Čo zmenil brexit a pandémia? Firmy trápi spomalenie dopravy i administratívna záťaž

Už niekoľko mesiacov nie je Spojené kráľovstvo súčasťou Európskej únie (EÚ). Ako sa brexit prejavil na fungovaní slovenských firiem na Britských ostrovoch?

27.03.2021 07:00
debata (2)

Spomalenie dopravy, väčšia administratívna záťaž a sklady plné vráteného tovaru. To je zatiaľ obraz dôsledkov brexitu nielen pre členské štáty EÚ, ale aj pre Spojené kráľovstvo, pričom ostrovná krajina nesie väčšie bremeno ako Európa.

„Je to tým, že podiel Spojeného kráľovstva na vývoze, ako aj dovoze Slovenska je relatívne malý. Exportujeme tam asi 5 % tovaru. Napriek tomu môžu naše firmy očakávať ďalšie dôsledky, napríklad automobilky alebo sektor výroby strojov a zariadení,“ hovorí Marek Gábriš, hlavný ekonóm ČSOB.

Na zmeny sa pripravili

Vďaka dohode medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom nepodlieha vymieňaný tovar clám ani kvótam, avšak zavedenie hraničných kontrol, ktoré dohliadajú na dodržiavanie hygienických, bezpečnostných, sociálnych a environmentálnych noriem a legislatívy spomaľuje a aj predražuje ich dopravu. Naše firmy to zatiaľ nehodnotia negatívne a na zvýšenú administratívnu záťaž sa pripravili. „Pojem brexit pre nás nebol neznámy. O týchto plánoch sme vedeli, už keď sme začínali realizovať náš projekt vo Veľkej Británii. Uvažovali sme preto aj s prechodným obdobím, v ktorom sa na projekty určitého charakteru uplatňujú výnimky zo všeobecných pravidiel brexitu, kam náš projekt spadá. Na našu prácu tak nemal žiadny zásadný dosah. Musíme len správne dokladovať, na akom projekte naši zamestnanci pracujú. Je to legislatívna záležitosť, nič komplikované,“ vysvetľuje Erik Vicena, zástupca generálneho riaditeľa pre obchod holdingu PPA CONTROLL, a. s..

Zásadnú zmenu nepociťujú ani automobilky. „Colné konanie je štandardizovaný proces. V súčasnosti sa uskutočňuje výhradne elektronicky, naša firma v ňom využíva zjednodušené postupy aj služby colného deklaranta. Vystúpenie Spojeného kráľovstva z EÚ nepredstavuje pre podnik žiadne výraznejšie zaťaženie,“ konštatuje hovorca podniku Kia Motors Slovakia Ján Žgravčák.

Problém s on-line nákupmi

Dohoda o neplatení cla sa však vzťahuje iba na výrobky, ktoré boli preukázateľne vyrobené vo Veľkej Británii. Práve z tejto časti obchodnej dohody medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom vyplývajú problémy, ktoré vznikajú najmä maloobchodníkom a spotrebiteľom pri on-line nákupoch. Často ani nevedia, že tovar si objednávajú z Británie, pretože web stránka má slovenskú doménu. Alebo aj keď vedia, počas nákupu sa nikde nedozvedia informáciu, že okrem sumy za tovar budú ešte musieť zaplatiť clo, teda desiatky až stovky eur. Dozvedia sa to až vtedy, keď im príde úradný dokument z colného úradu, že za zásielku treba zaplatiť clo. Preclenie tovaru je totiž zodpovednosť kupujúceho, nie predajcu.

Spotrebitelia reagujú v prevažnej miere tak, že clo zaplatiť odmietnu a tovar vracajú. Horúci zemiak sa tak dostáva späť do rúk obchodov. Musia vyplniť množstvo dokumentov a zaplatiť ďalšie poplatky, aby tovar dostali späť. Mnohým maloobchodníkom to nestojí za to, pretože náklady sú vyššie ako hodnota tovaru, radšej sa tovar rozhodnú odpísať a ten ostáva v skladoch v Belgicku, Nemecku či Írsku. Tam sa hromadí a vzniká otázka, čo s ním. Legislatíva umožňuje takýto tovar spáliť. To však nie je ani ekonomické, ani ekologické riešenie.

Namiesto lietadiel autami

Viac než brexit zasiahli slovenské firmy, ktoré realizujú svoje projekty v Spojenom kráľovstve, dôsledky koronakrízy. „Pandémia nám život výrazne skomplikovala, boli sme nútení prejsť na operatívne riadenie na diaľku a rovnako tak sme sa museli naučiť zvládať aj naše zákazky,“ vraví E. Vicena. Participujú na budovaní modernej spaľovne odpadu Rookery vo Veľkej Británii. Zastrešuje dve časti projektu, projektovú dokumentáciu a samotnú dodávku a montáž elektrozariadení.

„Projektová časť sa začala niekoľko mesiacov pred pandémiou, vždy sa robí na diaľku, takže táto fáza ohrozená nebola. S príchodom ochorenia COVID-19 však nastal chaos. Na projekte sa začalo pracovať s miernym oneskorením, ale nakoniec sa rozbehol. Keďže letecká doprava bola pozastavená, naši zamestnanci sa museli presunúť na začiatok realizačnej časti autami. Po príchode bolo treba zvládnuť množstvo nových bezpečnostných a hygienických opatrení, ktoré boli iné ako u nás. Všetky počiatočné prekážky sa však podarilo prekonať, na projekte pracujeme a Veľká Británia pre nás ostáva stále zaujímavá napriek zmeneným okolnostiam,“ uzatvára E. Vicena.

Vplyvy brexitu a koronakrízy

Pandémia ovplyvnila aj segment dopravy a logistiky, ktorý výrazne ovplyvňuje ekonomiku nielen na úrovni podnikov a firiem, ale aj štátu. Navyše, logistické firmy sa okrem súčasnej náročnej situácie musia popasovať aj s procesmi digitalizácie a automatizácie. Podľa analytikov spôsobia nové technológie v nasledujúcich piatich rokoch v oblasti logistiky výrazné zmeny. A hoci nie všetko je možné automatizovať a úplne nahradiť prácu človeka, udržať si konkurencieschop­nosť bude čoraz náročnejšie.

So zložitými situáciami sa museli vyrovnávať slovenské firmy obchodujúce s Veľkou Britániou po brexite. Napríklad so spomalením dopravy či s väčšou administratívnou záťažou. "Podiel Spojeného kráľovstva na vývoze, ako aj dovoze Slovenska je relatívne malý, exportujeme tam asi 5 % tovaru, naše firmy však môžu očakávať ďalšie dôsledky brexitu,“ hovorí hlavný ekonóm ČSOB Marek Gábriš. Firmy sa na novú situáciu pripravovali a zatiaľ väčšie zaťaženie nepociťujú. Hoci zavedenie hraničných kontrol dohliadajúcich na dodržiavanie bezpečnostných, hygienických, environmentálnych a ďalších predpisov dopravu spomaľuje a predražuje, horšie dôsledky im priniesla koronakríza. Niektoré museli po zastavení leteckej dopravy veľmi rýchlo hľadať náhradné riešenia a vyrovnať sa tiež s množstvom bezpečnostných a ďalších opatrení.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Brexit #koronakríza