Hotelier: Tržby sa nám prepadli až o 95 percent. Pomoc od štátu je pomalá

O aktuálnej situácii, ktorá sa týka mestských hotelov, sa denník Pravda rozprával s Branislavom Kačkovičom, generálnym riaditeľom hotelov Grand Hotel River Park Bratislava a Sheraton Hotel Bratislava.

30.01.2021 18:34
debata (30)

Aký dosah má na vaše hotely pandémia?

Všetky naše hotely sú momentálne zatvorené. Niektoré sme zatvorili ešte koncom minulého roka pre nepriaznivú situáciu, iné v januári. Urobili sme tak na základe rozhodnutia vlády Slovenskej republiky o neubytovávaní nových hostí od 1. januára tohto roka.

A čo tržby?

Celkovo sme zaznamenali najvyšší pokles tržieb v histórii našich hotelov, a to až o 95 percent v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Náklady sme minimalizovali, no tie fixné predstavujú stále pomerne vysokú sumu, ktorú nepokryje ani pomoc zo strany štátu.

Prepúšťali ste?

V prvej vlne sme sa snažili prepúšťaniu zamestnancov vyhnúť. Sústredili sme sa najskôr na optimalizáciu počtov zamestnancov. Nepredlžovali sme teda pracovné zmluvy, ktoré sa v danom období končili. Neskôr sme zrušili niektoré pozície v rámci firemných štruktúr. Z dôvodu, aby bolo možné zastúpenie vo viacerých našich hotelov alebo tam, kde bolo zrejmé, že v dôsledku dlhodobého poklesu cestovania nebudú dané pracovné pozície potrebné. Išlo najmä o zamestnancov v oblasti kuchyne, čašníkov, ale napríklad aj o oddelenie, ktoré pripravovalo rôzne podujatia a eventy.

Koľko zamestnancov ste teda prepustili?

Počet zamestnancov sa týmito zmenami znížil o 30 percent a dostali sme sa na minimálny počet zamestnancov potrebných na zabezpečenie chodu našich hotelov.

Využili ste pomoc od štátu?

Všetky naše hotely požiadali o štátnu pomoc, ktorá bola viazaná na konkrétne obdobie a na ktorú sme spĺňali kritériá. Išlo o príspevok na mzdy zamestnancov, dotáciu na nájomné a finančný príspevok pre podniky v cestovnom ruchu. Využili sme tiež možnosť odloženia platby odvodov. Vyplácanie štátnej pomoci však mešká už niekoľko mesiacov.

Išlo to hladko?

Komplikácie nám spôsobuje zmätok v evidencii, neustále sa meniace vyjadrenia, rozhodnutia na poslednú chvíľu a tiež presúvanie agendy na iné úrady práce.

Čo bolo kameňom úrazu pri žiadaní o pomoc?

Problém nastáva aj pri vyplácaní podpory zo strany štátu. Finančná pomoc je veľmi oneskorená a od procesu schvaľovania do vyplatenia musí všetky náklady v plnej výške pokrývať firma.

Je teda pomoc od štátu dostatočná?

Finančná pomoc zo strany štátu nie je dostatočná, nepokryje nám ani polovicu nákladov. Celkovo nám pomoc štátu pomohla približne s 20 percentami celkových hotelových nákladov. Zvyšných 80 percent musí pokryť majiteľ. Pri aktuálnej situácii, ktorá trvá už skoro rok, je to aj pre veľkú a stabilnú spoločnosť na hrane.

Aký medziročný prepad prenocovaní majú vaše hotely?

Naše hotely zaznamenali pokles prenocovaní v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi až na úrovni od 80 do 85 percent.

Menili ste ceny?

Vzhľadom na výrazne znížený dopyt a situáciu na trhu sme museli upraviť aj ceny. V čase, keď mohli byť hotely otvorené, sa nám zmenila štruktúra hostí. Výrazne sa znížil počet zahraničných klientov, nekonajú sa žiadne konferencie a iné podujatia, hostia skracujú pobyt na minimum.

A čo jedlo v izbách, zvykli si hostia?

Naši hostia sú zvyknutí na určitú kvalitu služieb a pohodlia. Podávať všetko jedlo len v izbách je možné krátkodobo. Hostia však vedia, aká je situácia, a chápu, že je to pre ich bezpečnosť a zdravie. Po pár týždňoch, a najmä u pravidelných hostí sme, samozrejme, zaznamenali aj sťažností a negatívne poznámky.

Ako vidíte ďalšie fungovanie hotelov?

Hotely budú musieť fungovať podľa prísnych hygienických a bezpečnostných opatrení aj v ďalších mesiacoch. Všetky naše hotely sú súčasťou veľkých medzinárodných sietí, ktoré majú detailne nastavený a prepracovaný systém prevádzky. Musia byť zachované zdravie a bezpečnosť hostí, klientov a zamestnancov. To však, samozrejme, predstavuje ďalšie náklady pre hotely.

Kedy si myslíte, že opäť otvoríte?

Jedna vec je znovuotvorenie hotelov, ktoré závisí v prvom rade od aktuálnych opatrení a tiež od situácie na trhu. Druhá vec je návrat klientov a návrat k cestovaniu. Situácia bude aj v najbližších mesiacoch pre všetky naše hotely nepriaznivá. Dúfame, že v druhej polovici roka by aspoň časť našich klientov mohla začať opäť cestovať.

Branislav Kačkovič (48), je generálnym riaditeľom Grand Hotel River Park Bratislava od roku 2017 a tiež riaditeľom hotela Sheraton Bratislava. Hotely patria do hotelierskej siete Best Hotel Properties spoločne s Crowne Plaza Bratislava a košickým hotelom DoubleTree by Hilton.

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #pomoc #prepúšťanie #hotely #pandémia