Bolt, Wolt a Bistro počas pandémie raketovo rástli. Akú berú províziu a čo si ľudia najviac objednávajú?

Donáškové služby berú od reštaurácií províziu 20 až 30 percent, pričom priemerná výška ceny objednávky je niekde v rozpätí od 10 do 15 eur.

22.08.2021 18:00
Wolt Foto:
Donáška jedla zažila kvôli pandémii na Slovensku veľký boom.
debata (10)

Lockdown a zavreté reštaurácie spôsobili, že ľudia si začali oveľa viac objednávať jedlo domov. Dopyt po donáškových službách tak začal raketovo rásť zo dňa na deň. Pandémia naučila mnohých zákazníkov využívať objednávky cez mobil. Tento trend bol ešte pred pandémiou pre mnohých Slovákov nepoznanou novinkou.

Práve toto obdobie bolo pre troch najväčších hráčov u nás v znamení rýchleho rozširovania do slovenských miest. Navyše si dohodli nové partnerstvá s reštauráciami a obchodmi. Ako fungovala donáška počas pandémie, čo si ľudia najviac objednávali? Pravda zisťovala odpovede od fínskeho Woltu, estónskeho Bolt Food a slovenského Bistra.

Keď sa koncom minulého roka vtedajší šéf donáškovej služby Wolt Jan Foret vyjadril, že berú od reštaurácií províziu 30 percent, v spoločnosti to vyvolalo zmiešané reakcie. Mnohí to totiž považovali za príliš veľa. Už v menšej miere sa však na verejnosť dostala informácia, kam ďalej smerujú tieto peniaze a čo všetko sa z nich platí.

Aká je výška provízie?

Výška provízie za služby podľa komunikačnej manažérky Woltu Jany Jarošovej pokrýva náklady na viacero oblastí a zodpovedá rozsahu servisu, ktorý je reštauráciám poskytovaný. „Viac ako polovica z provízie od reštaurácie slúži na zaplatenie donášky a odmeny pre kuriéra,“ vysvetľuje pre Pravdu a dodáva, že pre Wolt v skutočnosti zostáva asi 12 percent, z ktorých ale pokrýva ďalšie náklady spojené s donáškou. Patrí tam napríklad technická podpora a spravovanie troch aplikácií, zákaznícky servis a marketingová podpora reštaurácií.

Podobné výšky provízie hlási aj slovenské Bistro. „V prípade donášky cez Bistro.sk ide o náklady na úrovni od 10 %, do maximálne 25 % v prípade služby Bistro Kuriér, ktorú zabezpečujú naši vlastní kuriéri,“ tvrdí pre Pravdu šéf spoločnosti Miloslav Májek, podľa ktorého sa snažia držať náklady na minimálnej úrovni.

terasa, bratislava Čítajte viac Tichým zabijakom gastra sú podľa prevádzkovateľov prehliadané dopady pandémie

Zdržanlivá odpoveď prišla z donáškovej služby Bolt Food, ktorá sa rozhodla konkrétne parametre ich spolupráce s partnerskými reštauráciami nezverejňovať, pretože podľa nich ide o zmluvné podmienky, ktoré sú dôverné.

Pandemický rast

Wolt prišiel na slovenský trh na jeseň 2019. V období, keď na Slovensku prepukla pandémia, bola spoločnosť vo fáze budovania tímu a rozširovania servisu do ďalších miest. Vinou celoplošných opatrení, ktoré mali za následok obmedzenie fungovania reštaurácií, prišiel vzostup donášok jedla. Prišlo tiež rozširovanie z Bratislavy ďalej do Košíc, Banskej Bystrice, Nitry, Trnavy, Žiliny a Prešova. Pribudli tiež nové partnerstvá.

V súčasnosti spolupracujú už s viac ako tisíckou reštaurácií a obchodníkov. „Je faktom, že zákazníci si objednávajú vo Wolte viac ako pred pandémiou. Ak sa pozrieme na koronu podrobnejšie, je ťažké posúdiť jej celkový vplyv, pretože sme stále mladá spoločnosť a očakávame rast prakticky každý mesiac, takmer každý týždeň. Pred pandémiou bol Wolt na trhu prítomný zhruba pol roka a poskytoval donášku len v Bratislave. Náš odhad v súčasnosti je, že pandémia urýchlila náš vývoj asi o 4 až 6 mesiacov – čo znamená, že bez korony by nám to trvalo dlhšie, kým by sme rástli na rovnakú veľkosť,“ opisuje situáciu na trhu Jana Jarošová.

Podľa nej je dôležité povedať, že donáškové služby nikdy nemali ambíciu byť hlavným príjmom pre reštaurácie, ale doplnkovou službou v prípadoch, keď ľudia nestíhajú v práci vybehnúť na obed, plánujú večeru s priateľmi alebo majú po práci doma chuť na kvalitné jedlo z reštaurácie.

Viac ako polovica z provízie od reštaurácie slúži na zaplatenie donášky a odmeny pre kuriéra.
Jana Jarošová, Wolt

Bistro.sk začalo ponúkať svoje služby v roku 2013. Na rozdiel od konkurenčných služieb pokrýva celé Slovensko. Aj slovenskej donáškovej službe počas pandémie rýchlo rástli objednávky. „Objednávať si začali aj noví zákazníci, ktorí vyskúšali naše služby po prvýkrát,“ vysvetľuje šéf Bistra, podľa ktorého podobne rástol aj počet reštaurácií, ktoré sa pripojili k ich službe. Počas tohto obdobia stúpol počet reštaurácií v ponuke na takmer 2000, pričom ich služby využíva ročne viac ako 400-tisíc aktívnych zákazníkov. Prednedávnom médiá obletela správa, že slovenská donášková služba Bistro.sk mení majiteľa. Kúpil ju gigant Just Eat Takeaway.com, ktorý patrí medzí globálnych lídrov v on-line donáške jedla. Cena transakcie bola 50 miliónov eur. Tento predaj môže posunúť Bistro.sk do ďalšej fázy vývoja a rastu.

Tretia firma – Bolt Food – je na Slovensku už viac ako rok. V súčasnosti je služba k dispozícii v Banskej Bystrici, Bratislave, Nitre a Košiciach. Kuriéri so zelenou termotaškou už rozvážajú jedlá či potraviny z viac ako tisíc prevádzok. Bolt Food spolupracuje aj s vinárňami, cukrárňami alebo kvetinárstvami a rozvážajú potraviny z obchodov či pekární. Vďaka spolupráci s reťazcom Žabka sa Bolt Food stal prvou donáškovou službou na Slovensku, ktorá ponúkla dovoz potravín, informuje estónska spoločnosť.

Najväčšej obľube sa teší pizza

Každé piate jedlo, ktoré si zákazníci Bolt Food nechali doviezť, bola pizza. Obľúbené sú aj hamburgery (15 percent objednávok) a kebab (12 percent). Najčastejšie si ľudia objednávajú v piatok a v nedeľu večer. „Čo sa priemernej ceny objednávky týka, tak tieto informácie neposkytujeme,“ odpísala donášková služba. Prezradila však, že najobjemnejšiu objednávku prijali v Bratislave. Bol to exkluzívny suši set z japonskej reštaurácie v hodnote takmer 330 eur.

Najobľúbenejšie jedlá, ktoré si zákazníci objednávajú cez Bistro.sk, sú jednoznačne pizza, potom fastfood, jedlo ako hamburgre, a samozrejme slovenské – vyprážaný rezeň a vyprážaný syr. Priemerná hodnota objednávky je podľa šéfa spoločnosti približne 12 eur.

Podobné chute majú aj zákazníci Woltu. Najobľúbenejšie sú hamburgery a pizza, ale výrazne im konkuruje ázijská kuchyňa. Na vzostupe sú aj vegánske a vegetariánske jedlá. „Priemerný objem košíka je v rôznych lokalitách Slovenska a v jednotlivých mesiacoch odlišný, pohybuje sa niekde medzi 10–15 eurami,“ informuje Jarošová.

Aká je budúcnosť donášky?

Ľudia si najčastejšie spájajú donáškovú službu automaticky s jedlom. Lenže postupne spoločnosti v tomto segmente rozširujú svoje služby aj o okamžitý rozvoz iného tovaru. Ide napríklad o potraviny, kvety, knihy, alkohol, cukrovinky či pekárenské výrobky. Tento trend sa bude v nasledujúcom období zrejme stupňovať.

Bistro.sk Čítajte viac Slovenská donášková služba Bistro.sk mení majiteľa. Kúpil ju gigant za 50 miliónov

Ambíciou Woltu je, aby si ich zákazník mohol objednať čokoľvek, čo sa zmestí do vaku alebo auta kuriéra a do 30 minút to mal doma. „Okamžité donášky sú budúcnosť e-commerce a budeme sa na ne určite v budúcnosti zameriavať,“ vysvetľuje Jarošová a dodáva, že z ich aplikácie chcú vytvoriť virtuálny obchodný dom. Rýchly rozvoz retailu bude zrejme trendom, ktorý nás neminie. Spotrebiteľ je v našich končinách ešte stále ochotný na svoj tovar čakať niekoľko dní. Na druhej strane v severských krajinách, Nemecku či v Anglicku má zákazník svoju zásielku hneď. Toto sa však bude podľa Jarošovej meniť, pretože trh aj potreby zákazníka sa vyvíjajú.

Zdá sa, že ľudia si na donášku jedla zvykli. „Aj keď sa po mesiacoch pandémie život dostáva do normálu, nevidíme žiadny výrazný pokles donášky jedla,“ opisuje pre Pravdu situáciu na trhu spoločnosť Bolt, ktorá má v pláne ďalej inovovať a rozširovať – napríklad čo do šírky doručeného tovaru. V rámci svojej služby Bolt Food spustí platforma Bolt mimoriadne rýchle doručovanie potravín pod názvom Bolt Market, ktoré bude priamo na dovoz potravín zamerané.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #bolt #donáška jedla #donáškové služby #Bistro.sk #Wolt