Výrazný pokles zaznamenala ZSSK oproti minulému roku v celkovom počte prepravených cestujúcich, a to takmer o 35 percent. Služby ZSSK využilo v tomto roku vyše 37,8 milióna cestujúcich. Platiacich cestujúcich bolo v tomto roku menej o viac ako 31 percent, a to vyše 24,7 milióna osôb. Počet cestujúcich s nárokom na bezplatnú dopravu sa pritom znížil takmer o 41 percent. Celkovo ich cestovalo vo vlakoch vyše 13 miliónov. Najvýraznejší pokles, a to vyše 65-percentný, zaznamenala ZSSK v počte cestujúcich IC vlakmi, ktorých bolo vyše 214-tisíc.
„Momentálne nie je možné predpovedať, ako sa celá situácia bude ďalej vyvíjať, keďže aktuálne prebieha druhá vlna pandémie, a aký vplyv to zanechá na ZSSK. Už teraz však vieme konštatovať, že s ohľadom na dnešnú krízu a bez ohľadu na jej dĺžku trvania je vyrovnaný rozpočet, ktorý ZSSK plánovala v decembri 2019, nereálny,“ podotkol Kováč. Napriek ťažkostiam sa spoločnosti síce podľa neho podarilo počas pandémie vyhnúť prepúšťaniu, musela však prijať opatrenia k práci zamestnancov.
Vzhľadom na dlhodobé zníženie výkonov sa predstavenstvo ZSSK rozhodlo, že 10 percent zamestnancov zostane doma na 80 percent mzdy a všetci ostatní zamestnanci budú doma na 80 percent mzdy každý piatok. Týkalo sa to administratívnych či technicko-hospodárskych zamestnancov, resp. zamestnancov, ktorí nezabezpečujú priamo vozbu vlakov. Týmto spôsobom ZSSK mesačne ušetrila približne 200-tisíc eur. Tento stav trval do júla. ZSSK zaviedla aj interné opatrenia pre zvýšenie bezpečnosti zamestnancov, napríklad umožnila pracovať z domu viacerým zamestnancom.
„Hospodárske výsledky sú momentálne veľmi úzko späté s faktorom, ktorý nikto nedokáže ovplyvniť, a to s koronakrízou. Netušíme, aký bude jej ďalší vývoj, ale veríme, že sa podarí na tomto poli dosiahnuť progres a v roku 2021 sa situácia zlepší, tým pádom sa aj zvýši mobilita, oživí ekonomika a zlepšia naše hospodárske výsledky. Veríme, že napriek koronakríze sa nám podarí pokračovať v úspešne rozbehnutej obnove vozidlového parku,“ dodal hovorca ZSSK.