Nízky úrok sa skončil, zvláštna fixácia zostáva. Prima banka zdražuje hypotéky

Marketingová akcia s netradičnou fixáciou skončila. Prima banka od 4. apríla tohto roka zvýšila najnižší úrok k hypotéke z pôvodných 0,4 percenta na 0,5 percenta. Zdá sa však, že banke sa agresívny boj o ľudí vyplatil. Za posledné štyri roky si svoj podiel na hypotekárnom trhu zvýšila o sto percent. Úrokovú vojnu medzi bankami navyše nezastavila ani pandémia.

19.04.2021 17:00
debata

Prima banka neplánovala ponúkať hypotéku s 0,4-percentným úrokom donekonečna. Sadzba bola len časovo limitovaná do začiatku apríla. Na koniec ponuky ako prvý upozornil portál Finsider.sk. Po novom tak úrok stúpol na 0,5 percenta s dobou fixácie na 45 mesiacov. Pôvodná doba garantovania úroku bola 40 mesiacov.

Prima banka Čítajte viac Cenník ide meniť ďalšia banka. Drahšie budú najmä návštevy pobočky

Aj nový úrok však bude platiť len istý čas. Ponuka je na hypotéky schválené do 16. júla tohto roka. Denník Pravda sa preto zaujímal, ako sa budú zvyšovať úroky po tomto dátume a či sa banka ešte vráti k nižším úrokom. Prima banka síce potvrdila, že pôvodný úrok sa skončil, no k zvyšným otázkam sa odmietla vyjadrovať.

Banka si ale zachovala dobu fixácie, ktorá je z pohľadu úverov na bývanie netradičná. Finančné domy ju totiž spravidla ponúkajú v rokoch, nie mesiacoch. Podľa odborníkov je to o marketingu a spôsobe, ako sa odlíšiť. Fixácia sa tiež s konkurenciou ťažšie porovnáva.

Zvýšila si podiel

Nízke úrokové sadzby pri hypotékach ponúkajú spravidla najmä menšie banky. Tie podliezajú latku práve kvôli tomu, aby si zvýšili svoj podiel na trhu. Nejde im pritom len o ľudí, ktorí si chcú zobrať úver na bývanie, ale aj o tých, ktorí už nejakú hypotéku splácajú. Na túto kartu stavila aj Prima banka, ktorá nízkym úrokom a výhodnými podmienkami láka na prechod od konkurencie.

Jej podiel na trhu sa tak za posledné štyri roky dokonca zdvojnásobil. S úrokom 0,4 percenta síce prišla len vlani v októbri, no s podliezaním ceny začala už oveľa skôr. „Prima banka začala svoju agresívnu kampaň zameranú na zvýšenie podielu na trhu úverov na bývanie pred viac ako štyrmi rokmi,“ pripomína finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik.

V januári 2017 dosahoval jej podiel na trhu úroveň 4,7 percenta. Podľa posledných čísel z februára tohto roka je aktuálne vo výške 9,44 percenta. Zvýšiť si tak podiel o zhruba sto percent sa podľa Búlika za posledné roky podarilo bankám len veľmi výnimočne. Prima banka zobrala percentá najmä väčším konkurentom a stavebným sporiteľniam, do­dal.

Podmienky sa nezmenili

Aj napriek zvýšeniu sadzby Prima banka zostala pri výhodnejších pravidlách. Základom je však spĺňať podmienky na získanie hypotéky. Stále platí, že banky neposkytujú stopercentné hypotéky. Dnes tak spravidla schvaľujú len 80 percent hodnoty kupovanej nehnuteľnosti. Žiadateľ si môže požičať maximálne osemnásobok svojho ročného príjmu.

Tak, ako pri pôvodnom úroku, ani teraz Prima banka nepodmieňuje schválenie žiadosti o úver na bývanie jeho poistením. Ak pôjde o refinancovanie, nebude žiadať potvrdenie o príjme a ďalší znalecký posudok. Treba tiež počítať s reguláciou trhu, ktorá platí od vlaňajšieho januára. Žiadatelia o úver môžu na splátky posielať maximálne 60 percent svojho čistého príjmu.

Pri refinancovaní tiež vo všeobecnosti platí, že vo výsledku na tom človek musí niečo ušetriť. Takže prípadné poplatky sa musia s novou hypotékou minimálne vrátiť. Najvýhodnejším obdobím na prenesenie úveru je preto práve končiaca fixácia úrokovej sadzby, keď je to bez poplatku. Odborníci tiež zdvíhajú varovný prst s tým, že nie každý sa k najnižším úrokom bánk dostane.

Hypotéky sú najlacnejšie

Posledný súboj bánk s nízkymi úrokmi vypukol ešte vlani na jeseň. Menšie banky pritom neodradila ani pandémia. Ich konkurenčný súboj spôsobil, že sa priemerné úrokové sadzby dostali na historické minimum. Úrok zo splácaných hypoték dosiahol vo februári tohto roka úroveň 1,23 percenta. Pri nových hypotékach sa začína už od 0,94 percenta.

Od jesene sa ale situácia postupne mení a úroky sa naopak zvyšujú. Nízke úroky z reklám podľa Búlika slúžia ako marketingový nástroj, ktorý menšie banky nasadzujú vždy len na obmedzený čas. V tomto smere bola napríklad Prima banka výnimkou a akciový úrok držala nízko o niečo dlhšie.

Podľa Búlika však usúdila, že na zvyšovanie svojho trhového podielu pri aktuálne vysokom dopyte po úveroch už nepotrebuje najnižšiu úrokovú sadzbu medzi bankami. Úrok 0,5 percenta má teraz napríklad rovnaký ako konkurenčná Poštová banka.

Nízke úroky nemôžu byť donekonečna

Banky nemôžu ponúkať lacné hypotéky donekonečna, pretože ich príjem z úrokov nie je zanedbateľný. Agresívny marketing navyše nie je lacný. Bankové domy strácajú napríklad na tom, že dočasne ponúkajú odpustenie poplatku za schválenie úveru. Ďalšie peniaze putujú do reklamnej kampane napríklad v televízii či v tlači. Istá časť výdavkov ide aj na provízie pre externých sprostredkovateľov hypotekárnych úverov, ktorí nosia bankám klientov. Banky si však nízke úroky môžu kompenzovať aj vyššími poplatkami. V poslednom období rastú ceny najmä za niektoré služby a operácie v pobočkách.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #banky #Prima banka #úrokové sadzby #úrok #akcie na hypotéky