Vybavuje súkromné lety: Pre šiestich do Chorvátska tam a späť stojí cesta 6-tisíc eur, najdrahší let Slováka stál 150-tisíc

Súkromné lety sú, samozrejme, drahšie v porovnaní s bežnými hromadnými letmi. Vedia si ich, samozrejme, dovoliť ľudia s vysokým príjmami, ale čoraz častejšie zaznamenávame aj ľudí z hornej hranice strednej triedy, tvrdí v rozhovore pre Pravdu spoluzakladateľ a riaditeľ charter advisory Martin Feč, ktorého firma zabezpečuje lietanie súkromnými lietadlami. Vlani vybavovali aj repatriačné lety pre ľudí, ktorí v dôsledku pandémie uviazli v zahraničí.

29.07.2021 16:07
Martin Fec Foto:
Martin Feč.
debata (1)

Spoločnosť charter advisory sa zameriava na súkromnú leteckú dopravu. V minulom roku, keď prepukla pandémia, ste však robili repatriačné lety pre Slovákov v zahraničí. Prečo?

Aj my sme chceli pomôcť, tak ako sme vedeli a v oblasti, v ktorej sme doma. Rok 2020 bol náročný pre všetkých. Najmä prvá vlna pandémie, na ktorú nebol v podstate nik pripravený. Ľudia zostali „odstrihnutí“ v zahraničí, boli vystresovaní, zúfalí a nevedeli, ako sa dostať domov. Preto sme zaobstarali veľké dopravné lietadlá, ktoré sme posielali do krajín, kde bolo väčšie množstvo Slovákov a Čechov. Boli to lietadlá so špeciálnym režimom, opatreniami a povoleniami, aby sme ich priviezli domov bezpečne k rodinám.

Odkiaľ ste ľudí vozili? Ako prebiehala organizácia takýchto letov?

Domov na Slovensko sme priviezli najviac ľudí z Londýna, ale aj z Washingtonu. Vybavovali sme aj lety z Londýna do Prahy. Až 800 ľudí priletelo v troch lietadlách z Bogoty a Panamy do nemeckého Frankfurtu. Celkovo sa nám podarilo prepraviť domov 2 115 ľudí počas 16 týždňov v čase prvej vlny pandémie.

Ako som spomínal, išlo o špeciálne lety a bola nutná koordinácia letov. Každý let musel mať letové povolenie na pristátie v danej krajine, pretože letová preprava bola v minulom roku významne obmedzená. Boli sme v kontakte s ministerstvom zahraničných vecí pre lety z Londýna a Washingtonu. Koordinovali sa aj časy odletov. Aby sme zvládli nápor žiadostí ľudí, ktorí sa vtedy chceli a potrebovali dostať domov, museli sme tiež veľmi rýchlo zmeniť aj naše interné procesy a systémy. V rýchlosti sme implementovali napríklad aj väčší rezervačný systém.

Čo vás viedlo k založeniu charter advisory?

Našou víziou je vytvoriť väčší záujem o privátnu leteckú dopravu, ako aj vytvoriť dostupnejší spôsob objednávania lietadiel. Radi by sme ukázali, že privátna doprava nie je len záležitosťou vybranej vrstvy ľudí. Vytvárame teda spôsob objednávania lietadiel podobný tomu, aký je pri objednávaní taxíkov, a prinášame širokú ponuku možností súkromných letov v rôznych cenových reláciách a s rôznymi službami.

Aká je hlavná činnosť vašej firmy?

Zaisťujeme ľuďom privátne súkromné lety. Ide o malé privátne jety pre menšie skupiny, ale aj dopravné lietadlá či veľké lietadlá s kapacitou do 500 ľudí, ktoré si vedia ľudia prenajať. Ponúkame cestujúcim aj doplnkové služby, ako napríklad objednanie auta so šoférom či prenajatie samotného vozidla. Ponúkame i konzultantské služby v prípade, ak má zákazník záujem zaobstarať si vlastné lietadlo. A teda vieme ľuďom poskytnúť všetky informácie, čo všetko znamená vlastnenie lietadla, alebo aj to, aký stroj je pre konkrétneho zákazníka vhodný.

Majú Slováci záujem o privátne lety?

Rozhodne áno. Záujem rastie, no v porovnaní s európskym trhom je to pomalšie. V roku 2020 evidujeme pokles záujmu o súkromnú prepravu na európskom trhu o 30 percent. Čo sa týka slovenského trhu, tu je prepad o 40 percent. Tento rok nás však čaká silné leto. Všeobecne európsky trh smeruje k prekonaniu výsledkov z roku 2019. A to platí aj u nás. Môžem pre zaujímavosť dodať, že napríklad Slováci majú radšej väčšie lietadlá. No i tu zohráva hlavú úlohu cena. Slováci a Česi majú najčastejšie záujem o light jety, teda lietadlá s kapacitou šesť až osem cestujúcich.

Spoločnosť charter advisory

Spoločnosť sa zameriava na súkromnú leteckú dopravu. Vlani vybavovali aj repatriačné lety pre ľudí, ktorí v dôsledku pandémie uviazli v zahraničí.

Fotogaléria
+3

Zvýšil sa záujem o súkromné lety po pandémii? Či práve naopak?

Lietať sa dalo pred pandémiou lepšie, či už komerčnými linkami, ale aj private jetmi. Súkromné lietadlá sú však preferovanejšou a lepšou voľbou v pandemickom čase. A to z dôvodu vyššej bezpečnosti a, samozrejme, aj rýchlosti odbavenia. Zákazník pri súkromných lietadlách je menej v kontakte s inými cestujúcimi, má samostatný nástup na palubu lietadla a, samozrejme, aj celý proces je rýchlejší.

Kam ľudia najčastejšie lietajú?

Aktuálne je v hľadáčiku ľudí Španielsko, Turecko a Chorvátsko. Naďalej je veľký záujem o lety medzi Slovenskom a Českom. Pred pandémiou sme mali silné lety do Nemecka, Francúzska a Londýna. Boli to najmä lokality, kde klienti cestovali za prácou a biznisom. No dnes je však všetko iné, zaznamenali sme, že aj vo svete veľkej ekonomiky sa viacero rokovaní presunulo do on-line priestoru, a to spôsobilo i menší záujem o pracovné stretnutia a lety.

Je lietanie súkromnými lietadlami privilégiom iba bohatých ľudí a podnikateľov?

Súkromné lety sú, samozrejme, drahšie v porovnaní s bežnými hromadnými letmi. Vedia si ich, samozrejme, dovoliť ľudia s vysokým príjmami, ale čoraz častejšie zaznamenávame aj ľudí z hornej hranice strednej triedy, ďalej športové tímy a hudobné skupiny na medzinárodnej úrovni. Naše služby tiež využívajú firmy pre svoje teambuildingy či konferencie.

Najdrahší let, ktorý si objednali slovenskí cestovatelia, bol let za 150-tisíc eur na Seychely.

Koľko stojí let súkromným lietadlom?

Cenu určuje vzdialenosť. Súkromné šesťmiestne lietadlo, napríklad na spiatočný let do Chorvátska, stojí od šesťtisíc eur. V prípade Turecka sú ceny za let na úrovni 20-tisíc eur. Je to spôsobené väčšou vzdialenosťou i faktom, že na dlhšie vzdialenosti je potrebný iný typ lietadla.

Vieme však realizovať lety aj za pár stoviek eur súkromným lietadlom. Ide však o výnimočnú situáciu. Napríklad jednosmerný let z Prahy do Nemecka stál klienta 500 €, išlo však o kombináciu, keď sme mali lietadlo vyťažené aj smerom späť.

No lety môžu vyjsť i na stovky tisíc eur. Povedzme luxusný 14-miestny private jet na Maldivy. Sprostredkovali sme aj lety do Juhovýchodnej Ázie za 300-tisíc eur. Medze sa v cestovaní súkromnými lietadlami nekladú. A teda ľudia, ktorí chcú, môžu lietadlom obletieť i celú zemeguľu. Áno, aj to je možné.

Aký najdrahší let si zaplatil váš klient a kam to bolo?

Najdrahší let, čo sme mali, bol za 400-tisíc eur z Južnej Ameriky. Najdrahší let, ktorý si objednali slovenskí cestovatelia, bol let za 150-tisíc eur na Seychely.

Môžu si vás ľudia objednať i na letnú dovolenku? Koľko si treba objednať let dopredu?

Predstavte si situáciu, že potrebujete lietadlo z Bratislavy do Chorvátska. Telefonicky nás kontaktujete a my preveríme, ktoré lietadlo je voľné a k dispozícii. Mali sme aj situáciu, keď lietadlo odletelo do polhodiny. Odporúčame však plánovať let súkromným lietadlom aspoň týždeň dopredu. Trend je však taký, že private jety sa objednávajú tri dni dopredu na biznis cesty. Čo sa týka dovoleniek, to si ľudia viacej plánujú dopredu. Je to však ľubovoľné. V prípade, že zákazník objednáva lietadlo na poslednú chvíľu, sa môže stať, že jeho obľúbené lietadlo nemusí byť voľné či lietadlo nemusí byť na letisku z ktorého chce odletieť. V tom prípade my musíme poslať lietadlo z hangáru napríklad z Viedne či Prahy.

Akú flotilu lietadiel prevádzkujete? Koľko máte strojov a aké sú to typy?

Možno vás prekvapím, no neprevádzkujeme ani jedno lietadlo. My fungujeme ako brokerská spoločnosť, a teda sprostredkovávame lety ľuďom. Reagujeme na to, čo zákazník potrebuje, a vyhodnocujeme, aké lietadlo je na danú trať vhodné. Máme kontakty a vzťahy s prevádzkovateľmi tisícok lietadiel a podľa toho zákazníkovi vyberieme presný typ lietadla. V zásade tak dostane zákazník tri alternatívy a on si sám zvolí, aký typ lietadla chce, alebo mu poradíme s výberom.

Jeden klient chcel výtlačok módneho magazínu z Paríža. Jedna skupina ľudí si chcela na palube lietadla čapovať pivo. Túto požiadavku však, z dôvodu bezpečnosti, nebolo možné splniť.

Stretli ste sa niekedy aj s nejakými špeciálnymi požiadavkami na let od klientov? Aké to boli?

Samozrejme. Kreativite ľudí sa medze nekladú. Spomínam si, že jeden klient chcel výtlačok módneho magazínu z Paríža. Jedna skupina ľudí si chcela na palube lietadla čapovať pivo. Túto požiadavku však, z dôvodu bezpečnosti, nebolo možné splniť. Medzi takpovediac klasické požiadavky patria tie spojené s domácimi miláčikmi. Plánovali sme let klienta do Spojených štátov, zákazník si vybral lietadlo, no chcel, aby let mal medzipristátie na vychádzku pre psa. My sme vtedy museli vyberať letisko, ktoré povoľovalo, aby domáci miláčik vykonal svoju potrebu.

Majú ľudia záujem aj o lety helikoptérou?

Na Slovensku zatiaľ helikoptéry nie sú také populárne, ako je to povedzme vo Švajčiarsku, v Taliansku či vo Francúzsku, ale niekoľko letov ročne realizujeme, obzvlášť keď sa zákazník private jetom nevie dostať do svojej cieľovej destinácie kvôli nevyhovujúcemu letisku. Helikoptéra môže pristáť i na tráve, private jety však musia mať spevnenú a dostatočne dlhú pristávaciu dráhu. My robíme leteckú dopravu v takzvanom obchodnom režime a tá je prísnejšie strážená z leteckého úradu na rôzne bezpečnostné normy.

V čom je výhoda lietania private jetom oproti komerčným letom?

Prečo si beriem auto a nejdem na autobusovú stanicu? Všetci poznáme výhodu súkromných lietadiel, tou hlavnou je komfort, individuálny prístup a tiež flexibilita. Zákazník si volí čas odletu, aký on chce, a nie, ako mu zvolí letecká spoločnosť. Lietadlo majú ľudia pre seba a klient je tam s cestujúcimi, ktorých si on do lietadla zavolá. No pozitívom je i diskrétnosť.

Ako prebieha let súkromným lietadlom a celý proces na letisku?

Jednoduchšie, ak to porovnáme s klasickým cestovaním lietadlom a ako väčšina z nás pozná. Piloti vo väčšine prípadov čakajú cestovateľov už v letiskovej hale. Ide zväčša o malé privátne terminály na letiskách, keďže súkromné lety sú väčšinou odbavované oddelene od linkových letov. V prípade, ak pilot nečaká na cestujúcich, čaká ich osoba, ktorá poskytuje vybavenie cestovateľov na letisku. Tá pomôže zákazníkom napríklad s batožinou, odprevadí ich na bezpečnostnú kontrolu. Následne prejdú cez skenery a idú z budovy von. Vo väčšine prípadov je lietadlo zaparkované hneď pri termináli. Ak nie je, tak ľudí do lietadla prevezú autom. Celý proces na letisku trvá obvykle iba 15 minút.

Aká je podľa vás budúcnosť súkromných letov?

Súkromná letecká doprava sa stáva čoraz viac prístupnejšou. Súkromné lietadla boli kedysi využívané na tristo hodín ročne. Dnes však vieme využívať súkromné lietadlá na 600 až 700 hodín ročne. A tým dokážeme rozprestrieť fixné náklady na lietadlo do vyššieho počtu hodín. A tak sa aj cena letu môže o niečo znížiť.
Ceny súkromných letov sa medziročne držia na rovnakej úrovni. Evidujeme i malý pokles za jednu letovú hodinu.

Martin Feč (34) pochádza zo Svidníka. Po skončení štúdia na Ekonomickej univerzite v Bratislave nastúpil do ABS Jets, kde sa na charterovom oddelení staral o VIP klientov. Ako 27-ročný spoluzakladal spoločnosť charter advisory v Prahe, ktorá slúži klientom hlavne z Českej republiky a zo Slovenska. Za sedem rokov svojej existencie sa spoločnosť stala kľúčovým hráčom na charterovom trhu na území, kde pôsobí.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Lety #súkromné #letecká doprava #repatriácia #Martin Feč