Fúzie a akvizície ožívajú, podmienky si opäť určujú kupujúci

Hlavným dôvodom investorov na realizáciu fúzie alebo akvizície bolo získanie nového trhu. Takmer tretina všetkých obchodov bola buď akvizíciou know-how alebo zamestnancov a pätinu obchodov predstavovala akvizícia konkurenta.

07.04.2021 12:05
financie, porada, rokovanie, zápis, zákon, práca, Foto:
Ešte vlani si v Európe predávajúci mohli stanoviť podmienky, za akých boli ochotní predať svoje firmy. V tomto roku na trhu majú čoraz viac rozhodujúce slovo kupujúci.
debata

Súčasná pandémia priniesla zmeny vo všetkých oblastiach ekonomiky. Nevyhol sa im ani trh fúzií a akvizícií, kde si podmienky na uzatváranie obchodov začali opäť stanovať kupujúci. Vyplýva to z poslednej výročnej štúdie CMS European M&A Study 2021, ktorú vydala právnická kancelária CMS. Štúdia poskytuje prehľad o právnych ustanoveniach dohôd o fúziách a akvizíciách, porovnáva ich v celej Európe a USA a identifikuje trendy na trhu.

CMS analyzovala viac ako päťtisíc súkromných dohôd týkajúcich sa nekótovaných štátnych aj súkromných spoločností v Európe za obdobie rokov 2007 až 2020. Viacročná analýza kľúčových právnych ustanovení v dohodách o fúziách a akvizíciách je tak najkomplexnejšou svojho druhu.

Hlavným dôvodom investorov na realizáciu fúzie alebo akvizície bolo získanie nového trhu (45 %), čo je oproti roku 2019 nepatrný pokles (46 %). Takmer tretina (31 %) všetkých obchodov bola buď akvizíciou know-how alebo zamestnancov a pätinu obchodov (22 %) predstavovala akvizícia konkurenta.

„Ešte vlani bol trh v Európe naklonený v prospech predávajúcich, ktorí si mohli stanovovať podmienky, za akých sú ochotní predať svoje firmy alebo projekty. V tomto roku už vidíme, že na trhu majú čoraz viac rozhodujúce slovo kupujúci,“ vysvetľuje Petra Čorba Stark, partnerka a vedúca korporátneho tímu v advokátskej kancelárii CMS v Bratislave.

Pandémia COVID-19 vyvolala posun v prospech kupujúceho v Európe, podobne ako v USA, kde sú pre kupujúcich „priateľskejšie“ pozície. Podstatný rozdiel je však pri využívaní doložiek o úprave kúpnych cien (tzv. PPA doložky). Ich využitie má zabezpečiť, aby kupujúci zaplatil za daný obchod upravenú konečnú cenu. Kým v Európe sa využívajú u necelej polovice uzatvorených fúzií a akvizícií (45 %), v USA sú súčasťou takmer všetkých obchodov (95 %).

Až u pätiny transakcií v krajinách strednej a východnej Európy sa pri obchodoch využili tzv. earn-out. Znamená to, že predajca dostane ďalšie platby až na základe budúcej výkonnosti podniku, ktorý predal. Rok pred tým sa tento nástroj využil iba pri každom desiatom obchode.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #akvizícia #Fúzie #CMS Slovensko