Glasová: Automobilový priemysel je cyklický. Ekonomiku vie potiahnuť hore i dole

O tom, aká je situácia v automobilovom priemysle a ako naň dopadla pandémia i čipová kríza, sa denník Pravda rozprával s analytičkou 365.bank Janou Glasovou.

01.06.2021 18:00
debata (2)

Ako ovplyvňuje našu ekonomiku zameranie na automobilový priemysel?

Slovenské hospodárstvo je vo veľkej miere orientované na automobilový priemysel, ktorý je aj naším hlavným exportným odvetvím. Slovensko je právom považované za jednu z automobilových veľmocí vzhľadom na vysoký podiel automobiliek na našom hrubom domácom produkte aj exporte. Samozrejme, to má svoje výhody aj nevýhody. Automobilový priemysel sa stal ťahúňom nášho ekonomického rastu a prilákal do našej krajiny aj množstvo ďalších investorov a fabrík, ktoré sú na toto odvetvie nadviazané. Automobilky spolu s dodávateľským a subdodávateľskými firmami vytvorili tisíce pracovných miest pre našich obyvateľov.

Kde vidíte riziká?

Treba mať na pamäti aj to, že automobilový priemysel je pomerne cyklickým odvetvím. To znamená, že v časoch ekonomického boomu dokáže naše hospodárstvo ťahať smerom nahor, ale rovnako ho dokáže stiahnuť dole v časoch ekonomickej recesie. Podobne ako pri investíciách, tak aj v ekonomike platí, že dôležité je diverzifikácia portfólia. Tá totiž umožňuje rozložiť riziko na rôzne aktíva či aktivity. V prípade ekonomiky ide o rozloženie rizika medzi rôzne hospodárske odvetvia, čím sa zabezpečí, že ak sa nedarí jednému odvetviu, tak ekonomiku dokážu potiahnuť iné odvetvia. Takže napriek obrovskému významu automobilového sektora pre naše hospodárstvo je dôležité, aby sme sa zameriavali aj na iné odvetvia (elektrotechnika, výroba počítačov, chemický či farmaceutický priemysel).

Ako ovplyvnila fungovanie automobiliek na Slovensku pandémia?

Smerom nahor bol náš priemysel v posledných mesiacoch ťahaný hlavne automobilkami. Podľa najaktuálnejších údajov Štatistického úradu v marci ich výroba medziročne vzrástla takmer až o 60 percent. V marci sa darilo nielen automobilovej výrobe, ale aj exportu automobilov. Vývoz strojov a prepravných zariadení, kam patria aj autá, v marci medziročne vzrástol o viac ako polovicu. Výrobcovia automobilov sa v najväčšej miere podpísali aj pod celkový rast slovenského exportu, ktorý sa v marci medziročne zvýšil takmer až o 40 percent. Automobilky ako exportne orientované odvetvie ťažia hlavne z rastúceho dopytu z ázijských krajín. A v marci naše automobilky ešte nemuseli zastavovať výrobu kvôli nedostatku čipov. Čipová kríza vo svete však už aktuálne dopadla aj na našich výrobcov.

Čo čakáte do budúcnosti?

Vývoj automobilovej výroby v nasledujúcich mesiacoch už nebude až taký priaznivý, ako to bolo v marci. Riziko totiž predstavuje hlavne materiálová kríza vo svetovej ekonomike. Dopyt po automobiloch bude aj naďalej silný, ale pre chýbajúce čipy či iné súčiastky musia automobilky robiť dočasné odstávky výroby. Očakávame, že práve tento nedostatok súčiastok bude v ďalších mesiacoch tlačiť nadol výrobu aj export v automobilovom priemysle.

Aký dosah bude mať čipová kríza?

Sekundárnym efektom koronakrízy je aktuálna materiálová kríza vo svete. Globálna ekonomika sa aktuálne borí s nedostatkom čipov, ktorý spôsobuje odstávky výroby hlavne v automobilovom a elektrotechnickom priemysle. Ďalším veľkým problémom pre priemysel je nedostatok plastového granulátu, ktorého cena rapídne rastie. Ten sa využíva vo väčšine odvetví vrátane automobiliek. A zoznam nedostatkového tovaru sa týmto nekončí. Trh hlási už aj problémy s nedostatkom plechov, dreva a aj skla. Táto materiálová kríza v priemysle je spôsobná hlavne zabrzdením výroby počas krízy a pomalším rozbiehaním výroby po pandémii.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #ekonomika #automobilky #VW #pandémia