Čipová kríza valcuje ďalšie automobilky. Pre chýbajúce súčiastky opäť stojí výroba

O nedostatku polovodičov sa začalo výrazne hovoriť na prelome tohto a minulého roku. Vtedy začali automobilky ohlasovať možné odstávky výroby niektorých modelov. Dôvodili nedostatkom čipov. Hoci Slovensko nejaký čas problém obchádzal, už i tunajšie fabriky museli pristúpiť k obmedzeniu či zastaveniu liniek.

, 24.05.2021 09:24, aktualizované: 10:02
Japonsko Nissan 2.kvartál 2020/21 strata Foto: ,
Spoločnosť Nissan.
5

Nedávno tak musela spraviť bratislavská fabrika Volkswagenu. Tá prerušila výrobu mimoriadne žiadaných SUV modelov. Odstavená je opäť aj výroba v trnavskom Stellantise. Pozastaviť linky však už museli i v žilinskej Kii a aj v závode Jaguar Land Rover v Nitre.

Súčasný stav produkcie závisí od nákupu, výberu dodávateľov a logistiky, vysvetľuje generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula. Prečo niektoré automobilky zatvárajú skôr ako iné? „Nedá sa hovoriť o šikovnosti, ale možno o šťastnej ruke pri výbere dodávateľa,“ vysvetlil Pribula pre agentúru SITA. Kontrakty sa podľa neho riešia dlhodobo.

Dokedy čipová kríza potrvá?

Odborníci vo februári odhadovali, že celosvetovo môže čipová kríza automobilkám v tomto roku spôsobiť škody blížiace sa k hranici 70 miliárd dolárov, najnovšie odhady však už hovoria o sume 110 miliárd dolárov. „Rôzni analytici uvádzajú čas potrebný na revitalizáciu od mesiacov až po roky. Je si treba uvedomiť, že došlo k skokovej zmene zníženia produkcie o 25 až 30 percent v celosvetovom meradle,“ povedal pre agentúru SITA Pribula.

Pre problémy s nedostatkom čipov sa v prvom polroku 2021 nevyrobí približne 2,5 milióna automobilov. Uviedol to v utorok nemecký výrobca polovodičov Infineon Technologies. Ten je jedným z hlavných európskych dodávateľov polovodičov pre automobilky. Poradenská spoločnosť Alix Partners zverejnila prognózu, že pre nedostatok polovodičov sa tento rok nevyrobí dokonca 3,9 milióna automobilov.

„Problémy s dostupnosťou polovodičov však pravdepodobne budú citeľne okresávať produkciu slovenských automobiliek v najbližších mesiacoch, predovšetkým v máji,“ upozorňuje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák. Napriek tomu by podľa neho mal pokračovať pozitívny rast v produkcii priemyslu. V apríli treba rátať i s medziročným rastom o 70 percent, v máji by si priemysel mal tiež udržať dvojciferné čísla, odhaduje Koršňák. Pomôžu tomu však i nízke úrovne výroby z minulého roka, keď ekonomiku naplno zasiahla prvá vlna.

psa trnava, auto, automobilka Čítajte viac Jaguar Land Rover preruší na deväť dní výrobu v nitrianskom závode

Lepší bude až druhý polrok

S rastom priemyslu v apríli i máji počíta i analytička 365.bank Jana Glasová. Rovnako za tým vidí najmä slabý minulý rok. „Stále ale platí, že prvý kvartál a aj úvod druhého kvartálu tohto roka sú ešte silno zasiahnuté koronakrízou v Európe,“ hovorí analytička. Výraznejšie zlepšenie očakáva až v druhom polroku, keď ožije domáci aj zahraničný dopyt a priemyselníci budú môcť takpovediac „šliapnuť na plyn“.

Okrem pandémie považuje Glasová za riziko predovšetkým čipovú krízu. „Dopyt po automobiloch bude aj naďalej silný, ale pre chýbajúce čipy musia automobilky robiť dočasné odstávky výroby,“ hovorí. Nedostatok súčiastok bude v ďalších mesiacoch tlačiť nadol výrobu aj export v automobilovom priemysle, dodáva Glasová.

Nissan či Suzuki obmedzia v júni výrobu

Problém s globálnym nedostatkom čipov sa stále nedarí vyriešiť, čo sa odráža na výrobných možnostiach automobiliek.

Ďalšie obmedzenia plánujú v júni japonské firmy Nissan, Suzuki a Mitsubishi. Ako pre agentúru Reuters uviedli v týchto dňoch tri zdroje oboznámené s plánmi firmy Nissan, spoločnosť v dňoch 24., 25. a 28. júna zastaví výrobu v závode v Kjúšú a zároveň v priebehu mesiaca obmedzí výrobu v závodoch Točigi a Oppama.

Okrem toho firma dočasne zastaví produkciu niektorých modelov vo svojom mexickom závode, dodali zdroje. Úpravy vo výrobe pre nedostatok polovodičov následne potvrdila aj hovorkyňa spoločnosti. K úpravám v produkcii sa podľa dvoch zdrojov oboznámených so situáciou rozhodla pristúpiť aj firma Suzuki.

Tá plánuje pozastaviť výrobu v troch svojich závodoch v prefektúre Šizuoka na tri až deväť dní. Samotná spoločnosť uviedla, že robí všetko preto, aby minimalizovala vplyv nedostatku čipov na produkciu. Výrobu v júni obmedzí aj Mitsubishi Motors.

Hovorkyňa spoločnosti uviedla, že v piatich závodoch v Japonsku, Thajsku a Indonézii zníži firma počas nasledujúceho mesiaca produkciu celkovo o 30-tisíc vozidiel. Ako dodala, dôsledok tohto kroku už spoločnosť zahrnula do odhadu výsledkov za súčasný obchodný rok 2021/2022. (tasr)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
5 debata chyba
Viac na túto tému: #Suzuki #Nissan #čipy #čipová kríza #automobilky