Automobilky trápi čipová kríza. Prerušujú výrobu pre nedostatok súčiastok

Už dve automobilky museli na čas zastaviť výrobu. Je v hre úplná odstávka ako vlani na jar či ide len o prechodnú „čipovú“ krízu? V automobilovom odvetví pracuje 175-tisíc ľudí, spolu s dodávateľskými firmami približne 275-tisíc.

19.03.2021 06:00
debata (42)

Pre nedostatok dôležitých súčiastok dnes prerušia výrobu v Žiline. Zatiaľ na jeden deň. „Sme si vedomí možného prerušenia dodávok polovodičov pre automobilovú výrobu. Situáciu pozorne sledujeme, s našimi dodávateľmi sme v kontakte, spolupracujeme, cieľom je udržať stabilnú výrobu,“ informuje hovorca žilinského závodu Kia Motors Slovakia Tomáš Potoček. Je za tým nestabilná situácia na automobilovom trhu, dodáva. Minulý týždeň stáli výrobné linky v Trnave.

„Na automobilový priemysel aktuálne dolieha nielen koronakríza, ale aj ďalšia kríza – a to nedostatok čipov,“ hovorí analytička 365.bank Jana Glasová. Automobilky sa síce začali svižne zotavovať po prepadoch z prvej vlny pandémie, dobehol ich však nedostatok súčiastok. Netýka sa to pritom len Slovenska alebo Európy.

Za všetkým sú zmeny v spotrebiteľskom správaní. „Počas pandémie sa totiž výrazne zvýšil dopyt po spotrebnej elektronike, najmä po počítačoch a notebookoch, ale aj po televízoroch a herných konzolách,“ vysvetľuje Glasová. A práve tu je pes zakopaný. Výrobcovia čipov a polovodičov sa zamerali na výrobu pre elektroniku a obmedzili tú pre automobilový priemysel.

Glasová odhaduje, že ťažkosti môžu trvať pol roka i deväť mesiacov. Výsledkom by mohol byť i nižší rast ekonomiky, ako sa očakávalo. Nateraz analytička počíta stále s piatimi percentami pre tento rok. Práve autá však po prepadoch z prvej vlny ťahali posledné mesiace slovenskú ekonomiku. A to i napriek tomu, že v januári registrácie nových áut po sľubnom decembri medziročne klesali.

„Našťastie nežijeme v plánovanej ekonomike, kde by sme tri roky museli čakať na rozhodnutie politbyra o zvýšení výroby čipov. Momentálny výpadok sa trhu v nejakom čase isto podarí pokryť,“ hovorí analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský. Očakávať sa podľa neho však dá i zdraženie týchto komponentov a teda aj zvýšenie cien áut. Iba žeby výrobcovia siahli na svoje marže.

Zatiaľ iba niekoľko zmien

„Dodávky komponentov, ktorých tok bol pre koronakrízu u dodávateľa prerušený, sa podarilo obnoviť. Výroba v trnavskej automobilke Stellantis sa rozbehla na pondelkovej nočnej zmene,“ vysvetľuje jej hovorca Peter Švec. Priznáva však, že produkcia v najbližších dňoch je stále neistá. Za odstávkou počas uplynulého víkendu nie je podľa Šveca zlá situácia s koronavírusom v trnavskom závode, ale u dodávateľa v zahraničí. „V Trnave naopak každý víkend ľudí testujeme, potvrdení pozitívni idú do povinnej karantény a doteraz nemáme ani jeden potvrdený prípad komunitného prenosu,“ dodáva. Automobilka tiež poskytuje zamestnancom od minulého piatku jeden respirátor na deň.

Situáciu pozorne sledujú i v bratislavskej fabrike koncernu Volkswagen. „Nedostatok polovodičov sa dotýka aj niektorých modelov vyrábaných v bratislavskom závode,“ vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová. Výrobu podľa nej riadia tak, aby boli dosahy na ňu minimálne.

Výroba nateraz pokračuje i v Nitre. „Prevádzka v nitrianskom závode zatiaľ beží v štandardnom režime, situáciu v dodávateľskom reťazci ale budeme naďalej pozorne sledovať,“ potvrdila hovorkyňa spoločnosti Jaguar Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová.

Problémy s nedostatkom čipov majú aj americké automobilky General Motors a Ford, japonskí výrobcovia Honda a Subaru a tiež európske automobilky Audi, Mercedes či Volkswagen.

Rozhoduje každý mesiac

Prerušenie výroby v automobilkách je podľa hovorkyne Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení Miriam Filovej krajnou alternatívou. Nespôsobí totiž len predĺženie dodania pre zákazníka, ekonomické škody pre firmu, ale i výpadok v štátnom rozpočte. „Čím dlhšie bude táto súčiastková kríza pretrvávať, tým viac sa bude problém prehlbovať,“ nazdáva sa.

Dlhodobejší výpadok súčiastok by ťažko dopadol na slovenskú ekonomiku i podľa tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov Martina Hoštáka. Verí, že ide o dočasnú vec. „Známe sú problémy s dodávkou polovodičov či iných komponentov, napríklad z dôvodu výpadkov kvôli pandémii či požiaru v čínskej továrni, ktorá zásobuje podstatnú časť automobilového priemyslu,“ hovorí Hošták. Slovensko je okrem toho ako jedna z najotvorenejších ekonomík v únii veľmi citlivé na akúkoľvek zmenu u dodávateľov.

Riaditeľ INEKO Peter Goliáš predpokladá, že problémy vyrieši zvýšená výroba chýbajúcich súčiastok. Kríza je podľa neho len dočasná.

Tvrdý lockdown už škody napáchal

Slovenskú ekonomiku by však podľa tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov Martina Hoštáka výraznejšie ohrozilo vypnutie ekonomiky. Vylúčilo by totiž našich výrobcov z dodávateľských reťazcov. „Žiaľ, už len úvahy o tomto takzvanom tvrdom lockdowne začínajú spôsobovať našim firmám starosti a ich odberatelia preventívne presmerovávajú objednávky inam,“ hovorí Hošták.

Na škody spôsobené neuváženými vyhláseniami dlhodobo upozorňuje i Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení. „V dôsledku neistoty zahraničných partnerov môžu byť rušené vzájomné kontrakty a uprednostnení iní odberatelia,“ povedala jej hovorkyňa Miriam Filová.

Nateraz sa zdá, že zatváranie ekonomiky nehrozí. V utorok to vylúčil aj minister financií a zastupujúci minister zdravotníctva Eduard Heger (OĽaNO). Pandemická situácia na Slovensku sa totiž podľa neho zlepšila. (zz)

© Autorské práva vyhradené

42 debata chyba
Viac na túto tému: #ekonomika #automobilky #pandémia #odstávka #čipy #čipová kríza