Predajne na Slovensku i v ostatných krajinách Európy boli počas prvej vlny pandémie zatvorené 7 týždňov. Po opätovnom otvorení predajní zaznamenal Decodom 20 percentný pokles návštevnosti oproti minulému roku. Zároveň, pesimistické odhady odborníkov hovorili, že trh s nábytkom sa v Európe medziročne prepadne o viac ako 35 percent.
Ozdravenie firmy
Prvá vlna pandémie bola pre Decodom veľkým ponaučením, ktoré mu ukázalo cestu, ako správne nastaviť smerovanie firmy. „Na začiatku sme sa sústredili na najdôležitejšie, aby sme novú situáciu zvládli. Všetkým pracovníkom sme načas vyplatili mzdy, na základe dobrých vzťahov s dodávateľmi sme si dohodli dlhšiu dobu splatnosti, s bankami a štátom sme nastavili splátkové kalendáre a zároveň nám niektorí zahraniční odberatelia poslali úhrady v predstihu,“ približuje Jozef Tanzer, nový generálny riaditeľ Decodomu. Ten do firmy nastúpil ako krízový manažér. „Následne sme pristúpili ku kompletnej reorganizácii fungovania spoločnosti na všetkých úrovniach – od manažmentu, cez výrobu až po predaj a klientský servis,“ hovorí Tanzer. Ako dodáva, dom nábytku do konca roka splní všetky svoje záväzky.
V rámci ozdravného procesu začal Decodom spolupracovať s poradenskou spoločnosťou PwC (PricewaterhouseCoopers), s ktorou bude pokračovať v poradenstve aj naďalej. „V posledných dňoch sme sfinalizovali aj dohody s viacerými financujúcimi bankami. Ozdravný proces spoločnosti je náročný a finančne nákladný, aj preto si vyžaduje špeciálny prístup, vysokú profesionalitu a flexibilitu bankových inštitúcií. Veríme, že vďaka spolupráci a dôvere, ktorú do nás banky vložili, spolu s inováciami a zefektívnením výroby i predaja bude Decodom ešte silnejší a stabilnejší ako doposiaľ,“ priznáva generálny riaditeľ.
Podľa neho Decodomu význammne pomohla aj štátna „Prvá pomoc“, ktorú spoločnosť využila na základe poklesu tržieb z predaja. Tá bola slovenskou vládou predĺžená aj na toto obdobie až do začiatku roka 2021.
Firma je stabilizovaná, zaviedla nové služby
Veľmi krátko po znovuotvorení predajní sa výrobné kapacity závodu v Topoľčanoch opäť naplnili. Podľa štatistík Decodom zaznamenal počas niekoľkých mesiacov tisíce objednávok na nový nábytok, a to nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike a Nemecku. Online predaj pritom vzrástol dvojnásobne.
Kríza prinútila Decodom hľadať lepšie možnosti výroby a predaja nábytku. Ozdravný proces tak úzko súvisel aj so zavedením nových služieb, ktoré môžu zákazníci využívať kdekoľvek a kedykoľvek. Na kúpu nábytku tak nebudú odkázaní na otvorenú kamennú prevádzku. Vo výraznej miere sa preto Decodom začal sústreďovať na predaj prostredníctvom e-shopu, pričom výrobca rozbehol aj viacero ďalších online predajných služieb.
„Od začiatku novembra sme spustili predaj kuchýň na mieru cez web. Z pohodlia svojho domova si zákazník vie prostredníctvom zdieľaných obrazoviek v reálnom čase navrhnúť akúkoľvek kuchyňu či obývačku. Do kamennej prevádzky nemusí prísť vôbec. Práve online služby majú pomôcť zákazníkom v jednoduchosti a rýchlosti nákupu. A to napríklad aj v čase, keď sú predajne zatvorené. Nám, na druhej strane, môžu tieto služby priniesť zvýšené príjmy a fakt, že o zákazníka neprídeme,“ hodnotí Tanzer.
Quo vadis Decodom?
Spoločnosť Decodom aktuálne prevádzkuje 15 vlastných maloobchodných predajní na Slovensku. V ďalších 60 mestách je nábytok z Decodomu dostupný prostredníctvom veľkoobchodných partnerských predajní. Všetky fungujú bezproblémovo a v plnom režime. Časť svojich predajní bude revitalizovať, no v pláne má aj otváranie nových. Tie majú byť špecializovanejšie a zamerané primárne na kuchynské štúdiá. Slovenský výroba dokonca pripravuje rozšírenie vlastnej siete výhradných partnerov, pričom sa chce sústrediť aj na zvýšenie ich podpory. Aktuálne tak Decodom hľadá nových obchodných partnerov. Prihlásiť sa cez web spoločnosti môže každý, kto chce podnikať v predaji nábytku.