Koronakríza postihla celý cestovný ruch. FIRO-tour sa však dlho nechcela vzdať. „Ešte pár dní dozadu sme sa s nádejou obrátili na našu poisťovňu, ktorá nám vždy bola spoľahlivým partnerom, aby nám od budúceho roka opätovne poskytla poistenie proti insolventnosti,“ hovorí Siekel. Žiadosť však bola zamietnutá, a to aj u konkurenčných poisťovní. Za rok sa totiž cestovky stali rizikovým produktom. Bez poistenia ale podnikať nesmú. „Pokračovať ďalej by možno pôsobilo odvážne, no v aktuálnej situácii by to bolo z našej strany maximálne nezodpovedné,“ hovorí Siekel.
Podľa Asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr bol spôsob, akým cestovka oznámila svoj koniec, čestný. „Ide o gesto konateľa spoločnosti, pre ktorého boli a sú jeho klienti na prvom mieste,“ hovorí pre denník Pravda generálna sekretárka asociácie Jana Varinská.
Peniaze dostanú späť
Peniaze za zájazdy bude ľuďom v rámci likvidácie poistnej udalosti vyplácať poisťovňa Alianz. „Požiadavku si uplatňujete nahlásením škodovej udalosti – žiadosti o vrátenie zaplatenej zálohy alebo uhradenej celej sumy zájazdu z dôvodu vyhlásenia úpadku spoločnosti FIRO-tour,“ žiada ľudí Siekel. Ľudia teda budú môcť požiadať o odškodnenie online – pri nahlásení škodovej udalosti. K žiadosti bude potrebné uviesť reálnu výšku vzniknutej škody – teda výšku zaplatenej, či uhradenej sumy a doložiť kópiou Zmluvy o zájazde, potvrdením o platbe, informoval Siekel.
Peniaze tak klienti dostanú späť ešte pred ich budúcou dovolenkou. „Veľmi si totiž prajeme, aby ste už počas nadchádzajúceho leta mohli bez obáv opäť relaxovať s Vašimi blízkymi pri mori,“ informuje riaditeľ.
Problémy s poistením
„Poisťovňa Allianz, ktorej dlhoročným klientom bola práve FIRO-tour, končí s týmto produktom poistenia “ hovorí Varinská. Navyše, ďalšie poisťovne, ktoré sú na našom trhu, majú čo robiť, aby v tejto situácii poistili svojich stálych klientov. Problémy tak možno budú mať aj ďalšie cestovné kancelárie.
Podľa Varinskej navyše zákon, ktorým cestovkám dáva za povinnosť byť poistené, nehovorí o podmienkach, za akých tak poisťovne musia urobiť. Je teda na samotnej poisťovni, koho poistí a koho nie. „Väčšina veľkých cestovných kancelárií sú poistené na budúce obdobie,“ informuje Varinská. Avšak sú aj také, ktoré ešte stále rokujú o podmienkach.