale neskôr začali rásť a rastú neustále,“ hovorí pre Pravdu Michal Bartovič z Autobazar.eu.
Rovnaký vývoj zaznamenali aj v spoločnosti Aures Holdings, pod ktorú spadá na Slovensku autobazár AAA auto a Mototechna. „Ojazdené automobily na slovenskom trhu v roku 2020 zdraželi o 15 percent, tento rok už len o päť,“ tvrdí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti. „Trh s ojazdenými vozidlami momentálne láme rekordy a odložená spotreba tlačí ceny automobilov hore,“ dodáva.
Čítajte viac Vklady na bežných účtoch prekonávajú rekordy. Pribudli viac ako dve miliardy eurIný vývoj ako rast cien obchodníci ani neočakávajú. Oslovené bazáre a predajcovia tvrdia, že zdražovanie jazdených vozidiel sa nekončí. „Predpokladáme, že s príchodom druhej hlavnej sezóny v septembri sa dopyt po ojazdených autách ešte zvýši, čo bude znamenať, že ceny vozidiel opäť narastú,“ dodáva Vaněček.
Prečo došlo k rastu
Príčiny rastu cien „jazdeniek“ treba hľadať v pandémii. Tá v začiatkoch spôsobila pozastavenie výroby nových automobilov vo veľa automobilkách a problémy s výpadkami výroby mali aj výrobcovia dielcov. „Celý predaj sa zastavil. Následne museli predajcovia vyriešiť, ako realizovať obhliadky vozidiel a ich predaj pri dodržaní prísnych pravidiel. Čo tiež spôsobovalo značné komplikácie,“ hovorí Bartovič.
„Z týchto dôvodov došlo k obmedzeniu predaja nových vozidiel a ľudia sa nezbavovali ojazdených automobilov, čo viedlo k zastaveniu obchodovania s autami,“ hovorí Vaněček. Pozastavenie globálnych dodávateľských reťazcov zredukoval prísun nových áut na trh a existujúce nové autá sa vypredávajú oveľa rýchlejšie, tvrdí Viktor Holík z českého porovnávacieho eshopu vozidiel Carvago.com. „Najmä pri najzaujímavejších modeloch sa rýchlo prejavil nedostatok nových áut a ponuka nedokáže uspokojiť dopyt. Výsledkom je priemerný nárast cien vozidiel o 5 až 12 percent, pričom existujú aj modely, ktoré cenovo vzrástli až o 20 percent. Na Slovensku najzaujímavejšie modely áut rástli o 10 až 13 percent,“ vysvetľuje Holík.
Najvyšší rast zaevidovali v Aures Holdingu pri Volkswagene Golf. „Jeho mediánová cena za posledných šesť mesiacov stúpla o 10,7 percenta, na súčasných 11 945 eur, ilustruje Vaněček. „Ešte v januári sa pritom tento model najčastejšie predával o 1 150 eur lacnejšie,“ dodáva. Podobne je na tom aj Passat od rovnakej automobilky. Jeho cena za rovnaké obdobie narástla o vyše päť stoviek.
Čítajte viac Zamestnanci sa vrátia do kancelárií. Na obľúbenosti však naberá hybridná prácaViacerí predajcovia sa zhodujú, že pandémia spôsobila aj to, že ľudia začali kvôli bezpečnosti presadať z hromadnej do individuálnej dopravy, čo ešte viac vyhnalo ceny hore. „Nárast dopytu vznikol aj z toho dôvodu, že ľudia kvôli pandémii a riziku nákazy začali preferovať osobnú automobilovú dopravu pred tou hromadnou,“ dodáva predstaviteľ Aures Holdingu. Ponuka bola slabšia aj po tom, čo sa zastavil dovoz štvorkolesových strojov cez západné hranice. Odtiaľ k nám prichádza asi 14 500 vozidiel ročne.
Čo bude ďalej
Pandémia nezasiahla iba ceny, ale dokonca aj spôsob, akým ľudia kupujú autá. Keď sa pred pár rokmi zdalo skoro nemožné pred kúpou vozidla aspoň si ho „neohmatať“ a nevidieť na vlastné oči, dnes už je to veľakrát realita.
Dopomohli tomu rôzne cenové porovnávače a vyhľadávače na webe. Jedným z nich je práve Carvago.com. „Zákazníci v tom čase začali intenzívne vyhľadávať spoločnosti, ktoré sú schopné predávať autá kompletne on-line s celým servisom vrátane dovozu vozidla priamo ku klientovi, ako aj so službami ako financovanie a poistenie,“ hovorí Holík. ďalej dodáva, že im nahrala súčasná situácia a zvýšili počet zrealizovaných predajov.
Z dát Carvago.com vyplýva, že kým donedávna bol zákazník ochotný cestovať za vozidlom 50–100 kilometrov a priemerne navštívil 2 až 3 bazáre, čiže videl maximálne desiatky až stovku vozidiel, dnes si chce z pohodlia obývačky cez on-line vyberať z niekoľkých tisícok áut. „V bežnom bazáre vyberá zákazník maximálne podľa značky, modelu a ceny. Vďaka veľkosti ponuky však Slováci pri on-line nákupe používajú výrazne viac filtrov vrátane úrovne výbavy, farby interiéru, výkonovej kategórie, LED svetiel a podobne. Počet požiadaviek, ktoré má mať vysnívané auto, výrazne narástol,“ vymenúva pre Pravdu Holík.
Kľúčové je pohodlie. „Ľudia si rýchlo zvykli, že nemusia cestovať za autom, strácať čas a míňať financie na benzín a byť mnohokrát sklamaní z ponuky v bazári. Ľudia dnes požadujú, aby vybrané vozidlo prišlo za nimi domov, a to v dohodnutý čas,“ dodáva Holík.
Aký bude vývoj v najbližších mesiacoch, rozhodne pandémia. Po lete prichádza jeseň, keď sa vracajú žiaci do škôl. Epidemiológovia a ďalší odborníci očakávajú, že čísla infikovaných budú narastať. Celková situácia tak s najväčšou pravdepodobnosťou ovplyvní aj trh s autami. „Opäť asi uvidíme rast dopytu po individuálnej doprave, a keďže ponuka sa stále neobnovila do pôvodnej miery, uvidíme ďalší nárast cien jazdených áut,“ predpovedá Bartovič. Aj Vaněček očakáva nárast. Hovorí o extrémnom dopyte aj vo zvyčajne slabšom mesiaci august.