Celkový vývoz tovaru tak dosiahol v apríli 7,2 mld. eur a celkový dovoz tovaru 7 mld. eur. Rekordné hodnoty z minulého mesiaca, kedy vyvezený aj dovezený tovar dosiahol najvyššiu hodnotu za posledné desaťročie, však neprekročili.
Pod tieto pozitívne výsledky sa podľa analytičky 365.bank Jany Glasovej podpísali hlavne automobilky a slabá báza z minulého roka. „Export strojov a prepravných zariadení, kam patria aj autá, v apríli medziročne vzrástol až o takmer 150 %. Automobilová výroba rastie vďaka silnejúcemu dopytu po autách vo svete. Nemenej dôležitým faktorom je ale aj to, že pod vysoké tempo rastu exportu sa podpísal aj bázický efekt, keďže vlani vypukla pandémia a export sa počas vlaňajšieho apríla rekordne prepadol až o zhruba –55 %,“ hovorí analytička.
Z pohľadu na vývoj v prvých 4 mesiacoch tohto roka podľa Glasovej vyplýva, že napriek druhej vlne pandémie sa náš export udržal vo veľmi dobrej kondícií. Koniec – koncov, stal sa aj ťahúňom nášho ekonomického rastu za 1. kvartál 2021.
Saldo zahraničného obchodu bolo v apríli aktívne v objeme 201,3 milióna eur. Aj keď je najnižšie v tomto roku, stále je výrazne lepšie ako pred rokom, kedy bola bilancia pasívna v sume 482,2 mil. eur. Hodnota dovezeného tovaru prevyšovala hodnotu vyvezeného tovaru aj v apríli 2019, a to o 106,9 milióna eur.
Aj pri dovoze tovaru na Slovensko vykázalo medziročný nárast deväť tried z desiatich. Rast sa pohyboval od 5,9 % do 115 %, kde rovnako ako pri exporte patril najdynamickejší medziročný rast dovozu v triede stroje a prepravné zariadenia. Pokles vykázala len menej podstatná trieda zahraničného obchodu, a to kategória ostatné.
Čítajte aj Volkswagen Slovakia oslávil v nedeľu tridsiatku. Na Slovensko prišiel v roku 1991Čo prinesú ďalšie mesiace?
Podľa Glasovej si v ďalších mesiacoch naša obchodná bilancia udrží kladné saldo, a to vďaka rastúcemu zahraničnému dopytu. „Ten bude podporovaný ekonomickým oživovaním v krajinách našich obchodných partnerov. Medziročný rast exportu aj importu bude podporený aj bázickým efektom, ktorého vplyv bude ešte v máji výrazný, ale v letných mesiacoch sa začne zmierňovať,“ hovorí.
Najväčším ťahúňom nášho exportu sú automobilky. Nad vývojom automobilového priemyslu v ďalších mesiacoch ale podľa analytičky visí otáznik. „Odvetvie je totiž silno zasiahnuté materiálovou krízou vo svete. Globálna ekonomika sa aktuálne borí s nedostatkom čipov, ktorý spôsobuje odstávky výroby hlavne v automobilovom a elektrotechnickom priemysle. Ďalším veľkým problémom pre priemysel je nedostatok plastového granulátu, ktorého cena rapídne rastie. Ten sa využíva vo väčšine odvetví vrátane automobiliek. A zoznam nedostatkového tovaru sa týmto nekončí. Trh hlási už aj problémy s nedostatkom plechov, dreva a aj skla,“ hovorí. Táto materiálová kríza v priemysle je spôsobná hlavne zabrzdením výroby počas krízy a s pomalším rozbiehaním výroby po pandémii. To spôsobuje dočasné odstávky výroby aj v našich automobilkách, ktoré pre chýbajúce súčiastky nemôžu vyrábať a teda ani vyvážať.