Diaľničiari vyhlásili súťaž o nové mýto. Kedy sa ho dočkáme?

Nový mýtny systém bude fungovať na satelitnej báze a jeho prevádzka postupne prejde úplne pod kontrolu štátu. Vznikne preň aj nový mýtny úrad.

03.12.2020 10:00 , aktualizované: 18:04
debata (11)
Nový mýtny systém by mal byť výrazne lacnejší,... Foto: NDS
myto Nový mýtny systém by mal byť výrazne lacnejší, než súčasný, prevádzkovaný spoločnosťou SkyToll.

Už budúcu jar by mal byť známy nový správca mýtneho systému. Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila tender na jeho nového dodávateľa. Hodnota zákazky je 60 miliónov eur vrátane päťročnej opcie. Celý systém by mal postupne prejsť pod správu diaľničiarov.

Už na konci budúceho roka totiž vyprší zmluva so spoločnosťou SkyToll, ktorá mýto teraz prevádzkuje. Dovtedy by mal byť nový správca známy. Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) tak tlačí čas. Podľa plánov by sa mal tender skončiť v marci, vyhodnotený má byť do dvoch mesiacov nato.

Čas tlačí

Je možné to stihnúť? „V praxi sa v žiadnej z okolitých krajín nestalo, aby sa pri tendri na mýtny systém nevyskytla žiadna námietka a ani obštrukcia,” hovorí podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a informačných technológií NDS Jaroslav Ivanco. Rátať tak treba skôr s tým, že vyhlásenie víťaza sa ešte o niekoľko týždňov posunie.

Nový mýtny systém tak bude pravdepodobne funkčný najskôr v roku 2024, možno až v roku 2025, odhaduje Ivanco. „V ideálnom, ale málo pravdepodobnom scenári dokážeme nový systém výberu mýta zaviesť od roku 2023,” hovorí. Istý čas by podľa neho paralelne existovali oba systémy. Nový by bol pritom v testovacej prevádzke a postupne by sa doň presúvali služby z toho pôvodného.

Na nové mýto bude dohliadať takzvaný mýtny úrad. Jeho vznik i štruktúru musí ešte ošetriť nová legislatíva.

Nový systém má byť podľa diaľničiarov výrazne lacnejší. „Strop je 20 až 25 percent vybraného mýta na prevádzku systému,“ hovorí Ivanco. Ak sa systém podarí dobre nastaviť, dá sa podľa neho počítať, že v horizonte piatich rokov sa náklady na prevádzku dostanú pod 20 percent. Práve privysoké náklady na prevádzku sa totiž vyčítajú tomu súčasnému. Prakticky polovica vybraných peňazí ide len na jeho prevádzku. Za desať rokov fungovania dopravcovia zaplatili na mýte dve miliardy eur, z toho polovica smerovala na účet súkromnej spoločnosti SkyToll.

„Tender je pripravený transparentne, odhadujem, že by sa doň mohlo zapojiť približne desať spoločností,” hovorí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák. V komisii na jeho vyhodnotenie budú aj zástupcovia oboch asociácií dopravcov. Po jednom ho do nej nominuje Únia autodopravcov UNAS a ČESMAD.

Zaváži cena i spoľahlivosť

Pri samotnom výbere rozhodne najmä cena za dodanie – s váhou 60 percent. Zaváži však aj rýchlosť ohlasu, respektíve spoľahlivosť – a to až na 32 percent. „Ide o strategický systém, akýkoľvek jeho výpadok spôsobuje výrazné finančné straty pre štát,“ komentoval kritériá Ivanco.

Tretie kritérium je technologické – dostalo váhu osem percent. Podľa neho by malo byť preferované riešenie na báze systému SAP – čo je jedno z najrozšírenejších softvérových riešení. Používa ho až 80 percent firiem. Samozrejme, záujemca môže ponúknuť aj inú technológiu, no bude musieť znížiť cenu.

Od súťažiacich firiem požaduje NDS zábezpeku vo výške pol milióna eur. „Zároveň chceme, aby firmy, ktoré sa do tendra prihlásili, preukázali referenciu z budovania takéhoto systému,“ vysvetlil Ivanco. Do úvahy sa bude brať posledných 12 rokov.

Diaľničná spoločnosť vyžaduje od dodávateľa aj troch expertov – hlavného manažéra projektu, hlavného architekta projektu a manažéra pre kybernetickú bezpečnosť. Za sebou majú mať trojročné skúsenosti vo svojich oboroch.

Pohyblivé ceny

V januári budúceho roku bude vyhlásený ďalší tender, tentoraz na palubné jednotky. Tie musia byť softvérovo upravené tak, aby podporovali roaming a vedeli pracovať s dynamickými sadzbami mýta. A to u nás i v zahraničí. Práve dynamická sadzba je dôležitý prvok regulácie. Umožňuje napríklad zaviesť v konkrétnych úsekoch vyššiu sadzbu v špičke a nižšiu v noci. Takto by sa dala regulovať intenzite nákladnej dopravy. Takisto by bolo možné jednoduchšie stanovovať či meniť mýtne sadzby pre konkrétne úseky.

„Väčšina mýtnych jednotiek je na to pripravená,” hovorí Ivanco. Podľa neho je problém v softvéri prevádzkovateľa mýtneho systému. Nie je totiž upravený na komunikáciu s mýtnymi systémami v iných krajinách – pri jednej palubnej jednotke sa nedá presne rozlíšiť platba na Slovensku a napríklad v Rakúsku. Navyše zatiaľ neexistujú ani legislatívne dohody medzi jednotlivými krajinami, podporujúce mýtny roaming.

Napokon v apríli bude vyhlásený tretí tender na kontrolu výberu mýta, v ktorom sa vyberie dodávateľ kontrolných a vyhodnocovacích mechanizmov.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #NDS #SkyToll #mýtny systém #dopravcovia #výber mýta