George už esemesku nepošle. Slovenská sporiteľňa mení podpisovanie platieb

Slovenská sporiteľňa mení niektoré podmienky elektronických služieb. Dôvodom je lepšia bezpečnosť a vývoj na bankovom trhu. Najzásadnejšou zmenou je zrušenie podpisu platieb v internetbankingu cez SMS kľúč. Ten nahradí ďalšia aplikácia banky. Svojich klientov o tom informovala cez správu v internetbankingu.

02.03.2021 12:19
debata (9)

Od 23. apríla tohto roka si tak ľudia budú musieť k bankovej aplikácii George stiahnuť aj aplikáciu mToken. Týka sa to aj tých, ktorí majú podnikateľský účet a používajú aplikáciu Business24. Okrem zmien v internetbankingu mToken už dnes slúži na potvrdzovanie platieb kartou cez internet.

Ako upozorňuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková, dnes ju aktívne využíva veľa klientov banky. „Našim cieľom je, aby ho do konca tohto roka používali všetci s mobilnou aplikáciou George,“ tvrdí hovorkyňa. Kvôli aktivácii mTokenu ľudia nemusia chodiť na pobočku banky.

Fungovať to bude podobne ako pri podpise SMS kľúčom. Ľudia budú platbu potvrdzovať priamo v aplikácii zadaním PIN kódu alebo napríklad odtlačkom prsta. Ak je transakcia zadávaná v rovnakom zariadení, v ktorom je nainštalovaný mToken, pri podpisovaní sa v mobile otvorí automaticky.

Ako však budú platby potvrdzovať ľudia, ktorí nepoužívajú smartfón alebo nevyužívajú mToken? Podľa Cesnakovej budú môcť aj naďalej potvrdzovať platby prostredníctvom overenia cez jednorazový SMS kód, ale v kombinácii s behaviorálnou biometriou. Ako dodala, jednoduchšie je však používať aplikácie.

Banka okrem toho ruší aj bezplatné SMS upozornenia na nezrealizované platby z účtu a na výbery a platby debetnou platobnou kartou v zahraničí. Po novom tak budú spoplatnené. Ľudia môžu namiesto toho využívať bezplatné e-mailové notifikácie a takzvané push notifikácie priamo v mobilnej aplikácii.

Ako funguje prísnejšie overovanie platieb v bankách?

Overovanie platieb je od januára tohto roka o niečo zložitejšie, ale aj bezpečnejšie. Dôvodom je európska smernica o platobných službách, ktorá do praxe zaviedla silné overovanie klienta. Po novom treba on-line platby potvrdiť minimálne dvomi nezávislými spôsobmi. Banka musí dať ľuďom na výber z troch faktorov. Napríklad to, čo klient pozná, kým je a čo vlastní. Pozná napríklad heslo alebo PIN kód a vlastní smartfón alebo platobnú kartu. To, kým je, sa overuje napríklad pomocou odtlačkov prsta, záznamom hlasu či rozpoznaním tváre. Pred zavedením novinky stačilo odpísať údaje z platobnej karty a nákup potvrdiť esemeskou.

Slovenská sporiteľňa

  • Banka využíva napríklad biometriu a aplikáciu mToken.

VÚB

  • Ponúka overenie cez mobilnú aplikáciu, kde klientovi príde push notifikácia a bude vyzvaný na zadanie 4-miestneho kódu (toho istého, akým sa prihlasuje do aplikácie).
  • Pre klientov využívajúcich skenovanie tváre alebo odtlačok prsta, ponúka možnosť overenia biometricky pre transakcie do výšky 200 eur. Fungovať bude aj možnosť overenia cez mobilný token.
  • Klienti, ktorí nemajú možnosť používať smartfón, budú používať kombináciu SMS kódu a hesla ku karte, ktoré bude možné meniť v internet bankingu.

Tatra banka

  • Klientovi sa zobrazí po zadaní údajov z platobnej karty obrazovka, ktorá ho vyzve na autorizáciu platby v mobilnej aplikácii alebo internet bankingu. Klient sa tam môže prihlásiť cez bankou zaslanú push notifikáciu. Platba, ktorá čaká na autorizáciu klienta, sa zobrazí automaticky po prihlásení.

ČSOB

  • Postupne implementuje mobilnú aplikáciu SmartToken, ktorá slúži na prihlasovanie a verifikáciu platieb prostredníctvom vygenerovania jedinečného kódu.

Poštová banka

  • Na výber dáva dve možnosti overenia – buď cez mobilnú aplikáciu Bezpečné platby s možnosťou potvrdzovania pomocou odtlačku prsta, tvárovej biometrie alebo UPINu.
  • Alebo cez jednorazové kódy zo SMS s dodatočným zadaním 4-miestneho ePINu, ktorý si klient nastaví sám v internet bankingu.

UniCredit Bank

  • Overovanie online platieb kartou bude pomocou push notifikácií, cez mobilné bankovníctvo, kde klient pripravenú platbu potvrdí alebo overí ako obvykle, či už otlačkom prsta, alebo číselným kódom.

mBank

  • Už dlhší čas môžu klienti potvrdzovať svoje internetové transakcie vo svojej mobilnej aplikácii. Pre tých, ktorí nevlastnia smartfón alebo nevyužívajú aplikáciu, banka pridáva ako druhý faktor overenie pomocou behaviorálnej biometrie.
  • Pre klienta sa na prvý pohľad nič nezmení a aj naďalej bude potvrdzovať transakcie tak, ako je zvyknutý bez toho, aby si musel pamätať ďalšie kódy či ePin. Na pozadí platby však na základe veľkého množstva parametrov bude prebiehať vyhodnocovanie rizikovosti. Ak bude rizikový profil pod určitou hranicou, transakcia je vyhodnotená ako bezpečná.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #banka #Slovenská sporiteľňa #sms #George #mobilná aplikácia #notifikácie