Kolóny na hraniciach? Kamionisti doplácajú na nemecké opatrenia

Nemci v snahe zabrániť prieniku zmutovaných foriem vírusu zaviedli na svojich hraniciach prísne regulačné opatrenia. Z „nebezpečných krajín“, kde sa nákazlivejšie formy vírusu rozšírili, ku ktorým patrí Česko i Slovensko, je veľmi komplikované dostať sa na nemecké územie.

15.02.2021 18:00
debata

Výnimky sa vzťahujú na obyvateľov s pobytom v Nemecku, pracovníkov kritickej infraštruktúry a nákladnú dopravu. Bežní ľudia sa aktuálne do Nemecka z Česka alebo zo Slovenska dostanú, len ak idú na pohreb.

Kamionisti sú však temer v neriešiteľnej situácii. Tí sa totiž musia preukázať negatívnym testom na koronavírus, ktorý nie je starší ako dva dni. A kontroly sú nekompromisné, kto ho nemá, nesmie do Nemecka vstúpiť. „Keď sme zisťovali od našich členov reálnu situáciu, tak v pondelok skoro ráno čakali kamióny na česko-nemeckých priechodoch približne tri až štyri hodiny, no už pred obedom sa čakanie podľa nich predĺžilo v priemere na sedem až deväť hodín,“ hovorí Stanislav Skala z Únie autodopravcov Slovenska.

Kolóny na nemeckých hraniciach

Nemecké hranice s Českom a Rakúskom, 15. 2. 2021

Fotogaléria
Kamióny čakajú pri Ústí nad Labem pred...
Kontrola na rakúsko-nemeckej hranici.
+2Kamióny čakajú pri Ústí nad Labem pred...

Problémy so vstupom kamiónov do Nemecka potvrdil aj Martin Felix, hovorca českého združenia autodopravcov ČESMAD Bohemia: „V pondelok ráno bola najkomplikovanejšia situácia na diaľnici D8, kde čakali kamióny už od Ústí nad Labem a na diaľnici D5 v Rozvadove, kde už ráno bola 20 kilometrov dlhá kolóna nákladných vozidiel,“ povedal. Situácia sa podľa neho vyvíja mimoriadne dynamicky.

Felix upozorňuje i na ďalšiu novú povinnosť: „České ministerstvo zdravotníctva dnes vydalo výnos, ktorý zakazuje vjazd do ČR všetkým zahraničným vodičom v režime tranzitu do Nemecka, ktorí nebudú mať test starý maximálne 36 hodín.“ Malo by to znížiť očakávané problémy a kolóny pred hranicami s Nemeckom, dodáva.

Patová situácia

„Situáciu našich vodičov kamiónov intenzívne riešime na najvyššej medzinárodnej úrovni, no zatiaľ sa nám nepodarilo dosiahnuť zmiernenie opatrenia, podľa ktorého musí mať každý vodič pri vstupe do Nemeckej spolkovej republiky negatívny test na koronavírus nie starší ako 48 hodín,“ dopĺňa Ivan Rudolf, hovorca ministerstva dopravy a poradca pre krízovú komunikáciu.

Slovensko preto poslalo do Nemecka i diplomatickú nótu. „Nesúhlasíme so zavedením povinných testov pre vodičov nákladnej dopravy pri vstupe do Nemecka a takéto obmedzenie zo strany Nemecka považujeme za neprimerané,“ hovorí štátny tajomník ministerstva zahraničných vecí Martin Klus.

Nemci však zatiaľ zostávajú neoblomní. Uznali jedine to, že získať negatívny test je pre kamionistov náročné. „Nemecká strana prisľúbila, že sa bude snažiť dobudovať testovaciu infraštruktúru na nemeckých hraniciach s Českom a Rakúskom,“ vysvetľuje Klus. Doplnil, že ministerstvo zahraničných vecí bude pri riešení problému aj naďalej spolupracovať s ministerstvom dopravy a rezortom vnútra, a to aj cez policajného pridelenca pri Zastupiteľskom úrade SR v Berlíne. Slovensko podľa Klusa využije aj diplomatický tlak cez eurokomisára Maroša Šefčoviča.

Ekonomiky Slovenska a Nemecka sú obzvlášť prepojené, dodal Klus. I preto je podľa neho dôležité yvhnúť sa opatreniam, ktoré sťažujú plynulosť vnútorného trhu únie. Nehovoriac už o tom, že toto rozhodnutie nemeckej strany odporuje oznámeniu Európskej komisie o uplatňovaní takzvaných zelených jazdných pruhov (Green Lanes), ktoré majú garantovať nepretržité fungovanie dodávateľských reťazcov v jednotnom systéme trhu a plynulú dopravu.

Neustúpime

Denník Pravda oslovil aj nemecké ministerstvo zahraničných vecí. To nás odkázalo na ministerstvo vnútra, pod ktoré prechod hraníc patrí, do uzávierky však na otázky denníka Pravda neodpovedalo. A práve nemecký rezort vnútra nekompromisne trvá na prijatých opatreniach.

Nemecký spolkový minister vnútra Horst Seehofer sa pustil aj do Európskej komisie, ktorá s prijatými opatreniami nesúhlasí. „Bojujeme proti zmutovanému vírusu na hraniciach s Českou republikou a Rakúskom. Európska komisia by nás mala podporovať, a nie nám hádzať polená pod nohy lacnými radami,“ povedal pre nemecký denník Bild. Brusel by sa podľa Seehofera mal skôr zaoberať chybami, ktoré urobil pri objednávaní vakcín.

Čo ďalej? Opatrenie je nerealizovateľné

Zlé a problematické, tak vidí nemecké kroky Stanislav Skala z Únie autodopravcov Slovenska. Kamionisti totiž okrem čakania na hraniciach majú aj povinné prestávky, po 4,5 hodinách jazdy musia stáť polhodinu. No po ďalších 4,5 hodinách je to už deväť hodín. Počas prestávok však zväčša stoja na diaľničných odpočívadlách, autá nemôžu z bezpečnostných dôvodov opustiť a nemajú sa vlastne ani kde otestovať. Prísť len tak so 40-tonovým kamiónom k nejakému odbernému miestu je nemožné. A keď sa k tomu priráta aj dlhé čakanie na kontrolu, nie je šanca prísť tam s platným negatívnym COVID testom. „Jediným možným riešením je, aby nás nejako zrýchlene testovali priamo pri prechode hranice,“ dopĺňa Skala.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #kamióny #opatrenia #PCR test