Tesco: Obchod, ktorý zmenil Slovensko

Do obchodov prišla nová generácia zákazníkov, svet aj ľudské mysle ovládli nové technológie, ale ľudstvo čelí aj pandémii. O meniacej sa úlohe obchodu s potravinami hovorí Pravda s Martinom Kurucom, generálnym riaditeľom spoločnosti Tesco Stores SR.

, 19.05.2021 06:00
Martin Kuruc Foto: ,
Generálny riaditeľ spoločnosti Tesco Stores SR Martin Kuruc.
debata

V akej kondícii je Tesco 25 rokov od príchodu na Slovensku?

Štvrťstoročie je veľmi dôležitý míľnik, odkedy sme začali budovať moderný maloobchod na Slovensku. To nás napĺňa hrdosťou. Náš potenciál a silu vyjadruje 153 obchodov, medzi nimi nákupné centrá, päť Galérií vrátane tej nedávno otvorenej v Bratislave-Petržalke. Životný štýl zákazníkov sa mení, našou odpoveďou je sieť prevádzok Žabka pre rýchly nákup, ale aj rozširovanie on-line predaja potravín. V roku 2012 sme spustili na Slovensku naše Online nákupy, ktoré sú aj v čase pandémie vnímané ako bezpečný spôsob predaja. Záujem o túto službu explozívne narástol. Stále potvrdzujeme, že pre zákazníkov sme tu za každých okolností a chceme prispievať k rozvoju krajiny a jej ekonomiky, ktorej sme dlhodobo súčasťou.

Ste príťažlivými inovátormi obchodovania ako na začiatku?

Inovácie majú množstvo podôb, ich spoločným menovateľom je však to, že zjednodušujú prácu našim kolegom a zákazníkom prinášajú ešte lepší nákupný zážitok. Príkladov máme u nás hneď viacero, či už ide o rýchly a komfortný nákup so skenermi Scan&Shop vo viac ako 40 obchodoch, alebo môžem určite spomenúť napríklad samoobslužné pokladnice, ktoré sme priniesli ako prví a máme ich už 700 po celom Slovensku.

Ako si na ne privykli ľudia?

Vzbudili záujem, ale na začiatku aj rešpekt, opatrnosť. Vždy je skupina zákazníkov, ktorá si na novinku zvykne rýchlejšie, a potom nasledujú ďalší. Dnes sa viac ako polovica transakcií uskutočňuje cez samoobslužné pokladnice. To, samozrejme, nie je jediná inovácia. Tou je aj spomínaná služba Online nákupy, čoraz obľúbenejšia medzi zákazníkmi. Ide o najväčší slovenský kanál na predaj on-line potravín, konkrétne dokážeme takto obslúžiť viac ako polovicu populácie krajiny – 2,8 milióna ľudí a 1,1 milióna domácností.

Bol to dobrý nápad v čase pandemickej nepohody. Kde sa vzal?

Skupina Tesco je celosvetovo najväčším on-line predajcom potravín. Mali sme know-how, ktoré sme priniesli na slovenský trh ako prvý reťazec. Minulý rok, ktorý bol veľmi silno ovplyvnený pandémiou koronavírusu, nás našiel pripravených. Aj prostredníctvom on-line predaja sme ľuďom dokázali priniesť pocit bezpečia, ktorý náhle stratili.

Sú aj inovácie, ktoré vznikli na Slovensku a osvojila si ich materská spoločnosť?

Áno, napríklad už spomínaná služba Scan&Shop. Ide o stredoeurópsky nápad, vďaka ktorému si skenujete tovar priamo počas nákupu bez ďalšieho vykladania pri pokladnici, čo zvyšuje komfort a šetrí čas. Službu si osvojilo aj Tesco vo Veľkej Británii.

Generálny riaditeľ spoločnosti Tesco Stores SR... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Martin Kuruc Generálny riaditeľ spoločnosti Tesco Stores SR Martin Kuruc.

Pandémia odstavila celé podnikateľské odvetvia, obchod s potravinami však išiel ďalej. Zisk skupiny Tesco sa však globálne medziročne zhoršil o 20 percent. Čo je za tým?

Predovšetkým, zažili sme rok ako žiadny iný predtým. Ľudia sa stiahli do svojich domovov, začali masovo pracovať z domu, ale všetci sme museli aj jesť. Potvrdila sa naša kľúčová úloha v spoločnosti. Na začiatku krízy sme si stanovili jasné priority a medzi nimi bolo zabezpečenie potravín pre ľudí naprieč krajinou. Možno sa to zdá triviálne, ale v marci 2020 ľudí nakrátko zachvátilo panické nakupovanie niektorých druhoch tovarov na tzv. zlé časy. Zatvárali sa hranice, čo obmedzovalo mobilitu tovaru. Súčasne sme museli promptne prijať opatrenia, aby boli naše predajne čo najviac bezpečné pre nakupovanie a, samozrejme, aj pre prácu našich kolegov.

Nielen vy, ale celý obchod sa ukážkovo zmobilizoval. Čo navodila a navodzuje extrémna situácia?

Bolo potrebné naďalej prinášať ľuďom potraviny i ďalšie nevyhnutné výrobky a starať sa o bezpečnosť zákazníkov a takmer 9 000 kolegov naprieč celou firmou. Nielenže sme promptne zareagovali na mimoriadnu situáciu, ale som nesmierne hrdý, že sme dokázali pomôcť aj tým najzraniteľnejším, napríklad každodenným darovaním nepredaných potravín zo všetkých 153 obchodov Tesca alebo potravinovými zbierkami, pri ktorých sme pomohli spolu s našimi zákazníkmi.

Niektorí ľudia nakupovali v panike. Ako ste dosiahli upokojenie spoločnosti počas prvej vlny koronakrízy?

V období Veľkej noci 2020 bola zásadne obmedzená mobilita. Aby sme našich zákazníkov ubezpečili, že v Tescu si nakúpia všetko potrebné, ukázali sme naše plné sklady potravín. Naši kolegovia – bez výnimky a na všetkých pozíciách – podali mimoriadne obetavý, trpezlivý výkon, vďaka čomu sa nám podarilo spoločne zvládnuť i nárazové nakupovanie. V lete nastalo relatívne uvoľnenie a návrat k normálu. Keď v jeseni a v zime pandémia zosilnela, dokázali sme zužitkovať naše predchádzajúce skúsenosti.

jahňa, jahňacina Čítajte viac Jahňa od nášho baču

Ľudia celkom prirodzene obmedzili rôzne výdavky, ale stravu a hygienu nevypneš. Aké boli teda tržby?

Počas roka veľmi kolísali, keďže sa často menil aj dopyt zákazníkov. Vôbec sa nedá povedať, že by mal maloobchod z pandémie po tejto stránke taký zásadný benefit, ako sa to často prezentuje. Rozkývaný dopyt a výrazné výdavky na zaistenie bezpečnosti zákazníkov i kolegov ovplyvnili naše výsledky.

Všetci sme videli, že obchody s potravinami a drogériou boli plné. Nechce sa veriť, že ste si neprišli na svoje.

Tržby boli naozaj vyššie, ale prudko rástli náklady, veci nie sú také čierno-biele, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Tieto investície však považujem za absolútne správne. Keby sme opäť čelili podobnej extrémnej situácii, urobíme to pravdepodobne rozumnejšie, ale všetko, čo sme podnikli, sa robilo prvý raz, a teda najlepšie, ako sme vtedy vedeli.

Každé zlo je na čosi dobré. Nestala sa čerstvá spotrebiteľská skúsenosť súčasne nadčasovou investíciou do dôvery značky?

V poslednom prieskume až 90 percent zákazníkov povedalo, že sa v obchodoch Tesco cíti bezpečne. Súčasne až 97 percent našich kolegov, ide takmer o 9 000 ľudí pracujúcich po celom Slovensku, potvrdilo, že v našej spoločnosti sa bezpečnosť berie vážne. Upevnilo to dôveru v Tesco a posilnilo naše sebavedomie.

Ako ovplyvnila koronakrízy vašich kolegov?

Chorobnosť na COVID-19 v predajniach kopírovala s istými odchýlkami vývoj, ktorým prešla celá krajina. Som hrdý na to, že mnohé z opatrení sme zaviedli ešte predtým, ako boli určené štátom. Okamžite sme posilnili hygienické rutiny, zdravie pokladníčok a pokladníkov chránia plexisklá. Kolegom sme rozdávali aj vitamíny, tým najviac ohrozeným sme umožnili zostať doma na platenom voľne a ľuďom vyplatíme už po štvrtý raz mimoriadny bonus za ich obetavú prácu.

Vráťme sa k on-line predaju. Do akej miery nová spotrebiteľská skúsenosť zmení nákupné prostredie po dobe postkovidovej?

Keď sme on-line pred desaťročím rozbiehali, verili sme, že virtuálne nákupy porastú aj v segmente potravín, no ešte pred dvoma, troma rokmi to nebolo také očividné. Dnes je všetko inak, očakáva sa ďalší nárast podielu potravín predávaných on-line v rámci vyspelých krajín sveta. Vlani si veľa ľudí vyskúšalo on-line nákupy, pretože zostali odrazu na home office alebo sa báli ísť na fyzický nákup. Pandémia zlomila predsudky. Ako som už spomínal, službu Online nákupov sme nielen zásadne rozšírili o nové lokality, ale kapacitu on-line predaja sme za posledný rok viac ako zdvojnásobili. Obmedzenia sa uvoľňujú, no veľa ľudí zostáva verných on-line nakupovaniu.

Martin Kuruc
Martin Kuruc
+2Martin Kuruc

Presadzuje sa on-line predaj, pretože je bezpečnejší a časovo úspornejší?

Pri Online nákupoch dbáme na bezpečnosť, úsporu času zákazníkov a komfort nákupu z pohodlia domova. Nakupujúci sa sám rozhodne, či si potraviny dá priviezť domov, alebo sa po ne zastaví po ceste z práce. Naša služba Klikni a Vyzdvihni, ktorá funguje vo vybraných hypermarketoch Tesca, výborne dopĺňa Online nákupy. Zastavíte sa po pripravený nákup, napríklad cestou z práce.

V apríli prišlo Tesco s ponukou ponuku niekoľko stoviek výrobkov za nižšiu cenu. Je to reakcia na to, že 16 percent Slovákov žije na hranici chudoby?

Už dlhšie prinášame v Tescu viac ako 600 dlhodobo zlacnených výrobkov, predovšetkým našej vlastnej značky. Ide o ponuku Naša cena, zákazníci ľahko nájdu v obchodoch tieto produkty s modrým označením. Ide o mnohé základné tovary. Uvedomujeme si, že zákazníci budú dávať pri nákupoch ešte väčší dôraz na hodnotu za peniaze. Preto sme od apríla znížili ceny stoviek ďalších položiek od dodávateľov, s ktorými Tesco spolupracuje. V najväčších obchodoch ide o 1 500 výrobkov známych značiek s dlhodobo nižšími cenami. Zákazníci ich nájdu pod označením Nižšia cena. Šírka tohto sortimentu závisí od veľkosti obchodu, ale našou snahou je priniesť zákazníkom čo najdostupnejší nákup v každom obchode. Vnímame to ako našu pomoc nakupujúcim v súčasnom neľahkom období.

Generálny riaditeľ spoločnosti Tesco Stores SR... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Martin Kuruc Generálny riaditeľ spoločnosti Tesco Stores SR Martin Kuruc.

Dostať za menej peňazí tú istú či dokonca vyššiu hodnotu, to je trochu protirečivé. Je to vôbec možné?

Som presvedčený, že môžeme priniesť lepšiu hodnotu bez toho, aby sme robili kompromisy v kvalite. Často to robíme aj vďaka našim vlastným značkám. Kvalitu zvyšujeme hľadaním úspor, ako sa vraví „po ceste“, ide o interné úspory. Prihliadame na potreby rôznych skupín zákazníkov, sú tu ľudia, ktorí očakávajú prémiovejší sortiment, ale aj zákazníci, ktorí sú cenovo senzitívnejší.

Veľa sa hovorí o trvalej udržateľnosti. Je možné hovoriť o cenovej dostupnosti výrobku tak, aby bol zároveň udržateľnejší z pohľadu prírodných zdrojov a planéty?

Som presvedčený, že áno. Potvrdzuje to napokon aj naša aktuálna novinka. V Tescu máme prvý rad produktov vlastnej značky so 100-percentne recyklovateľnými obalmi za dostupné ceny. Ide o výrobky pre domácnosť, ako napríklad čistiace prostriedky. Už skôr sme sa zaviazali, že do roku 2025 budú mať všetky výrobky našej vlastnej značky 100-percentne recyklovateľné obaly a na splnení tohto záväzku naplno pracujeme. Doteraz sa nám už podarilo z obalov našich produktov odstrániť všetky ťažko recyklovateľné materiály, čo predstavuje úsporu 173 ton takýchto materiálov. Pozitívnych správ z oblasti trvalej udržateľnosti prinášame naozaj mnoho. Spomeniem napríklad aj náš nedávno predstavený pilotný projekt zberného automatu na vrátenie použitých PET fliaš i plechoviek. Spustili sme ho v Senci a výmenou za každú vyzbieranú fľašu či plechovku podporíme zeleň v meste sumou päť centov. Takto sa zároveň pripravujeme na spustenie povinného zálohovacieho systému od januára 2022.

celiakia, pečivo, chlieb, pekárenské výrobky, žena Čítajte viac Rožok atakuje 10 centov

Aké je súčasné Slovensko? Stierajú sa rozdiely medzi mestom a vidiekom, západom a východom?

Pôsobíme vo vyše sto mestách a veľkých obciach, preto vidíme, ako sa regionálne vyvíjajú trendy zákazníckeho správania. Za štvrťstoročie sa významne zmenili veľkosť i obsah košíka, počas pandémie sa znížila frekvencia nákupu, prejavil sa tzv. „one stop shopping“ efekt, teda menej častý, hoci väčší nákup. Ideálne na jednom mieste. Život sa veľmi zrýchlil, čo sa prejavuje aj v zákazníckom správaní. Zákazníci chcú nakúpiť rýchlo a hneď.

Môžete potvrdiť silnejúci trend dopyt po zdravých a udržateľných potravinách?

Jednoznačne. V Tescu chceme zákazníkom pomôcť stravovať sa zdravšie a najnovšie sme v tomto smere oznámili naše nové záväzky. V ponuke máme už dnes 234 výrobkov, ktoré sú založené na rastlinných alternatívach, a prinášame aj 251 výrobkov bez gluténu, laktózy či cukru. Je tu skupina zákazníkov, ktorá pre zdravotné či environmentálne dôvody vyhľadáva alternatívne potraviny. Do roku 2025 si dávame za cieľ zvýšiť predaj rastlinných alternatív mäsa o 300 percent. Výrobky našich značiek budeme upravovať tak, aby boli zdravšie, teda s nižším obsahom tuku, cukru a soli, a pritom sa neovplyvnila ich chuť. Budeme dbať na vyšší podiel vlákniny vo výrobkoch a rozšírenie obsahu ovocia a zeleniny v rámci nich. Celkovo chceme zvýšiť podiel predaja zdravých potravín.

Martin Kuruc Foto: Lubos Pilc
Martin Kuruc Martin Kuruc

S Tescom prišli na Slovensko veľkoobjemové nákupné vozíky a vytrženie z nákupov v hypermarketoch. Sú osou predaja aj dnes, keď veľa ľudí uprednostňuje rýchly nákup po ceste domov z práce? Kde zostal zážitok z nakupovania?

Obchod a zážitok z jeho návštevy kráčajú ruka v ruke, hoci sa menia preferencie. Počas pandémie si zákazníci opäť našli viac cestu aj do veľkých obchodov, pretože pod jednou strechou nakúpili všetko, čo potrebovali, a vo veľkom priestore mali tiež pocit vyššej bezpečnosti. Na druhej strane, dlhodobý trend smeruje skôr k vyššej frekvencii nákupov po ceste domov, ľudia chcú viac čerstvých potravín. Mnoho zákazníkov preferuje supermarkety a menšie predajne, takpovediac potraviny po ceste domov. Preto je naša rastová stratégia zameraná na supermarkety a rozvíjame tiež franchisingový koncept Žabka. Máme už šesť takýchto obchodov prinášajúcich rýchly nákup. Žabka je tam, kde sú ľudia – rezidenčné štvrte, dopravné uzly či centrá miest.

Kedysi ste boli suverénom trhu. Sú tu dva nemecké reťazce, k tomu jeden veľký slovenský. Ste schopní ďalej rásť?

Sme presvedčení, že máme svoje miesto na trhu, 25 rokov prinášame služby našim zákazníkom. V Tescu sme minulý rok prešli do fázy rastu, otvorili sme nové obchody a tento rok otvoríme ďalšie, prvý už začiatkom leta na západnom Slovensku. Teším sa, že otvorením nových obchodov vytvoríme, najmä v čase rastúcej nezamestnanosti, nové pracovné príležitosti, len za tento rok pôjde o 200 nových pracovných miest.

Aký bol podiel SK potravín, keď ste v roku 2000 nastúpili do služieb Tesca, a aký je dnes?

Popularita slovenských potravín rastie, to je jednoznačné. Pred 20–25 rokmi to zďaleka nebola tak zásadná téma z pohľadu spotrebiteľov a preferencie sa určite zmenili, najmä pri čerstvých potravinách. V Tescu pochádza 60 až 70 % ovocia a zeleniny, ktoré v sezóne ponúkame našim zákazníkom, z domácej, slovenskej produkcie. Sme jeden z reťazcov, ktoré predávajú najväčšie objemy slovenských potravín. Za vlaňajšok sme ich predali vyše 600 miliónov kusov v hodnote 450 mil. eur. Rozvíjame spoluprácu so stovkami slovenských dodávateľov, mnohí z nich s nami vyrástli z malých na veľkých výrobcov. Malým výrobcom pomáhame uspieť na trhu aj prostredníctvom nášho programu Jedinečné chute Slovenska, ktorý už štyri roky prináša zákazníkom ich obľúbené lokálne produkty. Viac ako jedna tretina výrobkov našich vlastných značiek sa vyrába na Slovensku a vyvážajú sa aj do iných krajín, pretože sme firma spájajúca viacero trhov.

Tesco to sú aj mobilné a finančné služby, v Žabke sa dajú vyzdvihnúť balíky. Budete tento doplnkový biznis rozvíjať?

Potraviny určite zostanú jadrom nášho podnikania. Pri nepotravinárskych výrobkoch nie sme schopní plne a efektívne konkurovať špecialistom. Tam smeruje obchod jednoznačne k špecializácii a tiež sa presunul do on-line priestoru. Na druhej strane sortiment – ako naša odevná značka F&F – nás zásadne na trhu diferencuje a prináša našim zákazníkom kvalitnú, a navyše udržateľnú módu za výhodné ceny, preto je dôležitou súčasťou našej stratégie. Rovnako chceme pre našich zákazníkov stále prinášať kvalitné nepotravinové výrobky sezónneho charakteru aj dennej potreby. Do našich obchodov chodí množstvo ľudí, čo rozvoju služieb ako vyzdvihnutie zásielky, transfer peňazí, finančné služby či služby mobilného operátora dáva logiku. Z niektorých podnikaní, ako boli optiky či lekárne, sme však vycúvali. Vidíme iné príležitosti pre rozvoj, ako sú menšie formáty predajní vrátane obchodov Žabka, kde má zmysel expandovať.

Ján Bilinský Čítajte viac Šéf COOP Jednota: Doba rúšok zmenila obchod s potravinami

V Tesco Stores SR ste dosiahli vrchol kariérnych možností. Čo vám 20 rokov života v jednej firme dalo a čo vzalo?

Získal som rešpekt a pokoru pred prácou, ktorú tisíce kolegov v Tescu robia deň čo deň. Spolu so zdravotníkmi a s inými pracovníkmi v prvej línii sme podržali spoločnosť v osudových chvíľach. To nielen mňa, ale celý veľký tím Tesca napĺňa pocitom zadosťučinenia a hrdosti. Maloobchod dokáže prinášať pozitívnu zmenu pre spoločnosť, či už vďaka moderným technológiám, alebo, samozrejme, aj zdravým a udržateľným potravinám. A čo mi firma vzala? Nuž veľa času, pridala nejaké vrásky a šediny. To však patrí ku každej práci, ktorú človek chce robiť poriadne a poctivo.

Martin Kuruc (47)

V spoločnosti Tesco pôsobí od roku 2000, keď začínal na pozícii obchodného manažéra v jednej z prevádzok v Bratislave. Postupne prešiel viacerými pozíciami v obchodoch, na oddelení prevádzkovej podpory až po najvyššie manažérske pozície na Slovensku aj v Česku. V roku 2017 sa stal retailovým a neskôr výkonným riaditeľom pre český i slovenský trh. V súčasnosti pôsobí ako generálny riaditeľ spoločnosti Tesco Stores na Slovensku. Je absolventom Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, pochádza z Nitry, je ženatý a má tri deti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #rozhovor #Tesco #pandémia
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy