Nové auto začiatkom roka len tak ľahko nekúpite. Nedá sa registrovať

, 08.01.2021 07:05

Plné sklady i predajne, tisíce voľných kusov, no nové auto vám predajca nepredá. Vraj nemôže. Nové auto sa totiž nedá prihlásiť do evidencie. Ako to?

Ide totiž o vozidlá vyrobené ešte vlani. Tie plnia emisné limity Euro 6dTEMP- EVAP-ISC a Euro 6d-ISC označené písmenami DG a AM. A práve tu je pes zakopaný. Autá s týmito parametrami bolo možné predávať len do konca minulého roka.

Po rekordnom predaji v roku 2019 sa predajcovia v očakávaní ešte lepšieho roka vlani výrazne predzásobili. No pandémia záujem o autá výrazne okresala. Výsledkom sú tak plné sklady áut, ktoré sa nateraz nedajú predať. Predajcovia musia čakať, kým im ministerstvo dopravy odklepne výnimku. Keď ju dostanú, môžu dopredať autá ukončenej série – teda s minuloročnými emisnými limitmi. Trvať to môže niekoľko týždňov. A nie je to zadarmo. Za každé auto sa platí 50 eur, pri elektronickej žiadosti je polovičná zľava. Len stovka nepredaných áut tak vyjde aj na 2 500 až 5 000 eur.

„Skutočne hrozilo, že na skladoch zostane veľké množstvo vozidiel, ktoré aj napriek pravidlám na udelenie výnimiek nebude možné po uplynutí termínu platnosti typového schválenia umiestniť na trhu,“ potvrdzuje generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu Ján Pribula. Takáto situácia bola podľa neho v celej Európskej únii.

Tisíce áut v skladoch

Denník Pravda zisťoval, ako to vyzerá v predajniach jednotlivých značiek. „Ku koncu roka evidujeme 43 vozidiel Lexus a 380 vozidiel Toyota, teda spolu 423 takýchto vozidiel,“ hovorí Petra Tomová zo spoločnosti Toyota Central Europe – Slovakia. Pri celkovom predaji oboch značiek – na úrovni približne 6 000 kusov za minulý rok, je to podľa nej len sedem percent dočasne nepredateľných áut.

Na tieto vozidlá je možné v prípade záujmu uzatvoriť zákaznícku zmluvu, no kupec ich dostane až po niekoľkých týždňoch. Teda po schválení výnimky pre značku, vysvetľuje Tomová. „Rátame s tým, že to môže trvať tri až štyri týždne,“ dopĺňa.

Len o niečo menej áut stojí v predajniach značke Citroën. „V našom prípade ide približne o 220 vozidiel, o výnimky na ich uvedenie do evidencie žiadame práve teraz,“ hovorí Alexander Kasalovský, riaditeľ zastúpenia spoločnosti Citroën na Slovensku. Na základe predošlých skúseností ráta s tým, že to potrvá približne dva až tri týždne.

Podľa riaditeľa spoločnosti MSC Suzuki Slovensko Andreja Ilavského nejde o novú situáciu. Sťažuje ju však turbulentný vývoj z minulého roka, zapríčinený koronakrízou. Všetko je tak o niečo komplikovanejšie ako po minulé roky. „Nemám ešte presné dáta ku koncu minulého roka, ale v našom prípade pôjde rádovo maximálne o desiatky vozidiel,“ odhaduje Ilavský. Dopĺňa, že prakticky celé ich portfólio je už v súčasnosti hybridizované. Výnimky sa tak modelov Suzuki týkajú len okrajovo.

Čakanie na výnimku

Ako funguje výnimka? „Zástupcovia výrobcov môžu v rámci limitov vozidiel ukončenej série podať návrh na povolenie evidencie, uvedenie na trh alebo uvedenie do prevádzky v cestnej premávke nových vozidiel, aj keď ich typové schválenie už nie je platné,“ vysvetľuje ministerstvo dopravy. Platí však, že vozidlá, ktoré sú v skladoch, budú musieť značky po udelení výnimky predať do konca tohto roka. Tie, čo prichádzajú do predajní teraz, môžu potom predávať o pol roka dlhšie.

V súčasnosti môžeme konštatovať, že uplatnením zmenených pravidiel na udeľovanie výnimiek aj opatreniami na strane importérov a predajcov sa podarilo tento problém na konci roka eliminovať. Pri registráciách vozidiel pred koncom roka bolo nápomocné aj MV SR, ktoré zabezpečilo, že dopravné inšpektoráty vybavovali žiadosti o registrácie vozidiel do poslednej možnej chvíle. Zvýšený záujem o registrácie vozidiel pred koncom roka pomohla vyriešiť aj možnosť zaregistrovať vozidlo elektronicky.

„O výnimku je možné na ministerstve žiadať až od začiatku tohto roka, bez nej nie je možné autá dopredať,“ spresňuje Pribula s tým, že veľkou pomocou je zavedenie elektronickej registrácie. Vybavenie zaberie dva až štyri týždne. Počas nich sú skladové autá, ktorých počet sa ráta na tisícky, fakticky nepredajné. Navyše sa povolenie udeľuje podľa vopred známeho kľúča a len v obmedzenom množstve. A to preto, aby sa zabránilo špekuláciám.

Presné čísla nepredateľných áut nemá ani rezort dopravy. „Žiadosti, vzhľadom na sviatok a predĺžený víkend, prijímame a spracovávame až od 4. januára, zatiaľ ešte nemáme vedenú evidenciu počtu podaní a počtu identifikačných čísiel vozidiel VIN,“ tvrdí ministerstvo dopravy.

Nové auto s papiermi a zľavou?

Niektoré značky sa na problémy okolo nepredateľných áut pripravili už vlani. Situácia tak v niektorých predajniach nie je až taká dramatická. Časť predajcov totiž autá z minulého roku k jeho koncu aj zaregistrovala. Zákazníci ich tak dostanú aj so značkami, stále však nové, s nulovým nájazdom kilometrov. I keď „papierovo“ budú už niekoľko mesiacov registrované. Výsledkom môže byť aj mierne zníženie ich hodnoty pri následnom odpredaji.

Za už zapísané vozidlá však museli predajcovia zaplatiť aj registračnú daň. A to buď v plnej výške podľa výkonu motora, alebo ich zaregistrovali ako predvádzacie. Vtedy platili len minimálnu sadzbu 60 eur. V tom prípade ich však zákazníci budú musieť registrovať opätovne. A to podľa štandardného registračného kľú­ča.

Teoreticky môžu noví majitelia využiť aj dočasné značky. Na nich môžu neregistrované autá jazdiť dva týždne.

Ak však predajcovia žiadnu z uvedených možností nevyužili – a tých je väčšina, nemôžu skladové zásoby predávať. Zákazníci si tak na autá vyrobené ešte vlani počkajú minimálne nasledujúce dva až štyri týždne. (md)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#výnimka #predajne #emisné limity #autá
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku