Čipová kríza trápi výrobcov elektroniky. Ceny vyleteli nahor

Nielen automobilky zápasia posledné mesiace s nedostatkom súčiastok. Ukazujú to opakujúce sa odstávky výroby. Polovodiče však chýbajú už i výrobcom elektroniky. A vidieť to už i na cenách. Za väčšinu elektroniky si tak ľudia priplatia aj o stovku či dve.

31.05.2021 06:00
počítač, procesor, CPU, mikroprocesor, čip, Intel Foto:
Nedostatok nových počítačových komponentov zdražuje aj staršie modely. Neustále rastú i ceny pamäťových čipov, SSD diskov, ale aj spotrebnej elektroniky.
debata (49)

„Nedostatok nových herných konzol alebo nových výkonných grafických kariet vyšponoval ich ceny na dvojnásobok,“ hovorí odborník na informačné technológie Juraj Redeky. Pritom sa situácia nemení. Tí, čo si kúpili pred Vianocami Playstation 5 za 499 eur, ju dnes môžu hravo predať aj o 200 eur drahšie, dodáva Redeky. Nezaváži pritom podľa neho ani to, že bola používaná. Dnes tak nie je problém predať dvojročnú používanú grafickú kartu bez záruky za rovnakú cenu ako novú, vysvetľuje Redeky.

Nedostatok nových počítačových komponentov zdražuje aj staršie modely. Neustále rastú i ceny pamäťových čipov, SSD diskov, ale aj spotrebnej elektroniky. Rozličné mikropočítače sa využívajú i v práčkach, chladničkách alebo aj v elektrických zubných kefkách.

Rast cien ukazujú aj údaje Štatistického úradu o cenách v priemyselnej výrobe. V marci totiž rástli ceny elektronických a optických výrobkov medziročne o 7,3 percenta, hore išli i elektrické zariadenia – a to o 3,1 percenta. Drahšie boli medziročne i doprané prostriedky – a to o necelé tri percentá.

„Problém s nedostatkom procesorov sa týka aj chladničiek, klimatizácií, ale hlavne práčok,“ dopĺňa odborník na IT technológie Ondrej Macko. Ani tieto zariadenia sa už bez procesora a počítačového programu nepohnú.

Výrobu tak začal obmedzovať aj výrobca práčok Whirlpool v Poprade, upozornil Macko. Denník Pravda zisťoval, či sa situácia vo Whirlpoole už vrátila k normálu, spoločnosť však do uzávierky neodpovedala. Výhodu majú v tomto smere spoločnosti, ktoré si čipy samy vyrábajú. Sem patrí napríklad spoločnosť Samsung. No i tá krízu cíti. Svedčí o tom i fakt, že predbežne odložila uvedenie nového smartfónu Galaxy Note. A to zrejme až na začiatok budúceho roka.

Nedostatku bielej techniky sa však podľa hovorcu spoločnosti Samsung pre Českú a Slovenskú republiku Davida Sahulu netreba obávať. „Aktuálne nepociťujeme žiadny nedostatok práčok či chladničiek Samsung na slovenskom trhu,“ hovorí. Potvrdil však, že terajšiu rozkolísanosť trhu s polovodičmi pociťuje celý technologický priemysel. A to platí i pre spoločnosť Samsung. Tá podľa Sahulu vynakladá maximálne úsilie na zmiernenie dosahu tejto situácie na spotrebiteľov.

Šanca pre Slovensko?

Nedostatok súčiastok odštartovala pandémia, no neprospel mu ani nedávny požiar v japonskej megatovárni Renesas. Práve tá totiž produkuje skoro tretinu mikročipov. Očakáva sa preto, že ďalšia vlna čipovej krízy sa prejaví v druhej polovici roka. Okrem toho výpadky vo výrobe posunuli i pôvodne plánované inovácie. Podľa triezvych odhadov analytikov budú na trhu s technikou výpadky niektorých produktov minimálne do začiatku roku 2023.

„Koncom apríla už začínali aj slovenské firmy pociťovať problémy s dodávkami čipov. V plnej sile sa tieto ťažkosti v dodávateľskom reťazci preliali do ekonomiky až v máji,“ hovorí analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák. Vtedy podľa neho začali i prvé odstávky výrobných liniek. Výrobu museli prerušovať i slovenské automobilky. Problémy však v priemysle spôsobuje i nedostatok prepravných kapacít, dodáva Horňák. Tie spolu s rastom cien pohonných hmôt tlačia na cenu dopravy.

Čipová kríza však môže priniesť i niečo dobré, myslí si Macko. „V skutočnosti je to istá šanca aj pre výrobné závody, ktoré kedysi vyrábali polovodiče. Na Slovensku bol celý rad takýchto podnikov pod spoločným menom Tesla,“ hovorí. Ak by sa našiel investor, ktorý by bol schopný a ochotný investovať do technológie, získalo by Slovensko výhodu, myslí si Macko. Jednostranná orientácia na výrobu automobilov totiž nie je podľa neho riešením. „Schopnosti a zručnosti ľudí na Slovensku niečo takéto vyrábať sú vysoké, skúsenosti z minulosti tu sú, platy v porovnaní so západnou Európou sú oveľa nižšie a priestory stále existujú,“ hovorí Macko. Jediné, čo chýba, je investor, dodáva.

Rok starý problém

„Čipová kríza vypukla v IT sektore už asi pred rokom, keď sa zatvorili mnohé výrobné továrne a neskôr začal byť problém aj s dopravou z Ázie,“ vysvetľuje Redeky. Väčšina moderných polovodičov sa vyrába najmä v Číne a na Taiwane.

Nejde pritom o jednoduchú výrobu. Potrebné sú moderné technológie, čo umožnia výrobu komplikovaných polovodičov napríklad s presnosťou päť nanometrov. „Nevyhnutné sú na to výrobné závody, kde je potrebné dodržiavať mimoriadne čisté prostredie, zároveň v nich musí byť dostatočná dodávka elektrickej energie ako aj vody, stáť musia na území bez záplav a zemetrasení,“ vysvetľuje Macko. Nevyhnutnosťou je i kvalifikovaná pracovná silu, ideálne s čo najnižšími nárokmi na výšku platu, dodáva. Splnenie týchto podmienok preto väčšinu veľkých výrobných podnikov presmerovalo do Ázie. Práve tu si výrobu súčiastok objednávajú aj veľkí výrobcovia ako Apple, Qualcomm, NVIDIA, AMD, niekedy aj Intel. „Celá výroba sa plánuje tak s deväťmesačným predstihom a dodávky musia byť just-in-time, teda práve včas,“ dopĺňa Macko. Vtedy sú podľa neho celkové náklady na skonštruovanie IT zariadenia najmenšie, a to konečný zákazník oceňuje v prvom rade.

Na jeseň sa objavil ďalší vážny problém – výrobcovia nedokázali získať priestor v lodných prepravných kontajneroch. Prioritu mal zdravotnícky materiál. Obchodný tovar musel skrátka čakať. A letecká doprava je priveľmi drahá na to, aby sa využívala na prepravu elektroniky. Naplno sa jej nedostatok v našich končinách prejavil v decembri okolo Vianoc. Teda v čase, keď jej predaj dosahuje aj niekoľkonásobok priemerného predaja za zvyšné mesiace. Mnohí si vtedy ešte krízu nepripúšťali, pretože sa vypredávali skladové rezervy a neschopnosť zásobovať hladný trh pripisovali skôr zvýšenému záujmu spotrebiteľov v súvislosti s Vianocami.

Kedy sa výroba opäť rozbehne?

Mesiace, rok až dva, také sú odhady o trvaní čipovej krízy. O nedostatku polovodičov sa začalo výrazne hovoriť na prelome tohto a minulého roka. Vtedy začali automobilky ohlasovať možné odstávky výroby niektorých modelov. Dôvodili nedostatkom čipov. Hoci Slovensko nejaký čas problém obchádzal, už i tunajšie fabriky museli pristúpiť k obmedzeniu či zastaveniu liniek. Nedávno tak musela spraviť bratislavská fabrika Volkswagenu. Tá prerušila výrobu mimoriadne žiadaných SUV modelov. Výrobu odstavili i v trnavskom Stellantise. Pozastaviť linky však už museli i v žilinskej Kii a aj v závode Jaguar Land Rover v Nitre.

Odborníci vo februári odhadovali, že celosvetovo môže čipová kríza automobilkám v tomto roku spôsobiť škody blížiace sa k hranici 70 miliárd dolárov, najnovšie odhady však už hovoria o sume 110 miliárd dolárov. Pre problémy s nedostatkom čipov sa v prvom polroku 2021 nevyrobí približne 2,5 milióna automobilov. Uviedol to v utorok nemecký výrobca polovodičov Infineon Technologies. Ten je jedným z hlavných európskych dodávateľov polovodičov pre automobilky. Poradenská spoločnosť Alix Partners zverejnila prognózu, že pre nedostatok polovodičov sa tento rok nevyrobí dokonca 3,9 milióna automobilov.

© Autorské práva vyhradené

49 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #čipy #čipová kríza