Pošta ide prepúšťať a zvyšovať ceny. O zamestnancov sa chce postarať

, 14.01.2021 17:54
Slovenská pošta
Slovenskú poštu čaká jedna z najväčších reštrukturalizácií. Autor: ,

Slovenskú poštu čaká jedna z najväčších reštrukturalizácií v jej histórií. V rámci nej sa zredukuje počet pobočiek a o prácu prídu stovky ľudí. Už v prvej fáze reštrukturalizácie príde o prácu, respektíve sa zmení pracovný úväzok 1 500 zamestnancom pošty. Tá časti z nich ponúkne náhradnú prácu, časť dostane riadne dohodnuté odstupné.

Ministerstvo dopravy, pod ktoré Slovenská pošta patrí, plánuje veľké zmeny, smerujúce k zefektívneniu jej fungovania. Celá reforma má niekoľko krokov, optimalizácia organizačnej štruktúry zníženie počtu zamestnancov je len prvým z nich.

Zmeny postihnú 1 500 ľudí

„V prvej fáze sa rušenie pracovných miest alebo zmena dohodnutých pracovných podmienok dotkne približne 1 500 zamestnancov pošty, pričom zrušených bude 756 nadbytočných pracovných miest,“ spresnila Iveta Dorčáková, hovorkyňa Slovenskej pošty. Doplnila, že pošta plánuje začať tento proces 1. marca 2021 a ukončiť ho do 31. mája 2021.

Ktorých profesií sa prepúšťanie dotkne, zverejní jej riaditeľ na tlačovej konferencii spolu s ministrom dopravy pravdepodobne v prvej polovici budúceho týždňa.

Pošta sa zároveň bude snažiť minimalizovať dopad na svojich zamestnancov. „V najbližších dňoch a týždňoch budú prebiehať individuálne rozhovory so všetkými dotknutými zamestnancami,“ vysvetľuje Dorčáková. Dopĺňa, že časti z nich bude určite ponúkaná zmena pracovnej doby, pracovného úväzku, zaradenia alebo iné pracovné miesto.

„Každý zamestnanec, ktorý sa rozhodne neprijať ponuku inej práce, dostane odstupné v súlade so Zákonníkom práce a kolektívnou zmluvou, pričom výška odstupného sa bude líšiť podľa počtu odpracovaných rokov,“ zdôraznila Dorčáková.

Chýba efektivita

Komplexný plán pošty zahŕňa digitalizáciu služieb, modernizáciu infraštruktúry, zvýšenie kapacity v balíkovom segmente a zefektívnenie doručovania zásielok. Podľa ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina) má Slovenská pošta najnižšiu mieru doručiteľnosti úradných zásielok z celej Európskej únie. Navyše má priveľa pobočiek s nízkymi tržbami.

„Priemerné ročné tržby na jednu pobočku sú na Slovensku 200-tisíc eur, v Rakúsku je to napríklad 1,1 milióna a v Nórsku 1,6 milióna,“ vysvetľuje minister dopravy Andrej Doležal.

Preto je podľa Doležala potrebné zefektívniť prácu, zaviesť večerné doručovanie, zavrieť niektoré pobočky, inde osloviť partnerov, ktorí by podľa dohody poskytovali za vopred dohodnutú sumu poštové služby vo svojich prevádzkach. Takými by podľa ministra dopravy mohli byť v menších obciach napríklad obchody s potravinami.

Podľa ministra dopravy musí pošta tiež zvýšiť ceny niektorých služieb. A to najmä tých, ktoré robí pre štát – ako je vyplácanie dôchodkov, sociálnych dávok a podobne. Práve pri týchto činnostiach totiž náklady prevyšujú zisky. V prvom rade však musí zefektívniť vlastné fungovanie, pričom o prácu príde, alebo sa zmenia pracovné podmienky. Práve v prvej fáze optimalizácie príde o prácu spomínaných približne 1 500 ľuďom.

Minister dopravy zdôraznil, že súčasná reštrukturalizácia je dlhodobo plánovaný proces a riaditeľ Slovenskej pošty Martin Ľupták má jeho plnú dôveru.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Slovenská pošta #reštrukturalizácia #prepúšťanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku