V posledných týždňoch sa naplno rozbehol spor aerolínií s českým vyhľadávačom leteniek Kiwi.com. Prekáža im, ako pristupuje k predávaniu leteniek na ich letecké spoje. Americkým Southwest Airlines prekáža, že Kiwi.com predáva letenky bez ich súhlasu. Ruský Aeroflot zase Kiwi.com kritizuje za komplikácie pri nadväzujúcich letoch, ktoré spôsobili problémy cestujúcim. Holandské KLM najnovšie poslalo list, v ktorom požaduje zastavenie predaja leteniek cez sprostredkovateľa. Ryanair zašiel najďalej a pohrozil cestujúcim s palubným lístkom od Kiwi, že ich nepustí na palubu.
Česká firma kritiku odmieta a hovorí, že aerolínie uprednostňujú vlastný zisk pred záujmami a slobodnou voľbou zákazníkov. „Ryanair je najviac agresívny nízkonákladový dopravca. Ak napríklad nejaké letisko nepristúpi na podmienky Ryanairu, ten z neho odíde," opisuje írske aerolínie strategický manažér portálu Pelikán.sk Patrik Vas. Podľa neho Ryanairu prekáža na Kiwi.com to, že si jeho klienti nerobia sami check-in a nemusia odklikávať z rezervácie dodatočné služby za extra poplatky.
Čítajte viac Ceny bývania rastú a rastú, blížia sa k rizikovému pásmu. Predbiehajú už aj platy. Kedy sa to otočí?Prečo sa letecké spoločnosti dostávajú do sporu s českým vyhľadávačom? Pekne to ilustruje spor medzi českou firmou Kiwi.com a írskym Ryanairom. Ten oznámil, že nebude púšťať do lietadla cestujúcich s palubným lístkom od Kiwi.com. Brnianska služba vraj vydáva falošné lístky. Nič také ako falošný palubný lístok neexistuje, bráni sa Kiwi.com a hovorí, že Ryanair nevie prijať existenciu konkurenčného prostredia.
O čo ide v tomto spore, majú sa ľudia báť kupovať cez vyhľadávače leteniek? Denník Pravda pripravil k tejto téme sériu otázok a odpovedí.
Kto je kto v tomto spore?
Ryanair je írska letecká spoločnosť a najväčší nízkonákladový dopravca v Európe. Jej cieľom je v porovnaní s klasickými leteckými spoločnosťami uspieť na trhu s nízkou cenou. Na zachovanie čo najnižších cien v praxi požaduje iné extra poplatky. „S päťeurovou letenkou si aerolinka náklady nevykryje, ale ak si klient dokúpi prednostný nástup do lietadla, extra batožinu, SMS potvrdenie za poplatok alebo jedlo a nápoje na palube, veľakrát minie viac, ako pôvodne zaplatil za letenku,“ vysvetľuje Vas, strategický manažér portálu Pelikan.sk, ktorý je okrem iného on-line predajcom leteniek.
Kiwi.com je brniansky vyhľadávač leteniek. Patrí medzi najrýchlejšie rastúce podniky v Česku. Jeho biznisový plán je postavený na tom, aby zákazníkom ponúkal lacnejšie letenky ako letecký dopravca. „Kombinuje na vlastné riziko bežne nekombinovateľné letenky. Napríklad predáva dva samostatné lety ako jednu letenku. Na lety zahlási klienta automaticky Kiwi a cestujúci nejde na web Ryanairu,“ objasňuje rozdiel Vas. Zakladateľ spoločnosti Oliver Dlouhý v rozhovore pre český CzechCrunch koncom vlaňajška prezradil, že sa na nižšiu cenu dokážu dostať tak, že k samotnej letenke predajú aj niektoré ďalšie vlastné produkty, ale inokedy letenky priamo dotujú. To je príčinou celého sporu s leteckou spoločnosťou Ryanair, ktorej sa to nepáči a snaží sa tieto praktiky obmedziť.
Ako sa to celé začalo?
Ryanair v stredu 18. augusta vydal vyhlásenie, v ktorom varoval zákazníkov ohľadom údajne falošných palubných lístkov vydaných spoločnosťou Kiwi.com. „Od dnešného dňa bude každému cestujúcemu spoločnosti Ryanair s palubným lístkom vydaným spoločnosťou Kiwi.com odmietnutý vstup na palubu, pretože neboli dodržané bezpečnostné protokoly pri odbavení,“ uviedla letecká spoločnosť.
Čo prekáža írskemu prepravcovi?
Podľa Ryanairu sú palubné lístky od Kiwi.com falošné preto, lebo neboli dodržané spomínané protokoly o bezpečnosti. Podľa marketingového riaditeľa spoločnosti Ryanair Dara Bradyho má podľa európskych pravidiel informovať o pravidlách bezpečnosti priamo letecká spoločnosť. Brnianska firma má predpisy obchádzať tak, že vydáva vlastné palubné lístky, ktoré nie sú na letoch Ryanairu platné.
Ide naozaj o falošnú vstupenku?
Predajca leteniek reaguje, že nič ako falošná palubná vstupenka neexistuje. „Kiwi.com už roky splňuje všetky požiadavky na zaistenie bezpečnej cesty pre všetkých svojich zákazníkov,“ tvrdí pre Pravdu hovorkyňa Kiwi.com Nina Černá. Na margo celej situácie ďalej dodáva, že zákazníkom poskytuje Kiwi palubnú vstupenku Ryanair, ktorá je len vložená na brandované pozadie Kiwi.com. Podľa nej sú všetky informácie a údaje na nej rovnaké, líšia sa maximálne použitými farbami pozadia. „Vyhrážanie sa zákazníkom, že nebudú vpustení na palubu s touto palubnou vstupenkou, je len malichernou a amorálnou praktikou, ktorou sa opäť snažia obmedzovať a potláčať slobodnú voľbu zákazníkov,“ dodáva.
Má právo Ryanair nepustiť cestujúcich s palubným lístkom od Kiwi na palubu?
Advokátka Katarína Kasalová z kancelárie Malata, Pružinský, Hegedüš & Partners vysvetľuje, že pokiaľ má cestujúci rezerváciu u leteckého dopravcu, tak žiaden európsky ani národný predpis nezakazuje, aby Ryanair nepustil cestujúcich na palubu. „Iná situácia by bola, ak by cestujúci nemal rezerváciu, platné doklady, alebo by nespĺňal iné podmienky vymedzené v právnych predpisoch či vo všeobecných obchodných podmienkach. Netreba zabúdať, že aj cestujúci má právo na náhradu voči dopravcovi v prípade, ak ho dopravca neoprávnene nepustil na palubu. Výnimkou sú dôvody ako obavy o bezpečnosť a ohrozenie zdravia či chýbajúce doklady,“ tvrdí pre Pravdu. Pravdou však podľa nej je, že situácia medzi leteckými dopravcami a sprostredkovateľmi nie je jednoznačne nastavená, a preto v konečnej situácii bude musieť rozhodnúť súd, ak nebudú schopní rozumne sa dohodnúť.
Čo to znamená pre ľudí?
Celé vyhlásenie leteckého prepravcu môže u ľudí vzbudzovať neistotu. Vo svojom minulotýždňovom vyhlásení Ryanair dokonca nabáda cestujúcich, aby si letenky kupovali priamo cez jeho portál. Je to však prehnaná reakcia s cieľom neprichádzať o časť ziskov. Cestujúci si tak aj naďalej môžu kupovať letenky cez český vyhľadávač. Ryanair totiž neodmieta letenky zakúpené cez Kiwi.com, ale palubné lístky, čo sú doklady, ktoré dostávajú cestujúci pri check-ine.
Ako treba postupovať?
Cestujúci, ktorí si zakúpili letenku cez Kiwi.com a plánujú let s leteckou spoločnosťou Ryanair, majú dve možnosti. Hovorkyňa Kiwi.com odporúča vytlačiť palubnú vstupenku, ktorú im automaticky vždy zasielajú. S ňou by im letecká spoločnosť podľa hovorkyne nemala robiť žiadne problémy pred odletom. Pripomína tiež, že zákazníci dostávajú všetky informácie e-mailom a tiež priamo do ich účtu v aplikácii.
Na druhej strane spoločnosť Ryanair odporúča cestujúcim vypýtať od Kiwi.com rezervačný kód a e-mailovú adresu. Prostredníctvom nich potom môže cestujúci dokončiť on-line check-in na stránke Ryanairu.
Majú problémy aj iné vyhľadávače leteniek?
Josef Trejbal zo spoločnosti Asiana, ktorá prevádzkuje portál Letuška.cz., pre Pravdu vysvetľuje, že nejde o spor medzi leteckými spoločnosťami a vyhľadávačmi, ale o spor medzi leteckými spoločnosťami a jedným vyhľadávačom. „Naše obchodné vzťahy s leteckými spoločnosťami máme založené na vzájomnej spolupráci. Sme tak predĺženou rukou leteckých dopravcov pre predaj leteniek. Komunikujeme na dennej báze spoločné obchodné, cenové a marketingové záležitosti,“ opisuje spoluprácu s dopravcami Trejbal. Na porovnanie, Kiwi.com ponúka letenky aj tých spoločností, ktoré s ním nespolupracujú, dokonca sa proti tomu ohradzujú, ako napríklad Ryanair či Southwest Airlines.
Aké sú ciele oboch strán?
Aerolínie Ryanair sa snažia docieliť to, aby sa cestujúci vyhli rezerváciám prostredníctvom zástupcov tretích strán (ako je napríklad Kiwi.com, pozn. red.) a kupovali letenky priamo na ich stránkach. Podľa aerolínií totiž nemajú povolenie na predaj letov Ryanair alebo na vydávanie palubných lístkov.
Kiwi.com často predáva letenky lacnejšie než samotný Ryanair, čo sa tejto spoločnosti, samozrejme, nepáči. Predajca leteniek na druhej strane argumentuje, že správanie Ryanairu tak nie je nič iné ako uprednostňovanie vlastného zisku pred záujmami a slobodnou voľbou zákazníkov. Podľa neho ide o zavrhnutiahodný akt Ryanairu, ktorý trestá cestujúcich len preto, že nevie prijať existenciu konkurenčného prostredia.
Je Ryanair jediná letecká spoločnosť, ktorá sa sťažuje na Kiwi.com?
Pred dvoma týždňami sa americké aerolínie Southwest Airlines rozhodli žalovať českú spoločnosť kvôli tomu, že predáva letenky amerického dopravcu bez jeho povolenia. Spoluprácu s Kiwi.com už pred niekoľkými mesiacmi prerušili aj ruské aerolinky Aeroflot. Najnovšie má česká spoločnosť nepríjemnosti s holandskou leteckou spoločnosťou KLM, ktorá poslala Kiwi.com list, v ktorom žiada, aby prestala predávať jej letenky.