Šéf COOP Jednota: Doba rúšok zmenila obchod s potravinami

Obchod s potravinami, nápojmi a hygienickými potrebami musí fungovať bez ohľadu na to, či sa spoločnosť nachádza v normálnom alebo núdzovom režime. Pandémia koronavírusu zmenila obchodníkov, spotrebiteľov i obsah nákupného košíka. O tom, čo sa dostáva do popredia a čo, naopak, ustupuje, hovoríme s Jánom Bilinským, generálnym riaditeľom COOP Jednota Slovensko, najväčším domácim predajcom potravín.

13.02.2021 19:00
Ján Bilinský Foto:
Ján Bilinský, generálny riaditeľ COOP Jednota Slovensko.
debata (27)

Ako zmenil COVID-19 a z neho plynúce obmedzenia obchod a ľudí, ktorí doň vstupujú?

Veľmi výrazne. Mohli by sme hovoriť o nástupe novej éry – doby rúšok, ktorá zmenila obchod i spotrebiteľov. Zoči-voči novým hygienickým podmienkam sa ocitlo doslova z večera do rána 14-tisíc našich zamestnancov a zásobovanie viac ako 2 000 predajní. Bolo treba veľmi rýchlo realizovať – neraz do 24 hodín – množstvo meniacich sa vládnych opatrení. Museli sme si poradiť so zavretými školami a škôlkami – až 85 percent nášho personálu v predajniach tvoria ženy. Mnohé zostávali doma s deťmi a my sme museli silno improvizovať.

Ale do predajní sa valili ľudia, ako keby práve vypukla vojna.

Pre prvú vlnu pandémie bolo príznačné to, že nikto nevedel, čomu čelíme, ľudí sa zmocňovala panika. V snahe prežiť sa zásobili najmä múkou. Jej predaj sa vlani v apríli medziročne zvýšil o 70 percent. Vo veľkom sa nakupovala ryža, cestoviny, konzervy (nárast zhodne o 20 percent), toaletný papier. Ľudia v zlej predtuche nakupovali vo veľkom droždie – čerstvé i sušené, hotové práškové pokrmy, pudingy.

O ktoré tovary ochabol záujem?

Snáď by som len zhrnul, že vyšší objem predaja sme zaznamenali najmä pri trvanlivých potravinách, čistiacich a dezinfekčných prostriedkoch. Naopak, vzhľadom na nárast nezamestnanosti, čoraz väčšiu neistotu a pokles rodinných návštev, klesol záujem o drahšie značkové výrobky, drahšie cukrovinky, bonboniéry a prémiový alkohol.

Ktorých päť potravín sa predávalo najviac počas prvej vlny a ktoré sú najviac žiadané v súčasnosti?

Na jar 2020 medzi päť najpredávanejších produktov patrili múka, ryža, cestoviny, konzervy, toaletný papier. Momentálna situácia deklaruje ročné nárasty v nasledovných kategóriách: ryža 16 percent, olej 21, múka 21, konzervy 16, alkohol 14 percent. Tento stav odzrkadľuje pandemickú situáciu, keď ľudia nakupujú potraviny bežnej dennej spotreby (pečivo, mliečne výrobky, hydina a mäsové výrobky, nealko, toaletný papier, pivo), pretože väčšinu času trávia v domácom prostredí.

Aký je rozdiel v nákupnom správaní ľudí medzi prvou a druhou vlnou?

Frekvencia návštev predajní je nižšia, ale spotrebitelia realizujú väčšie nákupy. Oproti prvej vlne nakupujú viac uvážlivejšie, počiatočná panika, ktorá sprevádzala začiatok pandémie, sa vytratila.

Stravujú sa ľudia zdravšie? Nakupujú viac zeleniny a ovocia?

Áno, najmä teraz, v zimnom období, stúpol záujem o čerstvé ovocie a zeleninu (ročný nárast je 11 percent). Tento sortiment posilňujeme, koncom roka sme otvorili distribučný sklad zameraný práve na ovocie a zeleninu. Naším cieľom je predovšetkým podpora slovenských pestovateľov, zásobovanie predajní čerstvým a kvalitným tovarom.

Ako sa míňa alkohol? Čo sa najviac pije?

Pije sa všetko. Predaj piva medziročne stúpol o 12, vína o 14 a liehovín o 17 percent.

Aká je hodnota priemerného nákupu? Klesla či stúpla?

Priemerná výška nákupu kopírovala pandemickú situáciu. Vyššia bola počas prvej vlny pandémie od marca do mája vrátane. Potom priemerná hodnota nákupného košíka klesala, počas druhej vlny mierne vzrástla.

Nedávno prezident Zväzu obchodu Martin Katriak pripomenul, že v priebehu roka absentovalo kvôli chorobe okolo 15–20 percent personálu. Viete si poradiť s výpadkom pracovníkov?

Predovšetkým by som sa rád poďakoval všetkým pracovníkom obchodu za veľkú obetavosť a odhodlanie pracovať v mimoriadne náročných podmienkach. Dennodenne sa stretávajú s množstvom zákazníkov, z ktorých mnohí môžu byť pozitívni na COVID-19, bez príznakov ochorenia. Od začiatku pandémie čelíme výpadkom zamestnancov kvôli PN, pandemickej PN, karanténe alebo starostlivosti o deti v dôsledku zavretých škôl a škôlok. Aby sme udržali predajne otvorené, presúvame zamestnancov medzi jednotlivými prevádzkami. Obchody COOP Jednoty sú často jediným miestom predaja potravín v mnohých malých obciach po celom Slovensku. Je to náš prejav zodpovednosti voči spoločnosti pri zásobovaní obyvateľstva potravinami. Skráteniu otváracích hodín niektorých predajní sme sa však nevyhli, ba niektoré sme museli krátkodobo aj zatvoriť. Vo väčšine prípadov však naši zákazníci prejavujú pochopenie.

Koronavírus naďalej zviera Slovensko. Vydržíte najbližšie dva ťažké mesiace?

Mnohému sme sa naučili, ale veľmi nás mrzí, že politici zabudli pri výbere povolaní patriacich medzi kritickú infraštruktúru na zamestnancov obchodu. Zrejme preto, že obchod si doteraz vedel poradiť. Nie je to však samozrejmosť, uvítali by sme pomoc štátu pri ochrane našich zamestnancov. Napokon, ide o zásobovanie vidieka potravinami. Epidemiologická situácia sa neustále mení, stačí jeden infikovaný pracovník a do vysokého ohrozenia zdravia sa automaticky dostáva celý pracovný kolektív.

Zažili ste rok, aký nemá obdobu z hľadiska záťaže, ale mal to byť pre vás na rozdiel od gastroprevádzok a HORECA siete aj rok vyšších príjmov. Bol či nebol?

Opticky sa môže zdať, že predajcom potravín sa uplynulý rok mimoriadne darilo. Avšak nie je to celkom pravda. Na začiatku pandémie síce vypukol nákupný ošiaľ, situácia v obchodoch sa ale postupne vrátila do normálu. Rozdiel je v tom, že náklady na realizáciu množstva dezinfekčných a bezpečnostných opatrení v prevádzkach a logistických centrách sú skutočne vysoké, už počas prvej vlny prekročili milión eur. To okresalo príjmy obchodu.

Pracovníci obchodu podávali mimoriadne výkony. Prejavilo sa to aj na ich odmenách?

Systém odmeňovania je v réžii jednotlivých spotrebných družstiev zoskupených v COOP Jednota. Podľa mojich informácií si ľudia zarobili viac.

Hovorí sa, že každé zlo je na čosi dobré. Čomu vás naučila koronová pandémia?

Iba potvrdila, že poctivý prístup v akejkoľvek forme sa vyplatil a vypláca, čo sa odzrkadlilo na dôvere našich zákazníkov aj obchodných partnerov. Koronakríza ukázala, že treba pridať v digitalizácii, že rastie záujem zákazníkov o e-shop, ktorý tento rok rozšírime. Na druhej strane pandémia odkryla politickým predstaviteľom krutý fakt nízkej potravinovej sebestačnosti, v mäse zvlášť, kde je Slovensko odkázané na dovoz. Je to celospoločenský problém a dúfam, že podpore domácej produkcie bude venovaná väčšia pozornosť.

Ján Bilinský (60)

Je generálnym riaditeľom spoločnosti Coop Jednota Slovensko, spotrebné družstvo od roku 2017. Predtým desať rokov pracoval na pozícii vrchného riaditeľa sekcie obchodu. Vyštudoval odbor ekonomika vnútorného obchodu na Vysokej škole ekonomickej v Bratislave. Je členom Predstavenstva Coop Jednota Slovensko, spotrebné družstvo.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #pandémia #Ján Bilinský #COOP Jednota