Raketový nárast e-shopov po pandémii koronavírusu. Je teraz najlepší čas rozbehnúť obchod na internete?

Firmy, ktoré zvažujú prechod na online obchodovanie, majú teraz ideálnu príležitosť tak urobiť, tvrdí spoločnosť Solitea. Pandémia koronavírusu totiž naučila Slovákov i Čechov nakupovať cez internet a obraty e-shopov rastú strmo nahor a preto radia, že teraz je najvyšší čas naskočiť do rozbehnutého vlaku.

, 17.06.2021 17:27
e-shopping. Foto:
Ilustračné foto.
debata

Ak je nejaká oblasť, ktorej priniesla pandémia koronavírusu nárast, je to nepochybne e-commerce. Už pred pandémiou patrilo Česko medzi päť najväčších európskych e-commerce trhov. V roku 2019 obraty tohto segmentu presiahli 155 miliárd českých korún. Pozadu nie je ani Slovensko, kde v tom istom roku obrat e-commerce narástol na 1,36 miliardy eur, tvrdí Solitea s tým, že v roku 2020 urobil e-commerce obrovský boom, pretože pandemická situácia, ktorá nastala, spôsobila, že táto oblasť rástla omnoho rýchlejšie, ako to bolo v roku 2019.

„Podľa odhadov dosiahne medziročný rast obratov v českom e-commerce za rok 2020 hodnotu až 25 %. Na slovenskom trhu, napríklad za marec 2020 vzrástol objem online predaja až o 54 %,“ hovorí Štěpán Mrázek, CEO spoločnosti oXyShop špecializujúcej sa na oblasť e-commerce. Zároveň dodáva, že nejde o krátkodobý jav a do východiskovej situácie pred prepuknutím pandémie sa podľa všetkého už nikdy nevrátime. Ak preto uvažujete o vstupe do e-commerce, práve teraz máte ideálnu príležitosť do pomyselného rozbehnutého vlaku naskočiť.

Ako už bolo povedané vyššie, Slovensko aj Česko sú e-shopovými krajinami a o záujem preto nie je núdza. Na slovenskom trhu sa čím ďalej tým viac otvára priepasť medzi malými a veľkými e-shopmi. Tu najmä tie väčšie môžu mať problémy vyniknúť medzi konkurenciou. Malé e-shopy majú v tejto situácii výhodu väčšej flexibility a dynamiky, pretože sa dokážu výrazne lepšie prispôsobiť okolnostiam. So správne nastavenou marketingovou stratégiou preto môžete, takpovediac, rozohrať hru podľa vlastných pravidiel.

Do e-shopových začiatkov síce budú potrebné finančné investície, tie sú ale zvyčajne menšie ako, napríklad do kamenných predajní. Dôvod je jasný – dodávateľa, tovar a procesy už máte hotové, rovnako ako náležitosti týkajúce sa brandu. Čo sa zákazníkov týka, tých už pravdepodobne máte. Stačí sa preto zamyslieť, čo zákazníci pri nákupe cez internet najčastejšie riešia, čo majú na e-shopoch radi a čo ich, naopak, spoľahlivo odradí. Rovnaké myšlienkové úsilie otočte aj dovnútra. Podľa odpovedí potom nastavte svoju marketingovú stratégiu, radí spoločnosť Solitea.

S hotovými základmi sa môžete presunúť k výzvam a potrebám, ktoré sú spojené so samotným e-shopom. "V prvom rade je potrebné zvážiť výber vhodného e-shopového riešenia a s ním súvisiace operatívy, teda hostingy, domény a správu. Tu sa cena aj ponuka rôzni podľa toho, či si vyberiete hotové krabicové riešenie, prípadne idete zložitejšou a dlhšou cestou vlastného výberu,“ hovorí Slavomíra Vígová, obchodná manažérka Money ERP zo spoločnosti Solitea Slovensko. Tiež je potrebné mať na pamäti, že e-shop nie je jednorazovou investíciou. Peniaze bude treba venovať na rozvoj e-shopu, do jeho marketingovej podpory, pretože trendy aj konkurencia sa rok čo rok menia a vpred idú aj technológie.

debata chyba
Viac na túto tému: #e-shop
Flowers